ove-mann Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Mann i 50 åra. Alltid trent mye. Ved løping i vinter fikk jeg astmaliknende symptomer etter treningen. Da jeg startet å sykle ble de borte. Så kom streptokokker og bell barese og annet før jeg startet opp igjen. Og da kom problemene tilbake. Vel - slik virker det: Problemet synes mest ved innpusting. Som om halsen snører seg sammen,og man puster og peser. Gir seg etter en stund. Oxis (astmamedisin) synes å hjelpe, men ikke som forebyggende, men etter at man har fått det etter anstrengelsene. Har hatt perioder før, helt fra 2006. Om vinteren etter de 3-4 første joggeturene. I sykkelsesongen kunne det komme nå og da og fikk da meget vondt i hals/svelg i motbakker. Som om noen prøvde å kvele meg rundt halsen. Gikk over etter ca 45 minutter og da merket man det ikke på de resterende 2-4 timene man trente, og heller ikke etterpå. Tok nylig mase prøver og alt lå cirka midt i referanseområdene (blodsukker, kolesterol,s-kreatinin,pancreas-et-eller-annet, leverprøver og nærmest hele arket...). Bruker blodtrykksmedisinen Atacand (høyt er familiesvakhet), Oxis (astmamedisinen) og Nexium pga refluks. Da alt funker ligger jeg nesten 10% over forventet resultat med PEF-måler. Da det ikke funker ned til 15% under mitt nivå, men om luft ikke kommer inn blir det jo mindre ut også da... Mistenker stramme stemmebånd (at musklene ikke slapper av slik at det blir for trangt). Men fastleger vet ofte lite om slikt. Kalles Vocal Cord dysfunction eller EILO ved trening da. NOEN som har hatt liknende og muligens fått bedret? Vurderer en privatklinikk (koster vel ca 3500 kr), da det er veldig lang ventetid på ØNH rundt omkring. Men den dagen man tester seg er sikkert en av dagene det funker og penger ut av vinduet... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/402253-pusting-ved-trening/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.