Gå til innhold

Ekstraslag, insulinresistens og Selozok

Anbefalte innlegg

I dette forumet tenker jeg det kan være noen rever med god erfaring og råd de kan dele :-)

Jente, 35 år, frisk fra før, siste 2 år slitt med mye rask puls og ekstraslag. En ganske så udugelig fastlege som ikke har fulgt opp der det soleklart burde vært indikasjon for det. Kranglet med i slutten av November og ga meg ikke før han sendte henvisning sykehus for dette. Etter innkomst sykehus og måling over 24 timer viste det seg at jeg hadde ca 1000 ekstraslag pr time. (dette bekrefter jo at det ikke sitter i hode som fastlegen flere ganger har sagt)

Tok ekg og sykkeltest,som regel så så faller jo ekstraslagene bort når pulsen blir høyere og de kommer tilbake i hvile. Hos meg var det økende antall VES , på maks belastning forsvinner ekstraslag, og 3 konlende sett/ NSVT.

Skal sendes videre for å utelukke høyre ventrikkel dyplasi/ARVC. Og da snakk om en gentest. Null hard fysisk aktivitet inntil videre. 

Har startet med Zelozok, kun 25 mg pr dag. Jeg sliter så mye med hodepine og uvelhet, slitenhet, testet en gåtur på 4 km og er helt gåen etterpå.

Min far fikk Diabetes type 1. Jeg lurer veldig på om jeg har en insulinresistens. Har normalt blodsukker og fastende sukker, men slår meg ikke helt til ro likevel.  Noen her som vet om ekstraslag kan komme i forbindelse om man er insulinresistens? 

Utredning til nå har tatt 5 uker, skal inn videre ila januar. Er maks utålmodig allerede over at det tar nesten en mnd mellom hver time og man sendes mange steder. Føler jeg ikke kan gå et år med utredninger i tillegg til at jeg har kranglet med en fastlege om dette i nesten 2 år...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/402966-ekstraslag-insulinresistens-og-selozok/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ekstraslag/høy puls kan komme ved forhøyet stoffskifte. Er dette utelukket? 

Jeg ble også veldig sliten/utmattet/asmatisk ved bruk av enkelte betablokkere. Endte til slutt opp med en som ga minimalt med bivirkninger hos meg. Kanskje et bytte er verdt et forsøk.

Anonymous poster hash: 8082d...893

25.000 ventrikulære ekstraslag i døgnet er i meste laget. Et av problemene er at ventrikulære ekstraslag i disse mengdene går litt utover hjertets pumpefunksjon, siden ekstraslag ikke gir samme effektive pumpevolum som normalslag.

Hvis du hadde økende mengde VES under arbeidsbelastning, og i tillegg korte løp av NSVT, så virker det helt riktig at legen nå skal utelukke ARVC. Dette kan gjøres med en gentest, men kan også gjøres med MR av hjertet, jeg vet ikke om du har fått utført dette?

Godartet ektopisk aktivitet fra høyre ventrikkels utløpstrakt (hyppige VES og VT med venstre grenblokkmønster og loddrett akse på EKG) kan klinisk presentere seg helt likt som ARVC, og det er kritisk viktig at legen din finner ut hvilken av disse du lider av. Uansett håper jeg du blir henvist til ablasjonsbehandling av ekstraslagene. Dette av to grunner, den ene er at så mye VES som dette kan over tid i seg selv svekke hjertet (du kan google "PVC induced cardiomyopathy") og den andre er at det må gå vesentlig ut over både livskvalitet og fysisk yteevne å ha så mye ekstraslag som du har.

Endret av issomethingwrong

25.000 ventrikulære ekstraslag i døgnet er i meste laget. Et av problemene er at ventrikulære ekstraslag i disse mengdene går litt utover hjertets pumpefunksjon, siden ekstraslag ikke gir samme effektive pumpevolum som normalslag.

Hvis du hadde økende mengde VES under arbeidsbelastning, og i tillegg korte løp av NSVT, så virker det helt riktig at legen nå skal utelukke ARVC. Dette kan gjøres med en gentest, men kan også gjøres med MR av hjertet, jeg vet ikke om du har fått utført dette?

