Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei , 

Jeg gikk til min lege for å bli gravid, min man har problem på sæd hvor sædtest hviser at hastighet er 0 ( RPRO : 0*L(>24). selv om at det problemet er med min man, ga hun meg medicine. Hun gjørdet ingenting til min man.

Jeg lurer på om at min man kan gjøre noe for å se hva er problemet ?

Jeg sender på vedlegg labsvar . 

Med Vennlig hilsen 

post-173112-0-40790900-1419529105_thumb.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/402908-jeg-%C3%B8nsker-et-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det meste med sædprøven er i orden, men sædcellene beveger seg ikke med 'lyntes fart'. Det er vanlig å ta en nye prøve etter noen måneder, men det er ikke så mye som kan gjøres for å bedre sædkvaliteten. Jeg vet ikke hvilke piller du har fått, muligens for å stimulere eggløsningen? (Pergotime?) Hvis det er de pillene du har fått, så er det størst mulighet for graviditet etter at siste pille er tatt. Samleie tre ganger i uken etter siste pille er optimalt. Hvis det ikke fører frem, kan det bli aktuelt med prøverørsbehandling, evt det som betegnes ICSI hvor en sædcelle dirigeres rett inn i egget. Jeg vet ikke hvor gamle dere er, om dere har barn fra før og hvor lenge dere har forsøkt. Det spiller også en rolle for å lykkes. Jeg håper at du husker å spise folat! Lykke til. Vennlig hilsen Mette H Moen

Det meste med sædprøven er i orden, men sædcellene beveger seg ikke med 'lyntes fart'. Det er vanlig å ta en nye prøve etter noen måneder, men det er ikke så mye som kan gjøres for å bedre sædkvaliteten. Jeg vet ikke hvilke piller du har fått, muligens for å stimulere eggløsningen? (Pergotime?) Hvis det er de pillene du har fått, så er det størst mulighet for graviditet etter at siste pille er tatt. Samleie tre ganger i uken etter siste pille er optimalt. Hvis det ikke fører frem, kan det bli aktuelt med prøverørsbehandling, evt det som betegnes ICSI hvor en sædcelle dirigeres rett inn i egget. Jeg vet ikke hvor gamle dere er, om dere har barn fra før og hvor lenge dere har forsøkt. Det spiller også en rolle for å lykkes. Jeg håper at du husker å spise folat! Lykke til. Vennlig hilsen Mette H Moen

Takk for raskt svar men jeg lurte på om min man har Varicocele sykdom  ?  er det mulig å gjøre et test som viser om han har det eller ikke her i Norge?! 

mvh

Mette Moen, Gynekolog

Varicocele er en tilstand med utvidete blodårer (‘åreknuter’) i pungen.. Det er ingen spesiell test til å påvise det. Det er simpelthen å føle i pungen, over testikkelen, om det er utvidelse av blodårene. Det kan man selv kjenne, og det kan legen kjenne, evt kan det utføres ultralyd. Hvis du googler etter bilder, ser du hvordan det fremstår. Det har vært relatert til redusert sædkvalitet, men det har ikke vært vist at operasjon kan hjelpe på sædkvaliteten. Igjen, få tatt en ny sædprøve om noen tid.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...