Gå til innhold

Fremtidige navklienter/navere


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

 

Hvis man er lærer i en ungdomsskoleklasse, kan man "lett" se hvilke elever som kommer til å bli fremtidige navklienter eller navere?

Anonymous poster hash: 186b2...bc2

 

Jeg har sett noen har hevdet de ser alt i barnehagen hvilke unger som med stor sikkerhet kommer til å havne utenfor senere i livet. Men som flere sier - det er alltid noen som klarer seg mot alle odds og noen som av ulike grunner havner på nav selv om de har god utdannelse.

Gjest Gargamel

Det er en i klassen min som ble slått av faren sin, til og med foran vennene sine. Mora visste ikke hvor han var når han var i militæret (!).Han ble mobbet gikk på diverse stoff. Han har fått seg en skikkelig søt kone, barn, jobb og klarer seg fint. Mulig han har problemer, men det virker nesten ikke sånn. Jeg synes ikke alltid det er opplagt hvem som havner på nav.

Annonse

 

Hvis man er lærer i en ungdomsskoleklasse, kan man "lett" se hvilke elever som kommer til å bli fremtidige navklienter eller navere?

Anonymous poster hash: 186b2...bc2

 

I en ungdomsskoleklasse vil det nok være flere som ser ut til å være på stø kurs mot skråplanet, enn de som faktisk havner der.  (Ikke dermed sagt at alle NAV-klienter er på skråplanet.)  Mange kan virke helt fjerne og tiltaksløse i disse årene, men de kan modnes atskillig noen år senere.  En erfaren lærer vil nok ha mange historier om elever de møtte senere og ble positivt overrasket over hvordan det har gått med dem.

 

Jeg tror det er enklest å spå framtiden om de ungdommene som befinner seg i ytterpunktene.  Man vil anta at de som er på god vei til å droppe ut allerede i ungdomsskolen, f.eks. pga. rusmisbruk i kombinasjon med dårlig oppfølging hjemmefra, vil fortsette å ha problemer - og at de som er flinke, ryddige og "voksne", vil klare seg bra.  Den store massen i midten, med større eller mindre problemer med å holde orden på seg selv i disse årene, er det vanskeligere å forutsi noe om.

 

Hvem som havner på NAV pga. sykdom eller ulykke, er det selvsagt umulig å gjette.  Sånt kan ramme hvem som helst.  En periode med arbeidsløshet er også noe mange vil gå gjennom i løpet av livet, uten at de blir permanente NAV-klienter av den grunn. 

I en ungdomsskoleklasse vil det nok være flere som ser ut til å være på stø kurs mot skråplanet, enn de som faktisk havner der. (Ikke dermed sagt at alle NAV-klienter er på skråplanet.) Mange kan virke helt fjerne og tiltaksløse i disse årene, men de kan modnes atskillig noen år senere. En erfaren lærer vil nok ha mange historier om elever de møtte senere og ble positivt overrasket over hvordan det har gått med dem.

Jeg tror det er enklest å spå framtiden om de ungdommene som befinner seg i ytterpunktene. Man vil anta at de som er på god vei til å droppe ut allerede i ungdomsskolen, f.eks. pga. rusmisbruk i kombinasjon med dårlig oppfølging hjemmefra, vil fortsette å ha problemer - og at de som er flinke, ryddige og "voksne", vil klare seg bra. Den store massen i midten, med større eller mindre problemer med å holde orden på seg selv i disse årene, er det vanskeligere å forutsi noe om.

Hvem som havner på NAV pga. sykdom eller ulykke, er det selvsagt umulig å gjette. Sånt kan ramme hvem som helst. En periode med arbeidsløshet er også noe mange vil gå gjennom i løpet av livet, uten at de blir permanente NAV-klienter av den grunn.

Hei!

Dette var ryddig og slik jeg også tror det er!

Og et hjem er veldig viktig det fikk jeg bekreftet av min psykiater på mandag, hun sa at selv om barna mine strever sporadisk så har de så massiv støtte og oppfølging fra hjemmet så dette vil ordne seg. Hun sa videre at ungdomstid er ungdomstid, autisme eller ikke, så ble jeg trygg.

For hun har svært lang erfaring og sa, og presiserte, at oppfølging fra hjemmet er viktigst, det vil gå bra sa hun.

Men at min autistiske datter skal bosette seg alene i Wien hadde hun innvendinger mot, så derfor må jeg tenke mer, på hvordan løse det, det kan jo hende det fins noen hjelp å få der...sa jeg til min psykiater, da svarte hun utydelig, men forstod at dette må tenkes grundig igjennom og vi må undersøke med akademiet om en elev med autisme kan få noe tettere oppfølging.

