Gå til innhold

hva er forskjellen på et nervesammenbrudd og et depressiv sammenbrudd

Anbefalte innlegg

NHD: Er det egentlig noe forskjell bare at det har hatt to forskjellige betegnelser ? En person  hadde et nervesammenbrudd som 17 åring da han var til sjøs. Han er 68 i dag , så de hadde kanskje kalt det noe annet nå ? Han  ble sendt den gang til Eg sykehus i Kristiansand , og fikk stort sett  valium og trilafon ( husker ikke helt hva det kaltes sånn i farten )   Mange tiår senere fikk han litium, siden det var manisk depressiv han var. mitt såkalte depressiv sammenbrudd kom da jeg var 28, og jeg fikk ingen ting, for jeg søkte ikke opp noen lege , det var helt fjernt for meg da.

Hvorfor er det så stor forskjell på hvordan vi opplever dette, eller virker på oss, hvis det det er det samme sammenbrudd ?

Og hvis det er to forskjellige sammenbrudd, hvorfor kan det virke som at nervesammenbrudd et så mye mer alvorlig en en depressiv sammenbrudd, når ingen har opplevd noe av dette tidligere ? 

Jeg tror at personligheten kan spille mye inn her, stemmer ikke det ? 

Fortsetter under...

Forskjellen er vel den samme som forskjellen på angst og depresjon?

Ja det kan høre logisk ut men angst trenger ikke å komme sånn plutselig, men det er jo samme med depresjon. Men hvis det kommer plutselig, som et lynnedslag, så mener du at da får en enten plutselig sterk angst, eller en depresjon ? 

NHD: Er det egentlig noe forskjell bare at det har hatt to forskjellige betegnelser ? En person  hadde et nervesammenbrudd som 17 åring da han var til sjøs. Han er 68 i dag , så de hadde kanskje kalt det noe annet nå ? Han  ble sendt den gang til Eg sykehus i Kristiansand , og fikk stort sett  valium og trilafon ( husker ikke helt hva det kaltes sånn i farten )   Mange tiår senere fikk han litium, siden det var manisk depressiv han var. mitt såkalte depressiv sammenbrudd kom da jeg var 28, og jeg fikk ingen ting, for jeg søkte ikke opp noen lege , det var helt fjernt for meg da.

Hvorfor er det så stor forskjell på hvordan vi opplever dette, eller virker på oss, hvis det det er det samme sammenbrudd ?

Og hvis det er to forskjellige sammenbrudd, hvorfor kan det virke som at nervesammenbrudd et så mye mer alvorlig en en depressiv sammenbrudd, når ingen har opplevd noe av dette tidligere ? 

Jeg tror at personligheten kan spille mye inn her, stemmer ikke det ? 

Du skriver "hvis det er det samme sammenbrudd" - men det vil det da aldri være for to ulike mennesker. Hvis to mennesker opplever depresjon forskjellig, så kan det både ha sammenheng med forhold ved selve sykdommen (som f.eks. alvorlighetsgrad) og selvfølgelig den personen man er i utgangspunktet. Vi takler jo så banale ting som det å kutte seg i fingeren forskjellig, så for meg ville det vært mer oppsiktsvekkende om de erfaringene du beskriver skulle vært veldig like for dere begge.

Sammenbrudd er et ikkedefinert, folkelig begrep som ikke brukes i psykiatrien.

Slik var det  ja, men hva er det vi erstatter ordet sammenbrudd med nå ? Er det sykdommen som slo ut, eller kanskje utbrudd ?

Annonse

Slik var det  ja, men hva er det vi erstatter ordet sammenbrudd med nå ? Er det sykdommen som slo ut, eller kanskje utbrudd ?

Vil anta at et "nervesammenbrudd" er det som kalles "akutt belastningslidelse" i psykiatrien.

Depressivt sammenbrudd er vel bare en depresjon ville jeg tro av en eller annen alvorlighetsgrad.

Vil anta at et "nervesammenbrudd" er det som kalles "akutt belastningslidelse" i psykiatrien.

Depressivt sammenbrudd er vel bare en depresjon ville jeg tro av en eller annen alvorlighetsgrad.

Ja i hver fall så  var det en psykisk stress situasjon sammen med en arvelig faktor som utløste  min depresjon. Det ble min psykiater og meg enige om den gang. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...