Gå til innhold

Laparoskopi og funn av "svulst"

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg fikk utført en laparoskopi på tirsdag denne uka og det de trodde vare en liten utvekst / cyste på høyre eggstokk viste seg å være større og deler av den lå bak livmor. Legen beskrev den som blomkål formet og litt uvanlig da den inneholdt ulike komponenter, blod, vev osv. Jeg vet jeg må vente på svar, om det er godartet eller ikke, men er det større grunn til bekymring pga plassering og form på denne utveksten? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/402066-laparoskopi-og-funn-av-svulst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du forteller ikke om din alder og evt symptomer, og om størrelsen som sikkert ble målt ved ultralyd. En svulst med ulike komponenter kan være det man betegner som 'dermoid' eller populært 'tvillingecyste', de er godartede. Blodcyste kan enten være blødning i eggstokken etter eggløsning eller en endometriosecyste (populært 'sjokoladecyste'). Begge er godartede. Så kan det være et vedheng til eggstokken ('paraovarialcyste'), også godartet. Så kan det selvsagt også være en ondartet cyste, selv om det er mer sjelden. Vevsprøven vil avgjøre resultatet. Altså absolutt størst sannsynlighet for at det er godartet, men det avhenger av din alder, etter overgangsalderen øker risiko for at en cyste kan være ondartet.

Vi håper på et godt resultat. Vennlig hilsen Mette H Moen

Du forteller ikke om din alder og evt symptomer, og om størrelsen som sikkert ble målt ved ultralyd. En svulst med ulike komponenter kan være det man betegner som 'dermoid' eller populært 'tvillingecyste', de er godartede. Blodcyste kan enten være blødning i eggstokken etter eggløsning eller en endometriosecyste (populært 'sjokoladecyste'). Begge er godartede. Så kan det være et vedheng til eggstokken ('paraovarialcyste'), også godartet. Så kan det selvsagt også være en ondartet cyste, selv om det er mer sjelden. Vevsprøven vil avgjøre resultatet. Altså absolutt størst sannsynlighet for at det er godartet, men det avhenger av din alder, etter overgangsalderen øker risiko for at en cyste kan være ondartet.

Vi håper på et godt resultat. Vennlig hilsen Mette H Moen

Jeg er 34 år og fikk barn da jeg var 21 som jeg ammet til hun var 15 mnd. Har hatt svært få eggeløsninger da jeg fikk sen menstruasjon (14 år) som jeg senere mistet i lengre åperioder  pga anoreksi (17 - 20 år) og så cyste i hypofysen med medfølgende høyt prolaktin nivå (23 - 28 år). 

Størrelsen på cysten kan jeg ikke huske ble oppgitt. Har tatt to ultralyd undersøkelser, først hos gyn og senere hos fertilitets klinikk. Jeg syntes undersøkelsene var litt smertefulle. Kirurgen som utførte inngrepet kallte det en svulst. Jeg anter dette begrepet ble brukt pga formen.

Jeg har ikke hatt så mange symptomer. Smerter ved samleie, tarm problematikk og periodiske smerter korsryggen.

Grunnen til operasjonen var altså fertilitets problematikk. 

Jeg har nå slått meg litt til ro med at det mest sannsynlig er godartet :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...