Godartet ektopisk aktivitet fra høyre ventrikkels utløpstrakt (hyppige VES og VT med venstre grenblokkmønster og loddrett akse på EKG) kan klinisk presentere seg helt likt som ARVC, og det er kritisk viktig at legen din finner ut hvilken av disse du lider av. Uansett håper jeg du blir henvist til ablasjonsbehandling av ekstraslagene. Dette av to grunner, den ene er at så mye VES som dette kan over tid i seg selv svekke hjertet (du kan google "PVC induced cardiomyopathy") og den andre er at det må gå vesentlig ut over både livskvalitet og fysisk yteevne å ha så mye ekstraslag som du har.

Hei :-) 

Tusen takk snille dere - for svar :-)  Stoffskifte er vistnok bra og helt i orden om jeg skal tolke legen rett. Jeg har siden oppstart med Selo-zok hatt høyere målt BT enn før oppstart. Men ny måling viser betraktelig redusert antall ekstraslag. Men formen er ikke noe å skryte av, føler jeg har på en brems hele tiden. Og er kvalm og sliten, uvel av fysisk aktivitet. Ikke trent siste mnd nå ca. 

Håper jo for all del det ikke er ARVC. Venter på time for MR Cor ila en uke. Hva gjøres ved en eventuelt grenblokk? 

Blodsukker er bra, også det fastende. Men kan det være noe med insulinresistens, noe som å er verdt å sjekke videre? Ting tar litt tid. 

Jeg lurer nå litt på om Selo-zok fungerer på dagtid, men kjenner ekstraslagene komme litt på kvelden igjen. Tar 25 mg. Kanskje verdt å øke dosen?

Hei!

Oppsto disse ekstraslagene og den raske pulsen plutselig? Eller kom det snikende over lengre tid?

Det kom snikende, litt etter litt.. Og feks ved kaffe, cola zero, fysisk aktivitet, lite søvn osv. Og det tok helt av etter en hard treningstime. Ble skikkelig dårlig med at pulsen raste ned til 45-50 ca 1-2 min. Så rask og ekstraslag i hvile. Helt merkelig.

Andre som opplever ekstraslag når de drikker Cola Zero?

Annonse

Hei :-) 

Tusen takk snille dere - for svar :-)  Stoffskifte er vistnok bra og helt i orden om jeg skal tolke legen rett. Jeg har siden oppstart med Selo-zok hatt høyere målt BT enn før oppstart. Men ny måling viser betraktelig redusert antall ekstraslag. Men formen er ikke noe å skryte av, føler jeg har på en brems hele tiden. Og er kvalm og sliten, uvel av fysisk aktivitet. Ikke trent siste mnd nå ca. 

Håper jo for all del det ikke er ARVC. Venter på time for MR Cor ila en uke. Hva gjøres ved en eventuelt grenblokk? 

Blodsukker er bra, også det fastende. Men kan det være noe med insulinresistens, noe som å er verdt å sjekke videre? Ting tar litt tid. 

Jeg lurer nå litt på om Selo-zok fungerer på dagtid, men kjenner ekstraslagene komme litt på kvelden igjen. Tar 25 mg. Kanskje verdt å øke dosen?

Jeg kan dessverre ikke svare på om du bør øke betablokker, det må legen gjøre. Men det er faktisk ikke helt uvanlig at betablokkere, spesielt i starten av behandlingen, kan øke blodtrykket litt. Mekanismen rundt hvorfor dette skjer er litt kompleks. Men i ditt tilfelle kan det jo være fordi du får mindre ekstraslag og derfor bedre pumpefunksjon i hjertet.

Grenblokk (har du det, forresten) er ikke noe som behandles, men hvis det er nyoppstått må en årsak letes etter. Noen har medfødt grenblokk (som regel høyre grenblokk) og da er det mer en normalvariant.

Jeg tror ikke blodsukker og insulinresistens påvirker ekstraslag. Lavt blodsukker kan av og til forårsake ekstraslag fordi man får mer adrenalin i kroppen for å frigjøre mer glukose.

Pulsen din på 45-50 skyldes kanskje bigemini/tvillingpuls, altså at annethvert slag er et ekstraslag, og at du derfor bare merker annet hvert hjerteslag. Det kan være skikkelig ekkelt.

Vi får virkelig håpe du ikke har ARVC. Men det er veldig bra at legen gjør en skikkelig utredning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...