Gå til innhold

Solveig Vennesland og andre

Anbefalte innlegg

Hei igjen!

Vil gjerne få takke deg og dere andre for gode råd.

Har det egentlig på samme viset ennå,- vet ikke hva jeg vil videre.

I dag har jeg bedt ham om en alvorlig prat. Jeg har tenkt å fortelle han grunnen til at jeg er så i tvil om å satse på ham,- nemlig at jeg er redd for at han skal behandle meg likedan som sine to ekser.

Har fått tillatelse av den ene til å fortelle at jeg vet at hun ble fiket til et par-tre ganger, og at jeg ikke vil tolerere det samme.

Jeg tror ikke han vil innrømme det likevel, og da er jeg like langt. Han vil aldri forbedre seg så lenge han selv ikke vil innse sine feil.

Jeg har jo gjentatte ganger fortalt ham at jeg tror han er i stand til å slå, og hver gang har han nektet. Han har til og med ringt sine ekser og spurt dem om de har sagt noe til meg (de har begge fortalt meg det), så det er jo tydelig at han er redd for noe, og redd for å miste meg.

Hvordan kan jeg få ham til å se hva galt han gjør? Hvordan skal jeg gå frem? Det er jo helt feil å gjøre det slutt ut i fra grunnene hans ekser hadde.

Men jeg må innrømme at det er mest det som er vårt problem sett fra min side;- jeg er redd for å kaste bort tid på å etablere meg med en fyr som uansett vil gjøre meg ille.

Gruer meg til i ettermiddag. Jeg vet at han kommer til å nekte på at han slo henne og si at hun lyver.

Han vet at jeg er sterkere enn han psykisk. Jeg kjenner meg heller ikke igjen i det hun forteller om tiden med han. Vi har det ikke sånn, men det som har ødelagt er at jeg ikke stoler på ham ut i fra det jeg har hørt, for jeg vet det er sant.

Føler meg masete, men jeg trenger virkelig råd nå også for å løse dette.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/4027-solveig-vennesland-og-andre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en venninne som hadde det samme problemet som deg. Synd hun ikke er her, så kunne hun fortalt deg det selv. Jeg kan i korte trekk bare si noe om det likevell. Hun var sammen med en mann som hadde slått sine ekser. Hun var klar over det, gjennom eksene hans som hun trodde på, men valgte likevell å gifte seg med han fordi hun trodde både at han hadde forandret seg OG at det de hadde sammen var anderledes enn forholdene han hadde hatt tidligere.

I hennes tilfelle gikk det ikke som ønsket. Han ble lett provosert, når han var alkoholpåvirket ble han enda værre - og han slo selvfølgelig henne også. Han slo så hun stupte på hodet nedover loftstrappen ved flere anledninger - mens barna så på. Mentalt levde hun også i et helvete - aldri visste hun hvor hun hadde han.

I dag er hun skilt og har det fint... men i den perioden det var som verst fant jeg beroligende tabletter i lomma hennes.

Jeg synes din situasjon er vanskelig. Du lurer på om du skal satse på et forhold, og tvilen din er basert på rykter (hvis jeg har forstått rett) - ikke egne erfaringer. Jeg er fristet til å si - menn og kvinner som slår forandrer seg aldri hvis de ikke søker profesjonell hjelp og hold deg unna inntil da. Hvis han i tillegg ikke er istand til å innrømme tidligere feil, er det kanskje fordi han ikke ser dem. Kanskje han rett og slett ser på det som "ingenting" - eller kanskje han har fortrengt det. Det er ille - da tror jeg du kan regne med at dette også skjer deg.

Men igjen - da tar man utgangspunkt i at han lyver og at eksene snakker sant - og er det rett ?

Jeg vet ikke jeg. Jeg ville nok satset på en samtale, ikke dra så mange andre mennesker inn i den. For drar du inn hans ekser, så er det stor sannsynlighet for at dere blir sittende å diskutere DEM og ikke DERE. Du kan ikke ta det for gitt at han lyver, det er en dårlig start på et forhold. Hadde det vært meg - og jeg hadde elsket han - hadde jeg kanskje prøvd, men ved det første BEVISET jeg hadde fått - så hadde jeg stukket. For er noe av det som sies, sant, så er han ikke noe å samle på. Er ryktene derimot basert på onsinnete kvinnemennesker, så kan du gå glipp av et godt liv sammen med han.

Det finnes ingen måter vi som sitter her, kan vite det.

Du må finne en måte å få han til å være ærlig med deg på, uten å angripe. Ikke tenk på hans tidligere damer, se på han, snakk med han, kjenn på magefølelsen og ta ting derfra... Men hold for all del øynene oppe, og det gjelder ikke bare han, men også hans ekser.

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei opti!

Jeg forstår at du håper og ønsker at mannen din skal innse sine feil og forbedre seg. Jeg tror du må forberede deg på at han vil forbedre seg først når han ser vitsen med det selv. Da tror jeg han først må se sine feil/problemer på en annen måte enn slik han gjør i dag.

Jeg ville nok ikke fortsatt å presse han til innrømmelser. Det blir lite positiv kommunikasjon av slikt.

Det du derimot kan gjøre noe med er hvordan du selv vil ha det i samlivet ditt.

Dersom tanker på hans tidligere behandling av x-er plager og kanskje truer deg, slik det høres ut på brevet ditt, ville jeg alvorlig overveie å ta en pause fra partneren din. Jeg ville i så fall begrunne mitt valg for han. Det er vel også en måte å respektere hverandre på: å fortelle hverandre det som er riktig for oss, og så handle deretter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...