Gå til innhold

Lykkepillen får oss til å unngå øyekontakt

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

"Antidepressiva kan få oss til å unngå øyekontakt med andre mennesker.

En ny studie viser nå at allerede etter at den første lykkepillen er svelget begynner menneskekroppen å reagere, et funn som kan være første skritt mot en mer individualisert behandling av psykiske lidelser.

- De som unngår blikkontakt etter å ha tatt antidepressiva ser ut til å gjøre det ganske umiddelbart, sier forsker Rune Jonassen ved Psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo. 

Det er kjent at antidepressiva kan gi en følelse av uro i starten, noe som hittil har blitt oppfattet som en bivirkning av medisinen. Nå kan det se ut til at det ikke er en bivirkning, men en del av lykkepillens faktiske virkning, skal vi tro forskerne.

Langtfra alle som bruker antidepressiva merker en positiv effekt av medisinen.

Studenter og forskere ved Psykologisk institutt i Oslo ville teste medikamentet på en annen måte enn legemiddelindustrien vanligvis gjør.

I stedet for å spørre brukerne hvilken effekt de opplever over tid, ga de et utvalg friske, unge kvinner én dose hver med det antidepressive medikamentet citalopram. Så studerte de hvordan denne enkeltdosen påvirket kvinnenes øyebevegelser.

Hva betyr det så når blikket vårt søker å unngå andre menneskers øyne?

Dette er et tegn på at vi er engstelige og urolige, ifølge tidligere forskning. Vanligvis ser vi først mot andre menneskers øyne, så nese og munn for å oppfatte sinnsstemninger.

Men er vi urolige eller engstelige, kan vi helt ubevisst unngå å se andre mennesker i øynene.

Forskerne tror at denne ubevisste tendensen til å unngå menneskers øyne blir værende utover i behandlingsløpet, og at nettopp dette kan bidra til at lykkepillen hjelper enkelte til å komme ut av fastlåste tankemønstre.

Vi unngår rett og slett å observere det som kan være ubehagelig.

- Mange mennesker som går på antidepressiva forteller at de føler seg mer følelsesmessig avflatet. Det vi finner støtter opp under dette. Lykkepillene ser ikke ut til å endre sinnsstemningen direkte, men de endrer hva vi legger merke til i omgivelsene, sier Jonassen."

http://forskning.no/medisiner-psykiske-lidelser-psykologi/2014/11/avslorer-lykkepillens-sanne-ansikt

Også en artikkel om dette i Aftenposten:

http://www.aftenposten.no/amagasinet/Studenter-skulle-bare-leke-i-laben---gjorde-uventede-funn-om-lykkepillen-7790876.html

"Men poenget er altså at pillen, som studentene nå har avdekket med øyetesten, kan bidra til å bryte negative, fastlåste tankerekker. Kanskje kan dette igjen føre til at man på sikt åpner horisonten og gjenvinner følelsesregisteret. Men heller ikke dette vet de sikkert."

Hvor mye vet man egentlig sikkert om hvordan "lykkepillen" virker?

Endret av slabbedask
Skrevet

Det vet man ikke, alt er basert på pasientens egen opplevelse.

Og doper man ned redde/triste/psykotiske pasienter kraftig nok, blir de jo "friske"!

Da er de ikke så mye til bry lenger...

Skrevet

Det vet man ikke, alt er basert på pasientens egen opplevelse.

Og doper man ned redde/triste/psykotiske pasienter kraftig nok, blir de jo "friske"!

Da er de ikke så mye til bry lenger...

Jeg var ikke frisk da jeg var psykotisk og ble kraftig medisinert. Psykosen måtte gå over av seg selv og nå blir jeg ikke dopa av medisinen

Skrevet
  • Jeg gikk på kun lykkepille, og ble verre av tvangstankene, og ble diagnostisert med schizofreni i stedet. Lurer på om jeg hadde holdt meg mindre gal, uten. Men når jeg etter hvert ble kvitt den såkalte psykosen, så måtte jeg begynne på zoloft igjen fordi jeg fikk angst.
Skrevet (endret)

Hei!

Den studien leste jeg også og kanskje derfor er det dårlig for oss med autisme, hvis vi ikke er åpenbart syke av en konkret depresjon. Vi trenger ikke å bli dårligere på øyekontakt:-)

Jeg leste dansk studie viste at ssri virker dårlig på autister.

Endret av Madelenemie
Skrevet

en blir ikke lykkelig av AD medisiner. Hensikten ned dem er å rette opp mer eller mindre en kjemisk ubalanse i hjernen med det kjente stoffet melantonin, også kalt lykkestoffet. Det skulle i tilfelle ha  motsatt virkning av "ikke øyekontakt " altså at en fikk bedre øyekontakt  

Skrevet

Sykdommen min fikk meg til å unngå øyekontakt. Etter at jeg ble medisinert, har jeg ikke hatt slike problemer. Gjelder kanskje ikke sånne som meg som bare bruker Lamictal?

Anonymous poster hash: 91906...ce3
Skrevet

Sykdommen min fikk meg til å unngå øyekontakt. Etter at jeg ble medisinert, har jeg ikke hatt slike problemer. Gjelder kanskje ikke sånne som meg som bare bruker Lamictal? Anonymous poster hash: 91906...ce3

Nei, dette gjelder ssri.

Anonymous poster hash: 4aeed...44f

Skrevet

Det jeg lurer på er om pasientene unngikk blikkkontakten også før de begynte på AD medisinene? Det er jo en årsak til at man begynner på slike medisiner, og AD medisin er da ingen mirakel kur! Men for mange er det et hjelpemiddel. Og man blir jo ikke frisk av dem, man bedre, noen mer enn andre, noen ingenting. Poenget er jo, selv om man inngår mye blikk kontakt, så kan likevel AD ha hatt en positiv virkning på pasienten, vel? For som jeg spurte innledningsvis, hvor syk var pasienten før oppstart?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...