Gå til innhold

Vondt i ryggen, gutt snart 13 år

Anbefalte innlegg

Sønnen min på snart 13 har slitt med ryggen i perioder, nå den siste tiden. 

Han er en aktiv gutt som trener en god del. 

Det startet i midten av september, da fikk han vondt i ryggen for første gang. Tror det var på en trening. Litt usikker på om det var på samme sted han hadde vondt da, som etter dette. Tror dette var høyere opp, og på venstre side av ryggen. 

Han var på skogstur/overnatting noen dager etter dette, og lekte med kamerater. Da hadde han detti ned fra en fjellskrent, og landet på en stein. Da slo han seg fryktelig. Ikke så ille at han gråt, men store gutter gråter visst ikke.

Han varlgte å være på turen til den var over to dager etter, var ikke værre enn at han klarte det. Selv om det så klart var vondt.

Da slo han seg nederst i ryggen, ved hofta, på venstre side.

Skulle så klart dratt til legevakta da han kom hjem, men gutten selv var så sikker på at det var ingen vits. Skal så klart ikke skylde på han altså, er jeg som har ansvaret. Men det ble nå ingen tur til legevakta iallefall. 

Smertene ble gradvis mindre, og etter kanskje to-tre uker ble de helt borte. 

Så gikk det vel nesten tre uker uten at han hadde noe mer vondt i ryggen, på stedet han slo.

Men her for et par dager siden fikk han vondt igjen, da hadde de herjet og lekt før treninga, og det var visst da han fikk vondt. Han var likevel med på treninga....

Han blir visstnok bedre gradvis igjen nå - men det sitter litt igjen. 

Vi skal riktignok til legen neste onsdag, har bestilt time til han, og det var første timen vi kunne få. 

Jeg kjenner jo at jeg begynner å bli bekymret for ryggen til gutten min nå  :(

Det sitter som sagt ved hoftebeinet bak, nederst på ryggen venstre side.

Han har ingen utstrålende smerter til rumpe eller bein. 

Det er som sagt bedre i dag, men han kjente det litt når han hoppet ned trappa hjemme. Også kjenner han det på dette punktet akkurat når han strekker benet ut for å gå - eller når han vrir ryggen så det strekker der baki. 

Noen som aner hva dette kan være?

Som sagt vi skal til legen neste onsdag.

Anonymous poster hash: 5575d...1eb
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401885-vondt-i-ryggen-gutt-snart-13-%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hva dette er, men det høres ikke ut som noe du trenger å være veldig bekymret for. La gutten fortsette med vanlig aktivitet inntil legen har sett på ham.

Takk for svar  :)

Han har styrt treninga si selv, har vært hjemme fra trening et par ganger når han har følt at det har vært for vondt. Ellers har han både vært på trening, kamper og gym på skolen. 

Fikk litt mer vondt i gymtimen i går, som vedvarte til utpå ettermiddagen. Så da stod han over treninga som var rett etter gym-timen i går. 

jeg har jo egentlig tenkt at det kan være muskulært - og det kan jo være vondt nok det også?

Vi har smørt på ibumetin på området i perioder nå, og det synes han hjelper. 

Jeg har vært litt i tvil om jeg skulle la han få gå på trening i det hele tatt når det er vondt igjen, men da lar jeg han fortsette fram til legebesøket. Så får vi se hva legen sier. 

Takk for svar   :)

Han har styrt treninga si selv, har vært hjemme fra trening et par ganger når han har følt at det har vært for vondt. Ellers har han både vært på trening, kamper og gym på skolen. 

Fikk litt mer vondt i gymtimen i går, som vedvarte til utpå ettermiddagen. Så da stod han over treninga som var rett etter gym-timen i går. 

jeg har jo egentlig tenkt at det kan være muskulært - og det kan jo være vondt nok det også?

Vi har smørt på ibumetin på området i perioder nå, og det synes han hjelper. 

Jeg har vært litt i tvil om jeg skulle la han få gå på trening i det hele tatt når det er vondt igjen, men da lar jeg han fortsette fram til legebesøket. Så får vi se hva legen sier. 

Jeg tror det er bra at han styrer treningen selv. Hvis han kommer hjem og har vondt, så kan noe av det mest smertestillende være å legge en ispakning på det området han har vondt.

Muskulære smerter kan være like vondt som andre ryggsmerter. Mange i den alderen kan også ha en skjevhet i ryggen, noe som også kan gi smerter. Og når det gjelder gutten din, så kan han ha fått en skade under fallet du beskrev, men siden det har gått såpass lang tid siden fallet, så synes jeg det er hensiktsmessig å la ham drive med vanlig aktivitet (men uten at han fortsetter å presse seg om det gjør ordentlig vondt) inntil det evt. er påvist en skade som trenger annen behandling.

