Gå til innhold

Bro eller implementat ??

Anbefalte innlegg

Hei!

I en alder av 34 år må nå den ene av mine 3 melketenner takke for seg. Jeg har tre melketenn-jekseler pga av at de tennene som skulle byttet ut disse mangler hos meg.

Var for noen dager siden hos tannlegen og hun sa at nå var det slutt. Tannen må relativt raskt ut. Jeg står derfor ovenfor et valg mellom 3 alternativer:

1. Fjerne melketannen, og la det forbli et opprom der den sitter.

2. Sette inn en bro, dvs nedsliping av de to tilstøtende tennene. Den ene av de er tidligere feilfri, den andre har en stor amalganfylling fra tidligere.

3. Sette inn implementat (??)

Min tannlege anbefaler alt. 2,bro, siden jeg ikke ønsker alternativ 1. Alternativ 3 har visstnok fortsatt relativt stor sannsynlighet (ca. 10%) for komplikasjoner, hvilket vil gjøre dette mislykket.

Jeg må bestemme meg, og det er ikke lett! Både fordi dette er dyre greier og ikke bare noe som kan "gjøres om2 hvis jeg angrer.

Noen synspunkter på alternativ 2 i forhold til alternativ 3 ??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40245-bro-eller-implementat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Dersom nabotennene er såpass medtatte at det kan være fornuftig å lage broer bør dette være førstevalget. Dersom tennene ikke trenger noen behandling bør implantatbehandling vurderes. Slik behandling skåner nabotennene og gir skjelden komplikasjoner.

Husk at folketrygden vil kunne yte bidrag etter egne regler.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40245-bro-eller-implementat/#findComment-151916
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...