Endret av Madelenemie

Og et hjem er veldig viktig det fikk jeg bekreftet av min psykiater på mandag, hun sa at selv om barna mine strever sporadisk så har de så massiv støtte og oppfølging fra hjemmet så dette vil ordne seg. Hun sa videre at ungdomstid er ungdomstid, autisme eller ikke, så ble jeg trygg.

For hun har svært lang erfaring og sa, og presiserte, at oppfølging fra hjemmet er viktigst, det vil gå bra sa hun.

 

Hjemmet er absolutt viktig.  Det betyr ikke at alle som får problemer, kommer fra dårlige hjem.  Så enkelt er det ikke. 

Hjemmet er absolutt viktig.  Det betyr ikke at alle som får problemer, kommer fra dårlige hjem.  Så enkelt er det ikke.

Hei!

Og det er jeg også enig i!

Jeg har erfart variasjoner, og at av og til rår ikke engang hjemmet over barnet eller ungdommens fremtid, ofte er det snakk om psykisk sykdom, slik min bror han var bipolar og hadde ADHD, og fikk kontakter i den kriminelle verden, det var de som drepte han:-(

Vi har ikke felles gener, da jeg er adoptert, bare sånn apropo, ( min bror endret seg mye, ble religiøs, familieorientert, ærlig, så han var et godt menneske, og fortjente ikke det som skjedde, han var en god gutt) ( jeg savner han ofte, og ekstra hver halloween)

Men jeg er enig i det også!

Annonse

En venninne som har vært førskolelærer i 25 år har (ifølge seg selv) truffet forbausende rett på sine spådommer fra barnehagebarn i 5-6 års alder til unge voksne. De aller fleste hun har spådd at det vil gå dårlig med, er i dag ute å kjøre med narkotika, ingen utdannelse, fengsel, avbrutt skolegang osv. Enkelte få lyspunkter med barn som har klart seg bra tross alt.

Av de som ble spådd å klare seg bra har alle klart seg bra. Ett barn (nå voksen) er uføretrygdet pga sykdom. Noen få vet hun ingen ting om.

Jeg har større tro på at mye kan sees i barnehagen- der førskolelærere treffer foreldrene hver dag- enn på ungdomsskolen der kontaktlærer er eneste kontakt to ganger i året. Tror førdkolelærere ser mer av hele bildet av familien/ barnet/ oppfølging/ ressurser osv.

 

Hvis man er lærer i en ungdomsskoleklasse, kan man "lett" se hvilke elever som kommer til å bli fremtidige navklienter eller navere?

Anonymous poster hash: 186b2...bc2

 

JA har man psykiske plager i ungdommen så er det selvsagt mer sannsynnelig. Ellers så har vi jo de som man ikke kan se at har plager, fordi de er navsnyltere og ikke har noen plager..

Anonymous poster hash: 2676a...3ca

Jeg har større tro på at mye kan sees i barnehagen - der førskolelærere treffer foreldrene hver dag- enn på ungdomsskolen der kontaktlærer er eneste kontakt to ganger i året. Tror førskolelærere ser mer av hele bildet av familien / barnet / oppfølging / ressurser osv.

Det er jeg enig med deg i.  Observasjonsmulighetene er mye bedre - og ungene er i en helt annen fase.  En barnehageansatt ser mer av en treårings "virkelige" væremåte enn en mattelærer i ungdomsskolen.   

 

Digresjon: Jeg tror min ungdomsskoleelevs gymlærer vil vurdere min sønns framtidsmuligheter helt annerledes enn hans lærer i kunst og håndverk eller tysk :(

Det er jeg enig med deg i.  Observasjonsmulighetene er mye bedre - og ungene er i en helt annen fase.  En barnehageansatt ser mer av en treårings "virkelige" væremåte enn en mattelærer i ungdomsskolen.   

 

Digresjon: Jeg tror min ungdomsskoleelevs gymlærer vil vurdere min sønns framtidsmuligheter helt annerledes enn hans lærer i kunst og håndverk eller tysk :(

 

Heldigvis er ikke gutters innsats i ungdomsskolen en veldig god predikator for videre liv. Kunst- og håndverksfaget krever for øvrig  mer foreldreoppfølgning enn de fleste andre fag på noen ungdomsskoler ;- ) Uten foreldreoppfølgning tror jeg neppe nevøen min hadde fått godkjent faget. Skolen var genial nok til å la ungdommene danne grupper selv som skulle jobbe selvstendig i 4-6 uker før et eller annet fantastisk produkt skulle presenteres sammen med omfattende skriftlig dokumentasjon.  Gang på gang.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...