Gå til innhold

Gode tips for tannkjøtt betennelse???

Anbefalte innlegg

Roxy1365380210

Jeg er i uke 18 og har de siste dagene merket at jeg har fått tannkjøtt-betennelse..Dette er fryktelig ubehagelig..

Jeg har brukt tanntråd i 2 dager nå og det blør fryktelig lett..Har skylt med Corsodyl etter dette..Har dette noen virkning???Eller er det andre metoder som er mer effektive.?? Hadde også i dag tidlig en stikkende smerte neders i magen??Kan dette være leddbåndene som strekker seg???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40218-gode-tips-for-tannkj%C3%B8tt-betennelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fortsett med tanntråden, og puss tennene godt. Graviditetshormonene gjør at man lettere får tannkjøttbetennelse, men gjør også alle slimhinner litt tynnere slik at det blør lettere.

Corsodyl virker bakteriedrepende, men misfarger tennene dersom det brukes over lengre tid - dessuten kan den "maskere" symptomene fra en tannkjøttsbetennelse, dvs at den bedrer tilstanden tilsynelatende, mens når man slutter med bruken, kommer symptomene igjen. Av og til kan det være små mengder tannsten som ligger langs tannkjøttsranden, denne samler bakterier i større grad enn en glatt tannoverflate - det beste er da å få renset tennene hos tannlege eller tannpleier.

En tur til tannlege eller tannpleier er uansett å anbefale under svangerskapet, slik at man får en kontroll og skikkelig tannrens.

Trine Endsjø, jordmor

Du har gjort det riktige i forhold til tannkjøttbetennelse, og det er lurt at du også har brukt Corsodyl e.l. Dette hindrer bakterier i å trenge ytterligere inn i tannkjøttet. Det du nå sliter med, er et vanlig problem for gravide. Jeg har hørt at mange med tendens til slik betennelse, har sett bedring etter å ha gått over til elektrisk tannbørste, som masserer tannkjøttet ekstra.

At du kjenner litt stikking i magen, er normalt, og har mest sansynlig sammenheng med at leddbåndene strekker seg. At smertene ikke er konstante eller blir verre er et tegn på at det ikke er alvorlig. I prinsippet skal man ta på alvor smerter som øker på, blir vedvarende og føles uutholdelige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...