Gjest Susann Skrevet 19. desember 2001 Del Skrevet 19. desember 2001 Hei, Jeg har 3 uker igjen til termin, også sa legen at det kanskje er greit å "fylle" kroppen min med litt B-12 vitamin, for at jeg ikke skal bli så slapp til fødselen... Jeg spurte om jeg manglet B-12 vitaminet i kroppen, men da sa legen at neida du har, men det gjør ikke noe om du får litt mer, bare sån for sikkerthets skyld... Jeg har vært gravid før, og aldri tatt eller hørt noe om at man bør ta B-12 sprøyter, derfor blir jeg nå litt skeptisk til dette. Legen er nemmelig en slik lege som overdriver en smule med alt som har med vitaminer, helsekostprodukter etc. Har vært på apoteket og hentet B 12 vitamin ampullene, som legen skal sette i meg til fredag (injeksjon/sprøyte) og på bruksanvisningen sto det : "Passerer over i morkaken. Det er liten risiko for fosteret." Hallo, liten risiko for fosteret!!! Jeg er ikke interessert i å ta NOEN form for risiko for fosteret, så jeg har egentlig ikke lyst til å ta denne sprøyten i det hele tatt, har aldri hørt noe om at andre gravide må ta dette? Har du? Jeg spurte også legen om dette er noe som kommer til fosteret også, Å nei da sa legen, men det gjør vel det hvis det står på bruksanvisningen at det passerer over i morkaka? Og er liten risiko til fosteret? Hm...må si jeg er veldig skeptisk til denne sprøyten og har ikke noe lyst til å ta den... Hva mener dere, eller synes dere jeg bør gjøre? Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/40249-vitamin-b-12-injeksjonergravid/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 19. desember 2001 Del Skrevet 19. desember 2001 Jeg har aldri hørt at det er holdepunkter for å drive forebyggende med vit.B-12 på gravide. Hvorvidt det kan være skadelig har jeg ingen holdepunkter for å tro, men jeg vil heller ikke, uten videre, anbefale deg å ta imot tilbudet fra din lege. Det er klart du kan la være å ta disse injeksjonene. Du kan f.eks. be din lege vise til artikler e.l. som tilsier at det skal være god grunn for slik behandling. Hvis ikke du blir overbevist, synes jeg du skal la være å ta disse sprøytene. Er det mistanke om vit.B-12 mangen, tar man alltid blodprøver for å få klarhet i dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/40249-vitamin-b-12-injeksjonergravid/#findComment-151625 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.