Gjest usikker Skrevet 16. desember 2001 Del Skrevet 16. desember 2001 Hei ! Jeg er jente på 19 år som har jernmangel. Det er ca. 5 år siden jeg fikk mens første gang. Har alltid hatt uregelmessig menstruasjon. Noen ganger, i de første to årene var det noen måneder da jeg hadde menstruasjon i flere dager enn dager jeg ikke hadde det. I det siste året har jeg lagt merke til at det er nærmest ett mønster i blødningene; Det kommer først mens med vanlige blødninger som varer i ca. en uke og kraftige menstruasonssmerter. Så kommer det ofte, midt mellom forrige og neste mensuke som ofte kommer etter litt over en mnd., småblødninger som varer i noen få dager. Men som jeg skrev varierer alt veldig mye med tanke på mengden blod, dager mellom mens, om det blir småblødninger imellom m.m. Lurer på om jeg skal dra til legen. Det å dra til lege er nemlig også ett problem for meg, for jeg føler at hun har innstillingen "der er hun igjen" for jeg føler at jeg drar for ofte til legen. På den annen side føler jeg at jeg må dra til henne når ting som dette hverken blir tatt seriøst av henne( har nevnt det for henne )slik at det blir undersøkt og heller ikke "ordner seg selv". Skal jeg bare "ta det med ro" eller skal jeg dra til legen. Hva kan evt. være galt og hvordan vil evt. undesøkelser bli foretatt. Håper på svar ! På forhånd takk, og takk for en super nettjeneste ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/40145-bl%C3%B8dninger-mellom-menstruasjonene/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 19. desember 2001 Del Skrevet 19. desember 2001 Det er ikke uvanlig at det er uregelmessige blødninger hos unge jenter fordi samspill mellom eggstokk og hjerne (hypofyse) som styrer hormonene ikke er i balanse. Tabletter av typen gestagen vil kunne regulere det, eller p-pille hvis man har et behov for dem. Iblant kan det være blødning på eggløsningstidspunktet i tillegg til vanlig menstruasjon. Det kan være en god ide på en oversiktskalender for hver dag åp anføre om man blør og mengden av blod og ta det med til legen, så er det lettere å stille diagnose og gi råd om behandling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/40145-bl%C3%B8dninger-mellom-menstruasjonene/#findComment-151660 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.