Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal ha min første gynekologiske undersøkelse etter den jeg hadde pga. et seksuelt overgrep høsten 2014 og jeg gruer meg en god del. Sist undersøkelse var jo litt ubehagelig, selv om legen som utførte undersøkelsen var både snill og forståelsesful.

Denne gangen vet jo ikke legen hva jeg har vært igjennom og denne undersøkelsen har jo heller ingenting med det å gjøre. Jeg lurer derfor litt på hva jeg kan forvente meg?

Hilsen

Jente, 23.

Anonymous poster hash: 1513b...864

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403045-gynekologisk-unders%C3%B8kelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste leger er veldig forsiktige når de utfører gu. Men jeg synes du skal si til legen at dette er den første vanlige gu'en du har, og at du er litt engstelig. Du kan jo velge å fortelle om det som skjedde i høst også da? Slik at legen er ekstra varsom.

Husker at jeg var kjempenervøs første gangen jeg skulle gjøre det, fordi jeg hadde hørt at det var vondt. Legen var imidlertid veldig forsiktig, og det var ikke vondt, bare litt psykisk ubehagelig.

Lykke til!

Mette Moen, Gynekolog

Jeg håper at du kjenner legen og/eller har tillit til henne/ham. Det er viktig at du på forhånd forteller om din opplevelse i høst. Da vil legen utvilsomt være ekstra forsiktig og vise mer forståelse og tålmodighet hvis du ikke klarer å slappe av. Husk også at du har anledning til å ha en venn eller venninne med til undersøkelsen, hvis det gir deg mer trygghet. Med hensyn til overgrep, så er det ikke noe du behøver å skjule for legen, selv om du kanskje helst vil glemme det. Dessverre har mange kvinner vært utsatt for overgrep og det er ikke noe fremmed for legen, de er vant med slike situasjoner.

Jeg håper at det går bra, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...