stemora Skrevet 19. desember 2001 Del Skrevet 19. desember 2001 Jeg er flyttet sammen med kjæresten min, som har en 14 år gammel datter som bor sammen med oss. Dette er - naturlig nok - ikke friksjonsfritt. Jeg har arbeidet mye med tenåringer, og har ikke egentlig behov for råd i forhold til barneoppdragelse, men i forhold til hvordan vi skal berge parforholdet. Livet oppleves som ganske turbulent, og jeg kan bli ganske lei av jenta -som bebreider meg mest for at jeg har "forandret" faren hennes, i tillegg til at jeg blir lei av samboeren min, som jeg liker mye bedre som kjæreste enn som far. Da blir han for utydelig og for lite tilstede. Etter min mening, da! Og så får jeg panikk, for jeg kjenner at jeg blir veldig lei, og har mest lyst til å stikke av. Samtidig som jeg vil være sammen med denne mannen resten av livet. Og hva gjør jeg da? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/40256-nytt-samliv-med-ten%C3%A5ring-i-huset/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 19. desember 2001 Del Skrevet 19. desember 2001 skjønner godt problemstillingen selv om jeg ikke kjenner den fra innsiden. vel, hva kan du egentlig gjøre utover å snakke med ham og forklare hvordan du opplever det? han er far til jenta. sånn er det. ingenting endrer seg der. selv om hun ikke sier det, er du sannsynligvis utpekt som en slags syndebukk for foreldrenes skilsmisse, uansett om du kom inn i bildet på et senere tidspunkt. dette er vel ganske vanlig og har ingenting med fornuft å gjøre. som 14-åring endrer jenta seg i rekordfart framover. siden du er kjent med ungdommer og ungdsomsgreier vet du hva de sliter med... i tiden framover kommer hun til å oppholde seg mindre og mindre hjemme, til hun flytter på hybel om 4-8 år. har dere tenkt å få barn? det vil på alle måter knytte dere enda tettere sammen - også 14-åringen. det var vel ikke til mye hjelp dette, men som sagt: snakk for all del med kjæresten din. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/40256-nytt-samliv-med-ten%C3%A5ring-i-huset/#findComment-151631 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solveig Vennesland, Familierådgiver Skrevet 20. desember 2001 Del Skrevet 20. desember 2001 Hei! For å berge parforholdet i en stefamilie med tenåringer, er det mest viktig at dere to voksne er på linje og enige om grenser. Tenåringer lukter hvor de kan kile seg inn mellom partene. Jobb med å bli enige dere to. Og bli enige om hvilken rolle du som stemor skal ha overfor tenåringen. Definer hvilke områder faren skal ha ansvar for og hvor du skal delta. Det er vanskelig når det gjelder verdier og grenser. Men der har mye igjen for å vise tenåringen at dere er et par med ønske om felles holdninger. Har faren noen bløte områder som han bøter for, med å være ettergivende og unnskyldende overfor datteren? Les artikkelen Tenåringer i familien" her under Fakta. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/40256-nytt-samliv-med-ten%C3%A5ring-i-huset/#findComment-151750 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.