Gå til innhold

Menstruasjon og overgangsalder

Anbefalte innlegg

Kvinne 43 år.

Menstruasjonen har de siste årene blitt uregelmessig.

Fra tidligere å ha hatt en fast syklus på 29 dager veksler syklusen nå fra å være 16 dager til 34 dager...

Tidligere varte menstruasjonsperioden i 6 dager, nå har jeg mensen i 9 dager.

Blør også mye mer og kraftigere. Må bruke tampong til og med på natten, noe jeg aldri gjorde før.

Er dette normale overgangssymptomer, og hvor mange år kan man gå slik?

Anonymous poster hash: 71db8...c99
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401948-menstruasjon-og-overgangsalder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blør også mye mer og kraftigere. Må bruke tampong til og med på natten, noe jeg aldri gjorde før.

Jeg tror det meste er normalt når man har passert 40 år.  Noen får sjeldnere mens, andre oftere.  Det kan vare i årevis før den forsvinner.

Misforstår jeg deg, eller klarte du deg uten mensbeskyttelse (evt. bare truseinnlegg?) om natten tidligere?  Gikk du på p-piller da?  Hvis ikke, er det vel ikke unormalt i det hele tatt at man må bruke noe om natten også.

Jeg var ti år eldre enn deg da syklusen begynte å gå i ball for alvor.  Mensen dukker fremdeles opp med ujevne mellomrom - sånn omtrent hver gang jeg skal på ferie... :angry:

Misforstår jeg deg, eller klarte du deg uten mensbeskyttelse (evt. bare truseinnlegg?) om natten tidligere?  Gikk du på p-piller da?  Hvis ikke, er det vel ikke unormalt i det hele tatt at man må bruke noe om natten også.

Har alltid brukt bind om natten, og første natten kunne det komme litt.

Men nå "fosser det over" i 3 netter....

Har ikke brukt p-piller.

Kvinne 43 år.

Menstruasjonen har de siste årene blitt uregelmessig.

Fra tidligere å ha hatt en fast syklus på 29 dager veksler syklusen nå fra å være 16 dager til 34 dager...

Tidligere varte menstruasjonsperioden i 6 dager, nå har jeg mensen i 9 dager.

Hei! Jeg skulle akkurat til og stille et lignenede spørsmål, men da så jeg tilfeldigvis ditt spørsmål. Jeg har et par år hatt regelmessig mens store deler av året, men så hopper jeg plutselig over to-tre måneder. Da blør jeg fælt i to til tre uker etterpå. Liker det ikke, for det er masse og vet ikke når det stopper igjen. Men det er kankje helt normalt......Har det slik akkurat nå. Jeg er 52 år. Leser hva du får til svar, kankje til nytte for meg også.

Anonymous poster hash: f0403...eb6

Jeg gikk slik i 7 år fra den ble uregelmessig rundt 43 års alder. I perioder ble den mer regelmessig igjen. I år hadde jeg mens i jan. og februar før den hoppet over et par mnd. Så kom den tilbake igjen og var regelmessig i 3 mnd. Nå har den tatt seg pause siden juli eller kanskje den er borte for godt?. Det er bare å anta at det blir litt rot i systemet fremover. Og kanskje til tider mer orden :)

Anonymous poster hash: adb56...16e

Jeg gikk slik i 7 år fra den ble uregelmessig rundt 43 års alder. I perioder ble den mer regelmessig igjen. I år hadde jeg mens i jan. og februar før den hoppet over et par mnd. Så kom den tilbake igjen og var regelmessig i 3 mnd. Nå har den tatt seg pause siden juli eller kanskje den er borte for godt?. Det er bare å anta at det blir litt rot i systemet fremover. Og kanskje til tider mer orden :)

Anonymous poster hash: adb56...16e

Hadde du mens hele jan og feb? Ble du ikke slapp og sliten av å blø så lenge? Skal jammen bli glad når dette er over:-)

Anonymous poster hash: f0403...eb6

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke uvanlig at menstruasjonssyklus blir uregelmessig i mange år før det stopper opp. Årsaken er et ustabilt hormonsystem, spesielt uregelmessig eggløsning. Da produseres ikke hormonet progesteron som holder orden i systemet. Det kan reguleres med tilførsel av et progesteron-lignende medikament (gestagen eller progestin) i f.eks. 14 dager hver måned. Gestagen kan også gis i form av en hormonspiral som evt kan stoppe menstruasjonene totalt. P-pille kan for noen være en god løsning. Jeg synes at du skal få henvisning til en gynekolog som kan foreta en grundig undersøkelse og gi råd om behandling.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...