AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 Jeg er en dame på 31 år som fikk utført en medisinsk abort 7 aug i fjor. Jeg var kun 5 uker på vei. Denne var mislykket og endte med utskrapning den 14 sept. Før utskrapningen begynte jeg å kjenne et pulserende ubehag på venstre side i eggstokkområdet. Jeg trodde dette var eggløsning men det skjønner at det ikke kan ha vært det da jeg fortsatt hadde rester i livmoren. Utskrapningen gikk greit og jeg blødde ikke særlig mye etterpå. Men ubehaget fortsatte og jeg hadde sterke etterrier. Jeg ringte sykehuset og fikk ordnet meg en kontroll 10 dager etterpå. Alt så bra ut på ultralyden. Mensen kom tilbake ca 5 uker etterpå. Denne varte mye lenger enn den pleier, men fikk høre at dette var vanlig. Jeg harde ingen ubehageligheter eller smerter under mens. Det pleier jeg heller aldri å ha. Men 2 uker etter første mens fikk jeg sterke eggløsningssmerter! Jeg har alltid kunnet merke eggløsning, men ikke på denne måten. Jeg fikk store uutholdelige smerter og det var absolutt verst selve eggløsningsdagen (jeg tok el-tester). Jeg dro tilbake til lege. Tok crp som var fin, samt urinstix som var fin. Men legen kjente da at høyre eggstokk var litt hoven. Smerten gikk bort etter eggløsning og jeg fikk mens nøyaktig 2 uker etterpå. Denne var også lenger enn vanlig. Neste eggløsning, altså i november, var enda verre da jeg kjente at denne var på venstre side. Det startet på jobb da jeg hadde på meg en bukse som irriterte området rundt navelen. Dette fikk meg til å tro at problemet sitter lenger opp da jeg fant et punkt rett under navelen som gjør kjempevondt når det berøres! Jeg dro nok en gang til legen som kjente og klemte på magen. Smertene satt da høyrere oppe i magen (rett ved navelen) så jeg ble sendt til utvendig ultralyd. Der så de ingenting uvanlig. Jeg tok også nye blodprøver hos lege fordi jeg var redd for infeksjon, men alle prøvene var fine. Jeg har i denne perioden vært meget redd for infeksjon. Jeg har derfor vært hos 3 ulike private gynekologer i tillegg. De har tatt bakterieprøver av meg men alt har vært negativt. Det har ikke vært noen uvanlige funn på ultralyden. Men det er helt klart for meg at ubehaget er der hele tiden, men det forverres under eggløsning. Siste eggløsning var så vond at jeg vurderte legevakt. Det er en sviende, brennende følelse i magen. Jeg kan nevne at jeg har et barn fra før på snart halvannet år. Jeg var frisk i svangerskapet og fikk tilbake mens etter 6 mnd som var regelmessige. Er det vanlig å få vondere eggløsning etter en abort? Kan jeg gå med en infeksjon i egglederne? De 2 siste mensturasjonene mine startet med brun spotting et par dager før. Hva kan dette være? Jeg synes også mensblodet mitt ser tynnere ut. Altså mindre slimete enn det det var før utskrapningen. Jeg synes den også ser generelt brunere ut. Etter å ha lest litt på nettet har jeg blitt livredd for arrvev etter utskrapningen! Er dette vanlig? Jeg vil nevne at jeg har hatt det svært tungt psykisk etter aborten... Jeg har blitt livredd for å ikke kunne bli gravid igjen, og smertene og tankene gjør hverdagen vanskeligere for meg. Jeg angrer på aborten, og med alt som har skjedd er det vanskelig å legge bak seg. Jeg og samboeren har bestemt oss for å prøve å bli gravide igjen, men er nå redd det er noe galt med meg som ikke oppdages. Ønsker så gjerne svar ! Anonymous poster hash: 5772a...a64 Anonymous poster hash: 5772a...a64 Anonymous poster hash: 5772a...a64 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403123-smerter-etter-abort/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 Du har beskrevet dine symptomer og utredning meget nøye, og legene (flere leger inkl. gynekologer) har ikke funnet tegn på noe unormalt, ikke tegn på infeksjon og ikke tegn på noe galt med livmor eller eggstokker. Dine symptomer er altså mer eller mindre konstante smerter med sterk forverring ved eggløsning. Du stiller fire spørsmål som jeg skal forsøke å besvare: Er det vanlig å få vondere eggløsning etter en abort? Svar: nei, det er ikke vanlig Kan jeg gå med en infeksjon i egglederne? Svar: du har vært testet for infeksjon flere ganger, og det ville ikke gi spesielle smerter ved eggløsning. Det vil gi akutte smerter, feber og forhøyet CRP De 2 siste mensturasjonene mine startet med brun spotting et par dager før. Hva kan dette være? Svar: Det er ikke uvanlig med brun spotting før menstruasjon, det er ikke noe å legge vekt på Jeg synes også mensblodet mitt ser tynnere ut. Altså mindre slimete enn det det var før utskrapningen. Jeg synes den også ser generelt brunere ut. Etter å ha lest litt på nettet har jeg blitt livredd for arrvev etter utskrapningen! Er dette vanlig? Svar: Du er redd sammenvoksinger i livmoren etter utskrapning? Det kan oppstå hvis det har vært infeksjon da utskrapingen ble utført, men det var det vel ikke tegn på? Og det ville ikke gi smerter ved eggløsningen. Det eneste jeg kan komme på som kan gi nevnte symptomer med smerter er den godartede tilstand endometriose (en tilstand hvor livmorslimhinnen er kommet ‘på avveier’ og er lokalisert til f.eks. bukhinnen. Det kan gi smerter (oftest er menstruasjonssmerter det mest uttalte), og noen (25-30%) kan ha redusert mulighet for graviditet, men behandlingen er da prøverørsbehandling. De fleste med denne tilstanden blir gravide uten problem. Mitt råd: Ta Ibux eller tilsvarende ved smerter (men bruk bare Paracet hvis du forsøker å bli gravid). Hvis smertene blir verre eller du ikke har oppnådd graviditet etter ett år, kan du søke lege for utredning. Ved hysteroskopi kan man se etter sammenvoksinger i livmoren, ved laparoskopi (’kikkhullsoperasjon’) kan man se etter endometriose. Hvis du ikke ønsker graviditet, vil jeg anbefale p-piller som stopper eggløsningene og dermed eggløsningssmerter. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403123-smerter-etter-abort/#findComment-3596628 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.