Gå til innhold

Skeivt hode på babyen - når bedrer det seg?

Anbefalte innlegg

Babyen min ligger i seteleie og kommer nok til å fortsette med det. Jordmor sa i går at babyer som ligger lenge i seteleie ofte er helt skeive i fjeset og hodet når de kommer ut, men at det retter seg. Men så glemte jeg å spørre om hvor lang tid det tar, noen erfaring?

Åshild (35+1)

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Hvis barnet har litt skjevhet i hodet etter fødsel, grunnet stilling i livmoren, tar det kun dager før det begynner å rette seg opp igjen. Det går helt sikkert bort, så det er ikke noe å bekymre seg over.

• 2 uker senere...

Det kommer an på hvor skeiv babyen er.

Gutten min var så skeiv at han fikk fysioterapeuter fra barneklinikken da han var 3 dager.

Han var skeiv i nakken også (torticollis), så vi trente med ham ved hvert stell. Vi hadde oppfølging av fysioterapeut helt til han var 15 måneder.

I tillegg hadde han også hoftefeil, og brukte Frejkas pute i 4 måneder. Hoftefeil er også vanlig hos barn som har ligget i seteleie. På barsel er det vanlig å ta ultralyd på slike barn for å sjekke hoftene.

Det var ikke noe av dette som var noe problem. Å trene 3 minutter ved hvert stell var bare koselig. Fysioterapeuten kom hjem til oss jevnlig og hun var også kjempekoselig.

Hodet til gutten er ikke helt jevnt, men så lenge han har håret på er det ingen som ser det:-)

Håper jeg ikke skremte deg nå.

Lykke til med fødselen:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...