Gå til innhold

Epilepsi: søvnproblemer og graviditet

Anbefalte innlegg

Jeg fikk påvist epilepsi i 2009, har cirka ett anfall i året, og har siden dette gått på Lamictal. I 2011 fikk jeg store søvnproblemer (noe det står at kan være en bivirkning av Lamictal, men det var jo ikke noe problem de første to årene).

Har vært innom Seroquel (som hjalp litt) og Vallergan (som ikke hjalp) for søvnproblemer. Etter et anfall ga legen meg Rivotril (noe jeg er veldig skeptisk til, da jeg leser at det er svært vanedannende og inneholder et narkotisk virkestoff).

Har noen av dere erfaringer med Rivotril?
Det funker litt bedre på søvn enn annet jeg har prøvd, men er ofte sliten dagen etter, og er mer nedstemt i humøret. Går på 0,5 mg x 2, er det en liten dose?

Jeg har lyst på barn etterhvert, og da er jo Rivotril fy-fy. Om et halvt år skal vi begynne å prøve, og da må Rivotril være kuttet ut. Men søvnløshet / insomnia er helt forferdelig...

Nevrologen rådet altså til Rivotirl + Lamictal, men hun lar meg komme med innspill også, siden jeg jo kjenner best hvilke bivirkninger jeg får.
-Burde jeg kutte ut Lamictal og prøve f.eks. Keppra istedet (selv om Lamictal er en "mild medisin" som nok egner seg best om man skal bli gravid. Jeg vet ikke om det er Lamictal som gir meg søvnproblemene, men det kan jo hende).
-Er det farlig å gå på Rivotril? Er det f.eks bedre å prøve Tolvon for bedre søvn?

Rivotril kan jo heller ikke tas med alkohol, jeg er forholdsvis ung (30) og liker jo å ta meg en fest en gang i blant...

Fortsetter under...

Jeg har erfaring med den cocktailen selv. Bruker både Lamictal og Rivotril for å holde epilepsien min i sjakk. 0,5mg x 2 er ikke en veldig stor dose, men det er et potent medikament som kan gå i fletta på en. Og den har lang halveringstid, som kan medføre hangover.

Rivotril som en løsning kun for søvnproblemer ville jeg vært skeptisk til, i og med at man etter hvert utvikler tåleranse og må øke dosen for å få den samme søvneffekten. Men å bruke det mot selve epilepsien er noe annet. Da er det ikke den beroligende effekten man primært er ute etter, men en vedlikeholdsdose som forhåpentligvis holder anfallene på avstand.

Tolvon virker for mange som sliter med søvn. Zyprexa er et annet alternativ en del bruker. Personlig bruker jeg Seroquel, men dersom denne ikke er effektiv for deg ville det være på sin plass å se etter andre løsninger. Jeg ville nok tatt opp problemstillingene med nevrologen din igjen. Når det gjelder svangerskap, kan jeg dessverre ikke hjelpe deg...

Jeg har erfaring med den cocktailen selv. Bruker både Lamictal og Rivotril for å holde epilepsien min i sjakk. 0,5mg x 2 er ikke en veldig stor dose, men det er et potent medikament som kan gå i fletta på en. Og den har lang halveringstid, som kan medføre hangover.

Rivotril som en løsning kun for søvnproblemer ville jeg vært skeptisk til, i og med at man etter hvert utvikler tåleranse og må øke dosen for å få den samme søvneffekten. Men å bruke det mot selve epilepsien er noe annet. Da er det ikke den beroligende effekten man primært er ute etter, men en vedlikeholdsdose som forhåpentligvis holder anfallene på avstand.

Tolvon virker for mange som sliter med søvn. Zyprexa er et annet alternativ en del bruker. Personlig bruker jeg Seroquel, men dersom denne ikke er effektiv for deg ville det være på sin plass å se etter andre løsninger. Jeg ville nok tatt opp problemstillingene med nevrologen din igjen. Når det gjelder svangerskap, kan jeg dessverre ikke hjelpe deg...

Hei! Tusen takk for svaret ditt, og beklager så mye at jeg ikke har fått svart før nå. Det er veldig bra å få vite andres erfaringer, tusen takk! Spesielt når du har gått på samme "cocktail" som jeg gjør.

Jeg har nå fått utskrevet NEURONTIN som jeg skal prøve istedet for Rivotril. Den skal visstnok ikke være vanedannende, og litt mindre farlig å kombinere med alkohol enn Rivotril er. Noen som har erfaringer med denne medisinen? Det er også et anti-epileptikum, som forhåpentligvis både skal gi bedre søvn og forhindre flere anfall.

Planen nå er at jeg skal gå på Lamictal + Neurontin. Og hvis Neurontin ikke funker, kunne jeg gå tilbake til Rivotril igjen. Håper på bedre lykke denne gangen. Hva tror du/dere om dette?

Jeg har også brukt Seroquel, og den fungerte en stund, men så ble jeg liksom tolerant for den. Søvnproblemene mine er blitt såpass alvorlige, at det kan virke som et såpass "mildt" middel som Seroquel ikke funker og at mer enn det må til, som f.eks. Rivotril...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...