Gå til innhold

Likninger 9. klasse.


Anbefalte innlegg

Jeg forsøker å hjelpe 9-klassingen med mattelekse, og vi strever litt her i kveld.  Det er alt for lenge siden jeg lærte dette, og må sette meg inn i det på nytt for å kunne hjelpe.

 

2(x-3) -5(x-2) = -2 + 3(2x-4)

 

Uansett hvilket tall vi oppgir som x, blir resultatet på venstre side mye høyere enn det på høyre.

 

Noen som vil hjelpe til?   Det er et par til også, men jeg tenker at om vi forstår hvordan denne skal regnes ut må vi da klare de andre.

 

 

Et spørsmål til:

Hvorfor setter man prøve på likninger?  For meg er den logiske metoden for å løse en likning å nettopp sette inn det jeg tror er x eller y etc. og så regne ut for å se om det er riktig, men det er jo nettopp dette "prøve likningen" går ut på?   

 

Men nå fikk jeg det jo ikke til, så det er jo mulig det er meg :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/402182-likninger-9-klasse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor setter man prøve på likninger?  For meg er den logiske metoden for å løse en likning å nettopp sette inn det jeg tror er x eller y etc. og så regne ut for å se om det er riktig, men det er jo nettopp dette "prøve likningen" går ut på?   

 

 

Likninger skal ikke løses ved å prøve tilfeldige verdier, men ved å forenkle uttrykkene slik det er vist ovenfor.

 

Så kan man sette prøve på likningen ved å teste svaret i det opprinnelige uttrykket.  Det kan være lurt å gjøre det for å avsløre typiske feil, f.eks. at man har fått feil fortegn i svaret (2 i stedet for -2 eller omvendt).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/402182-likninger-9-klasse/#findComment-3584190
Del på andre sider

Et spørsmål til:

Hvorfor setter man prøve på likninger?  For meg er den logiske metoden for å løse en likning å nettopp sette inn det jeg tror er x eller y etc. og så regne ut for å se om det er riktig, men det er jo nettopp dette "prøve likningen" går ut på?   

Først løser man likningen, så "setter man prøve" på den. :) Det gjør man ved å sette inn den verdien man fikk for X (og evt. flere ukjente) når man løste ligningen. Dersom det da blir riktig har man løst likningen riktig. :)

 

Løse og prøve er altså to forskjellige ting. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/402182-likninger-9-klasse/#findComment-3584192
Del på andre sider

Annonse

 

Vi ble ikke ferdig i går, men nå skal jeg bruke helgen på å lære meg dette og da vil jeg studere svarene deres.

Det står sikkert et eksempel på hvordan slike oppgaver skal løses, i matteboka.  Jeg vil anta det likner på froskens metode øverst her.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/402182-likninger-9-klasse/#findComment-3584197
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen alle sammen!  

 

Vi ble ikke ferdig i går, men nå skal jeg bruke helgen på å lære meg dette og da vil jeg studere svarene deres.

Jeg har lært, som Frosken tydeligvis - at man alltid skal løse ut parentesene først, da blir det mye enklere. :) Deretter trekke fra og/eller legge sammen det som er mulig på hver side av = og til slutt isolere x på den ene siden. :) Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/402182-likninger-9-klasse/#findComment-3584199
Del på andre sider

Det er ikke best å løse opp parantesene først...

 

Ta f.eks. hvis du har ledd som 3(x^3 + 3x^2 - x + 8)

 

Hvis du løser opp parantesen må du flytte over hele 4 ledd, og altså bytte opp + med - og - med + i 4 ledd. Hvis du bare flytter over hele greia så er det kun 1 ting å flytte over, før du løser ut parantesen.

 

Nå er det i dette eksempelet like mange overflytninger i hver av de to algoritmene, men generelt sett er det altså best å beholde paranteser så lenge som mulig.

 

Det gjelder helt generelt. Hvis du f.eks. har brøken  ((x - 3)(x + 1)) / (x - 3), så tar du ikke og løser ut parantesen i teller først, altså ((x - 3)(x + 1)) = x^2 + x - 3x - 3 = x^2 - 2x - 3...

 

Ser dere? Aldri løs ut paranteser før det er helt nødvendig.