Generelt sett så oppstår det gjerne større problemer som følge av at folk blir engstelige ved ryggsmerter enn at aktivitet skader.

Annonse

Jeg tror det er bra at han styrer treningen selv. Hvis han kommer hjem og har vondt, så kan noe av det mest smertestillende være å legge en ispakning på det området han har vondt.

Muskulære smerter kan være like vondt som andre ryggsmerter. Mange i den alderen kan også ha en skjevhet i ryggen, noe som også kan gi smerter. Og når det gjelder gutten din, så kan han ha fått en skade under fallet du beskrev, men siden det har gått såpass lang tid siden fallet, så synes jeg det er hensiktsmessig å la ham drive med vanlig aktivitet (men uten at han fortsetter å presse seg om det gjør ordentlig vondt) inntil det evt. er påvist en skade som trenger annen behandling.

Generelt sett så oppstår det gjerne større problemer som følge av at folk blir engstelige ved ryggsmerter enn at aktivitet skader.

Takk igjen - ispose skal jeg huske på om det er mer vondt. 

Han sier at han kan få litt vondere akkurat under trening, men at 10 min etter så er det tilbake til der det var før treningen startet. 

Tror du at en konsultasjon hos kiropraktor kan være gunstig?

eller er fastlegen like god til å stille rygg diagnoser?

En dyktig kiropraktor kan være bedre enn fastlege når det gjelder rygg. Min yndlingsfaggruppe i forhold til denne typen problemer er fysioterapeuter med videreutdanning i manuell terapi. Man trenger ikke henvisning til manuelle terapeuter og de kan viderehenvise til billeddiagnostikk på linje med leger og kiropraktorer.

Hvis økonomi er viktig for dere, så vil det være billigst å få utredning hos fastlege . Manuell terapeut med driftsavtale er også billigere enn kiropraktor.

Vi har en kiropraktor bare få meter fra der vi bor, var derfor jeg tenkte på det. Og har en mann som har veldig god erfaring med kiropraktor. 

Manuelle terapeuter har ingen av oss erfaring med i det hele tatt - så det er ukjent foreløpig. 

Så forresten på siden til kiropraktoren i nabolaget, syntes ikke prisene var så avskrekkende. Pakkepriser med 3, 5 eller 7 timer, fra 900 for tre timer. Det er uten første timen, som er litt dyrere. Klart det er mye penger, men ikke værre enn at vi har anledning til noen timer der. 

Jeg har dårlig erfaring med henvisning til fysio, der var det jammen så lang ventetid, at jeg var heldigvis frisk lenge før jeg fikk time  :)  Tror det var 8-9 mnd ventetid...

Skal tenke litt på det, og snakke med mannen, se om vi prøver en tur til kiropraktor eller manuell terapi. 

Takk igjen

Hvis det er en dyktig kiropraktor, så hadde jeg bestilt time der.

Bare en liten kommentar til det du skriver om henvisning til fysio: Poenget jeg ønsket å få frem når det gjelder manuelle terapeuter er at du ikke trenger henvisning, man bestiller time direkte selv og de har høyere kompetanse enn allmennlegene på utredning av muskel skjelett.

Bare en liten kommentar til det du skriver om henvisning til fysio: Poenget jeg ønsket å få frem når det gjelder manuelle terapeuter er at du ikke trenger henvisning, man bestiller time direkte selv og de har høyere kompetanse enn allmennlegene på utredning av muskel skjelett.

Ok - flott, da vet jeg at jeg ikke trenger henvisning til manuell terapi heller. Og da får man vel time raskere der også vil jeg tro. 

Lurer på om vi skal prøve kiropraktoren i nabolaget - tror han er flink. Er ikke han min mann går til, for han har valgt en som holder til rett ved hans jobb.

Manuell terapi - dette må da være dette du mener?

http://www.plusmanuellterapi.no/index_hjelpe.html

Ok - flott, da vet jeg at jeg ikke trenger henvisning til manuell terapi heller. Og da får man vel time raskere der også vil jeg tro.

Lurer på om vi skal prøve kiropraktoren i nabolaget - tror han er flink. Er ikke han min mann går til, for han har valgt en som holder til rett ved hans jobb.

Manuell terapi - dette må da være dette du mener?

http://www.plusmanuellterapi.no/index_hjelpe.html

Ja, det ser ut som de tilbyr manuell terapi. Det fremgår imidlertid ikke om noen eller alle deres behandlere har driftstilskudd eller ikke. Jeg synes det er en fordel om slike nettsteder også sier noe om priser.

