Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg er ei jente på 22 som prøver prevensjonsmidelet Cerazette og har hatt litt plager i forhold til det. Fra jeg startet med de, for rundt to måneder siden har jeg slitt med akne og konstante blødninger. Før jeg startet på disse pillene fikk jeg sjeldent kviser og hadde en ganske sjelden menstruasjon (kun hver 2. - 3. måned). Den sjeldne menstruasjonen kan ha sammenheng med at jeg er noe undervektig, det er ihvertfall det legen min tenker. 

Nå lurer jeg litt på om det er noe håp for at disse blødningene og kvisene vil forsvinne? Jeg har også begynt å bli litt svimmel, trøttere og slappere enn vanlig, kan det skyldes blødningene? 

Cerazette er den eneste p-pillen jeg kan gå på, pga. familiehistorie med blodpropp. Jeg har vurdert å heller sette inn en p-stav, vil den gi bedre blødningskontroll? 

Jeg har ingen planer om å bli gravid med det første, så at den varer i 3 år er egentlig bare fint. 

På forhånd takk for svar! :) 

Anonymous poster hash: 51ee9...ef2
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403384-cerazette-og-bl%C3%B8dninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Østrogenfri hormon-prevensjon har dessverre ofte den bivirkning at blødningene blir uregelmessige, gjerne med mer eller mindre konstante småblødninger i stedet for regulære månedlige blødninger. Der er ikke noe som kan regulere blødningene, men med tiden blir det gjerne mindre blødning. Med hensyn til kviser er det mer usikkert, men jeg vil foreslå at du ser det an et par måneder. Hvis du har omtalte problemer med Cerazette, er jeg redd at du også opplever det med Nexplanon. Alternativ prevensjon er kobber-spiral eller hormonspiral, den nye Jaydess egner seg spesielt for de som ikke har født.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...