Gå til innhold

Hvordan kan du vite at du er i menopause?

Anbefalte innlegg

Jeg var hos gynekolog for 1,5 år siden, han kunne bekrefte at jeg var i overgangsalderen. Han så at jeg fortsatt hadde egg, men disse hadde dårlig kvalitet sa han, jeg kunne ikke lenger få barn. På grunn av hormonspiral har jeg hatt beskjeden blødning de siste seks-sju årene, kun litt nå og da. Han lot spiralen sitte for å spare meg for blødninger som hans sa. For noen dager siden kjente jeg noen små stikkende smerter i underlivet, og i dag har jeg fått litt blødning. Kjennes på kroppen som jeg har mens. Jeg leser at blødning ett år etter menopausen skal utredes, men hvordan kan jeg vite om jeg egentlig er kommet i menopause? Har hatt lite blødning i mange år, hadde fortsatt egg om enn med dårlig kvalitet. Hadde også en liten blødning for ett år siden. Blir innkalt til kontrolltime om et halvt år, men bør jeg kontakte gynekologen for å fremskynde timen, eller er jeg ikke i menopause enda? Ville gynekologen latt spiralen sitte om han mente jeg var i menopause. Kan dette ha noe med et traumatiske fall hvor jeg brakk ribbein nylig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403104-hvordan-kan-du-vite-at-du-er-i-menopause/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Først litt om begrepene. På norsk betegner ‘menopause’ den siste menstruasjon og ‘blødning etter menopausen’ er en blødning mer enn ett år etter siste menstruasjon. Overgangsalderen (klimakteriet) er perioden før menopausen og noen tid etterpå, både start og avslutning er noe uklart definert. Starten er når det blir uregelmessighet i menstruasjonssyklus, altså lengre intervaller enn 5 uker. I denne periode kan det komme hetetokter hos 25 %, etter menopausen merker mer enn 75% hetetokter som varer 3-5 år, hos noen få resten av livet. En kvinne vil nok beskrive at overgangsalderen er overstått når det ikke er blødninger og hetetoktene er borte.

Med hormonspiral –eller annen hormonbehandling- er det vanskelig å definere menopause-tidspunktet og vanskelig å vite når hormon-spiralen kan fjernes. Det kan –som din lege har påpekt- være en god ide å la den sitte til man er sikker på at ‘menopause-tidspunktet’ er passert. Gjennomsnittsalderen for menopause er 52-53 år. Spiralen bør ikke sitte mer enn 5-7 år pga risiko for infeksjon. En blodprøve kan si noe om hvor du befinner deg i klimakteriet, men den må gjentas før man kan si noe sikkert. I flere år før menopausen kan det være store svingninger fra måned til måned.

I perioden før menopausen oppstår ofte blødningsforstyrrelser pga hormonendringene. Det kan forebygges med hormonspiral, derfor er den nyttig å ha. Hvis du har hetetokter og blodprøver viser tegn på overgangsalder (høy FSH og lavt østrogen), kan du få fjernet spiralen og følge med i blødningsmønsteret.

Det er riktig at blødning mer enn ett år etter menopausen bør undersøkes for å utelukke kreft, men risikoen i din alder er meget lav, ikke minst på grunn av at du har hormonspiral som gir en viss beskyttelse.

Jeg synes ikke det er nødvendig med ny undersøkelse, men det avhenger litt av hva legen fant hos deg ved siste kontroll, ble det tatt hormonprøver? Kan du ringe legen og forhøre deg? Jeg kan ikke forestille meg at et fall skal kunne fremkalle blødning.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Tusen takk for svar. Kontaktet min gynekolog som hadde en ledig time i dag. Alt er i orden, jeg er ikke i menopause enda, kunne se aktiv eggstokk på ultralyden. Kan også fortelle at hetetokter - som jeg til tider har slitt litt med - har vært fraværende siste ukene. Legen kunne fortelle at det hadde sammenheng med hormonsvigningene som medførte blødningen. Dette var nok naturens egen julegave til meg, for de kommer nok snart tilbake.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...