 

Bare et lite triks fra min side. :)

 

Men men.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/402182-likninger-9-klasse/#findComment-3584203
Del på andre sider

Det er egentlig litt artig det med "prøve og feile" metoden. Den er som regel "forbudt" fordi man lurer seg unna å lære det man "egentlig" skal lære. Men hvis man gjør det litt elegant og brifer litt samtidig så smelter mattelærernes hjerter uansett det vet jeg av personlig erfaring

 

For eksempel, la oss flytte alt på en side, da har vi 2(x-3) -5(x-2) +2 - 3(2x-4) som skal bli null med riktig X

 

Hvis vi prøver med x = 100 får vi -882 prøver vi med x = 0 får vi 18. Siden dette er en linær funksjon har vi dermed alt vi trenger

 

Vi ser at stigningstallet til funksjonen blir -9*x og med x = 0 er funksjonsverdien 18 for mye. -9*2 er -18 og vi ser dermed at x=2 løser likningen

 

Ikke at jeg anbefaler å løse oppgaven slik altså, var bare noe jeg tenkte på :ph34r:

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/402182-likninger-9-klasse/#findComment-3584205
Del på andre sider

Dette var veldig lite elegant, og med unødig mye maskineri. Karakter:

3-

 

:(

 

edit: hvis du virkelig hadde gitt en 9. klassing 3- på det der så har du et mattehjerte av stein og bør henge litt mer med oss normale dødelige :(

Endret av skrev
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/402182-likninger-9-klasse/#findComment-3584207
Del på andre sider

Det er ikke best å løse opp parantesene først...

 

Ta f.eks. hvis du har ledd som 3(x^3 + 3x^2 - x + 8)

 

Hvis du løser opp parantesen må du flytte over hele 4 ledd, og altså bytte opp + med - og - med + i 4 ledd. Hvis du bare flytter over hele greia så er det kun 1 ting å flytte over, før du løser ut parantesen.

 

Nå er det i dette eksempelet like mange overflytninger i hver av de to algoritmene, men generelt sett er det altså best å beholde paranteser så lenge som mulig.

 

Det gjelder helt generelt. Hvis du f.eks. har brøken  ((x - 3)(x + 1)) / (x - 3), så tar du ikke og løser ut parantesen i teller først, altså ((x - 3)(x + 1)) = x^2 + x - 3x - 3 = x^2 - 2x - 3...

 

Ser dere? Aldri løs ut paranteser før det er helt nødvendig.

 

Bare et lite triks fra min side. :)

 

Men men.

Hei!

Det er viktig.

En enkel oppga i eksamen R 1 / R2 for noen år siden, var enkel, men pga av at man ikke tenkte på ulempen med å løse opp parenteser så ikke elevene muligheten forkortelser utgjorde, dermed få som klarte.

Hele likning lot seg fort løse ved å finne likheter som kunne forkortes, og ikke løse ut parenteser .:-(

Løse ut , ga komplikasjoner der det ble virkelig snakk om å ha tungen rett i munnen, dvs det skapte vanskeligheter man burde unngått.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/402182-likninger-9-klasse/#findComment-3584210
Del på andre sider

Annonse

Jeg ELSKER at dere gir flere varianter av utregningen, og diskuterer metoder.

Det gir oss perspektiv og motivasjon.   

 

Gleder meg til å regne i helgen.  Jeg var ganske dårlig i matte på skolen selv, men nå som voksen synes jeg det er veldig interessant.  Og så vet jeg at man får til det meste med trening - og ro til å tenke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/402182-likninger-9-klasse/#findComment-3584220
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Essensen er dette:

Likhetstegnet betyr at verdien på begge sider av ligningen er lik.

Hvis du legger til eller trekker fra samme verdi på begge sider er likhetstegnet fortsatt sant.

Du kan også gange eller dele med samme tall på begge sider, og likhetstegnet er fortsatt sant.

Ved å gjøre dette kan du manipulere ligningen til du har x på den ene siden av likhetstegnet og et tall på den andre siden. Da vet du hva x er.

Dette var essensen. Resten er fingerferdighet.

Så lenge ligningene er så enkle som dette kan du like gjerne starte med å løse ut parantesene, mener nå jeg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/402182-likninger-9-klasse/#findComment-3584272
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...