Gå til innhold

Anbefalte innlegg

HEi,

dette er sikkert et tilbakevendende tema, og jeg vet at det ikek finnes en enkel regel for hvordan hvert svangerskap utvikler seg. JEg forsøker å spise sunt og passe på at babyen får alle de næringsstoffene han trenger, men samtidig er jeg veldig klar over at det kommer et liv etter fødselen også. Lenge gikk det tregt med vektøkningen - i uke 26 hadde jeg gått opp totalt 4,5 kg. Nå er jeg i uke 28 og har gått opp 6 kg - med denne farten kommer jeg til å rulle rundt etter jul.......!!! Kan jeg regne med at vektøkningen også i denne perioden vil gå litt i rykk og napp eller vil det stige jevnt frem mot fødselen. JEg har hele tiden hatt som "mål" ikke å overstige 12 kg, men akkurat nå synes jeg ikke jeg har kontroll over stigningen i det hele tatt.

JEg har forresten fortsatt plager med smerter i hofta - har hatt det i 3 uker nå (på utsiden). På jobb holder jeg det noenlunde i sjakk ved å variere sitting og gåing, men på veg hjem eller i butikker (julegaver må jo handles inn), verker sdet så ille at jeg av og til vurderer å sette meg ned mitt på gata. JEg har blitt 50 % sykemeldt i håp om at smertene går over ved mindre belastning, men foreløpig merker jeg ikke noen fremgang. Det eneste som ikke gjør vondt, er å ligge, men jeg kan jo ikke ligge i ro de neste 12 ukene!!!

God jul!

HIlsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40327-vekt%C3%B8kning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I mitt første svanegerskap gikk jeg sakte og sikkert opp i vekt, ca 1 kg mellom hver kontroll, som vel var med ca 1 måneds mellomrom. Så plutselig da jeg var et sted mellom 25 og 30 uke (husker ikke helt) gikk jeg opp 4 kg på 4 uker. Hjelp, hvor skulle dette ende? Men det er helt normalt at det går i rykk og napp, og vektøkningen min flatet fort ut igjen, selv om man legger mer på seg i slutten av svangerskapet enn tidligere i svangerskapet. De siste ukene gikk jeg til og med ned et par kilo (mindre vann i kroppen), og jeg endte totalt på ca 12 kg opp, eller var det 14? Før mitt andre svangerskap (1 år etter fødselen), veide jeg 2 kg mindre enn foran mitt første svangerskap. Ikke vær for opphengt i vekta, spis normalt med sunn og næringsrik mat, så går du nok opp passe mye. Og kos deg i jula, det akter jeg å gjøre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40327-vekt%C3%B8kning/#findComment-151866
Del på andre sider

Jeg fikk så lyst til å svare deg, for jeg kjenner meg absolutt igjen. Men 6 kg er ikke mye når du er 28 uker på vei, og 1, 5 kg på 4 uker på denne tiden i svangerskapet, er jo helt perfekt. Dersom du nå legger på deg 1/2 kg i uken frem til fødseln, vil du ha lagt på deg nøyaktig 12 kg. Dersom du spiser noen lunde sunt vil du neppe legge på deg noe mer, så fremt du ikke får mye vann i kroppen (noen gjør jo det, men det forsvinner ved et tryllesalg etter fødselen)Og jeg faktisk ikke hørt at noen har slitt med å få av seg 12 kg. Selv hadde jeg samme vektøkning i siste svangerskap. Normalvekten hadde jeg ett par uker etter fødselen, og noen kg til forsvant under amming. Denne gangen er jeg ikke så bekymret, selv om det ikke er noe morro at vektpila går rett til vers. Men basert på siste svangerskap, vet jeg at jeg (og barnet) faktisk trenger å legge på meg rundt 12 kg. Det er ikke bra å legge på seg for lite heller - det viser seg noen ganger, har jeg hørt, at man da står i fare for å føde litt for små barn. Så kos deg i jula med god samvittighet:-).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40327-vekt%C3%B8kning/#findComment-152163
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Du er faktisk blant de som har lagt på deg lite til å ha kommet så langt i svangerskapet, og selv om du har lagt på deg 1,5 kg på 2 uker nå, så kan jeg ikke se at du har noe å bekkymre deg over. Kanskje har du spist litt ekstra i disse ukene, uansett tenker jeg at det er sunt i.o.m. at du totalt sett har lagt på deg lite. I perioder er det vanlig å legge på seg 500 gr. i uken, spes. i siste trimester når barnet legger på seg mye. Selv om du skulle overskride 12 kg vektøkning, vil du neppe ha problemer med å gå ned dette igjen etter fødsel. Selv kvinner som legger på seg 20 kg, går som oftest ned igjen etter en periode med aktiv amming, selv uten slankekur. God Jul. Håper du unner deg litt god julemat uten bekymring over vekten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40327-vekt%C3%B8kning/#findComment-152272
Del på andre sider

Jeg trodde først du spøkte litt når du skrev om vektkningen din...for du klager vel ikke over 6 kg når du er kommet så langt som nesten 30 uker !?? Det er jo ingenting !! Jeg ville nesten vært bekymret, jeg, over så lav økning.

Da kan jeg fortelle deg at jeg gikk opp 6 kilo på de første 10-12 ukene! Og det var helt flott. Jeg var i utgangspunktet sterkt undervektig, og jeg tror faktisk kroppen er innrettet slik at man bare går opp "det man trenger" i svangerskapet, vel å merke så lenge man ikke spiser unormalt mye eller usunt. Med normal kost går man ikke opp "unødvendige" kilo, mener jeg. Pga fordøyelsesbesvær begynte jeg å spise mye grønnsaker (i form av salater med mye tillegg oppi som skinke og osteterninger) og det hjalp veldig (på treg fordøyelse) ! Samtidig er det jo kjempesunt.

Det begynner å bli temmelig rå tilstander om det skal være sånn at man ikke kan gå opp ett minimum en gang under et svangerskap. Jeg synes personlig du skal spise sunt og ellers ikke bry deg så mye med vekten. Jeg synes ærlig talt at 6 kilo er en filleting, og dersom du tenker godt etter, så innser du vel det selv ?

Du skriver at det kommer et liv etter svangerskapet også. Ja, det gjør det. Men vær klar over at kiloene raser av under amming. Det er derfor kroppen din lagrer nå! Du trenger enormt med energi å tære av når du ammer. Snyter du kroppen for det, sliter du kanskje senere.

8 måneder etter fødselen hadde alle mine 16 kilo, de jeg la på meg under svangerskapet, forsvunnet ! (Tragisk for meg, jeg ville beholde dem siden jeg trengte dem). Halvparten forsvant de første ukene etter fødselen.

Så jeg tror du kan ta det helt med ro og ikke bedrive noen form for slanking under svangerskapet.

med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40327-vekt%C3%B8kning/#findComment-152282
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...