Annonse

Ja, det ser ut som de tilbyr manuell terapi. Det fremgår imidlertid ikke om noen eller alle deres behandlere har driftstilskudd eller ikke. Jeg synes det er en fordel om slike nettsteder også sier noe om priser.

Ja, priser var ikke nevnt her med et ord ser jeg. 

Men fant ikke noen andre i området her med hjemmeside - får lete mer når jeg kommer hjem

Så kiropraktoren i området, der stod prisene klart og tydelig framme på siden.

Takk igjen - ispose skal jeg huske på om det er mer vondt. 

Han sier at han kan få litt vondere akkurat under trening, men at 10 min etter så er det tilbake til der det var før treningen startet. 

Tror du at en konsultasjon hos kiropraktor kan være gunstig?

eller er fastlegen like god til å stille rygg diagnoser?

Start hos fastlegen, som evt. kan gi deg henvisning til røntgen og eller fysioterapi. Jeg er veldig skeptisk til å sende et barn til kiropraktor, i hvert fall uten røntgenbilder først. Skjevhet i ryggen, forskjellig lengde på bena og dårlig skotøy kan bidra til ryggsmerter for en aktiv gutt.

• 2 uker senere...

Vi var hos fastlegen i forrige uke - fastlegen var nå sikker på at det ikke var skjellettet, men at det var muskulært. 

Ser at området som har vært vondt er mindre. Nå virker det som det er bare muskelen på den ene siden av benet bak i ryggen/hofta som han merker noe til. 

Han er fortsatt ikke helt bra, men fungerer stort sett greit, så lenge det ikke er for mye løping i gymtimen eller på treninga. Løping er det som er værst for ryggen hans nå når det ikke er helt bra. Har det vært mye løping blusser det liksom litt opp, før det roer seg fort ned igjen. 

Synes iallefall det var betryggende at legen var så klar på at det kun var muskulært. Musklene der hadde nok fått seg en skikkelig trøkk i fallet han hadde.

Han er bedre, men det tar visst tid slike ting, selv om det bare er muskulært. 

Mulig det hadde blitt leget fortere om han hadde holdt seg helt i ro en periode?

Fastlegen sa det var greit å trene, så sant han kjente på kroppen, og stoppet opp om det var noe som gjorde vondt. 

I gymtimen med mye løping på mandag, da sa han i fra når det ble vondt, og fikk da lov å roe ned.

Til uka har vi fått en time hos kiropraktor. Spennende å se om han mener han kan være til hjelp her. 

Jeg prøver å smøre inn dette vonde stedet to-tre ganger daglig med ibux-krem en periode nå. Og masserer litt på området. Og gutten selv synes det er godt når det blir massert litt der. 

Vi må tydeligvis bare ta tida til hjelp her. 

Det er stort sett ingen som lenger vil anbefale inaktivitet ved ryggsmerter. Inaktivitet sies å være en av de største årsakene til at ryggsmerter evt. kronifiseres, så han bør oppfordres til vanlig aktivitet og så evt. ta det litt roligere hvis han har vondt. Ryggvondt er som regel helt ufarlig, bare vondt;-)

Det er stort sett ingen som lenger vil anbefale inaktivitet ved ryggsmerter. Inaktivitet sies å være en av de største årsakene til at ryggsmerter evt. kronifiseres, så han bør oppfordres til vanlig aktivitet og så evt. ta det litt roligere hvis han har vondt. Ryggvondt er som regel helt ufarlig, bare vondt;-)

Ja - jeg mente også at det var bare bra å være i bevelgelse og trening, så sant han tok hensyn til ryggen, og tok det roligere om han skulle kjenne noe smerter. 

Først så virket det som legen mente at gutten hadde best av å ikke være med på håndballtreningene nå for tiden. Men gutten var ikke enig, fordi det var ikke noe problem der å regulere ned om han fikk vondt. 

Det er visst verre i gymtimene, for han vil jo ha god karakter må vite....  ;)  Men nå har jeg sendt mail til læreren hans om at han en periode nå må få ta hensyn til det om han skulle kjenne smerter i ryggen i gymtimene også. 

Men nå skal det sies, det er ikke lett å holde en aktiv gutt på 13 år i ro om han ikke selv ønsker det  ;)

Men virker som han er litt flink til å kjenne etter hva han kan og ikke kan holde på med. Og det er lange løpeøkter som er det verste nå. Satser på at det forsvinner for godt nå snart. 

Og veldig spent på om det blir noe effekt av kiropraktor. Iallefall verdt å prøve det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...