Gå til innhold

Hodet "feil vei" under fødselen

Anbefalte innlegg

Fikk en sønn for 5 uker siden. Fødselen gikk fort og stort sett greit.

Men, ved samtale med jordmor etterpå, sa hun at han hadde lagt med hodet feil vei. Noemalt kommer de med nesen ned, men han hadde den opp (eller var det omvendt) Dette skulle medført en tøffere fødsel, vist nok. Så det at jeg fikk presset han ut uten hjelp, dvs. måtte over på fødekrakken for å bruke tyngdekraften - var vist nok uvanlig. Jeg revnet bare knappe 2 cm., og det var vist nok og lite ved denn type fødsel?

Kan du fortelle noe om dette/den type fødsel? Og har den noen navn?

Fødselen var uansett en positiv opplevelse, det hele varte i bare to timer.

Takker for svar :-)

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40277-hodet-feil-vei-under-f%C3%B8dselen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er riktig at de fleste barne har nesen rettet mot mors endeparti når den kommer ut. Noen barn kommer imidlertid med nesa opp mot mors front og dermed blir utskjæringsdiameteren (fagspråk) noe større, og det kan blir vanskelig å få presset barnet ut ved egen kraft. Fint at det gikk så greit og at du sitter igjen med en god opplevelse. Gratulerer.

Hei

Jeg fødte også på denne måten en flott jente for 3 uker siden. Hun lå med nesen "feil vei".

Frem til 8 cm åpning gikk det flott med lystgass - og det tok bare et par timer..men så stoppet det for meg opp på grunn av dette. Fikk epidural siden jeg hadde svangerskapsforgiftning.....jeg ble klippet og revnet endel..men - jeg føder gjerne på samme måte imorgen...flott opplevelse tross alt.

PS! Hadde aldri hørt at de kunne ligge feil vei på denne måten.....alt man lærer :-))

Melkerullen

Først vil jeg gratulere deg med babyen.

Jeg har hatt 2 slike fødsler,og begge gangene hadde jeg veldig raske styrt fødsler,begge vart i bare 2 timer fra første veer til barnet var født.

Så jeg hadde ikke noen problemer med at de 2 ble født med nesen opp.

Ikke revnet jeg eller ble klippet,alt gikk som en drøm.

Godt at det gikk bra for deg også.:0)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...