AnonymBruker Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 Hei, Jeg har vært litt trykkøm på høyre, nedre side av magen i 2-3 måneder nå. Det gjør spesielt vondt når jeg hoster eller strammer magen, men ubehaget varierer litt fra uke til uke. Jeg vil ikke si at det er konstante smerter. Jeg har vært til gynekologisk undersøkelse i begynnelsen av januar. Da fant gynekologen væske rundt/ved høyre eggstokk og sa det mest sannsylig skyldes en sprukket cyste. Jeg har også forstått at noen kan kjenne smerter når disse sprekker. Jeg slo meg til ro med det og ubehaget gikk gradvis tilbake, frem til for et par dager siden. Nå er de tilbake (akkurat på samme sted) og føles nesten verre enn sist periode. Kan det være at jeg har fått en ny cyste som har sprukket på disse to ukene? Er det isåfall noe jeg kan gjøre for å hindre at disse kommer? Hvis ikke, hvilken smertestillende vil kunne ha best effekt? Spesielt de dagene jeg trener og strammer magemusklene mye. Jeg engster også meg litt for at det kan være noe alvorlig, som f.eks. kan gjøre meg steril eller annet, men jeg vet jeg nesten virker som en hypokonder nå. Jeg har ingen tidligere sykehistorie og går kun på vanlige p-piller, om det skulle være av betydning. Jeg er også akkurat fylt 20. Med Vennlig hilsen Tirill Anonymous poster hash: 439b5...c38 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403401-cyster-p%C3%A5-eggstokkene/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 P-pille hemmer cystedannelse i eggstokkene og stopper eggløsning, så det er beste forebyggelse av cyster og sprekk av dem (som kan skje ved eggløsning). Gynekologen har vurdert eggstokkene og derved utelukket noe bekymringsfullt. Det er imidlertid en tilstand som ikke kan påvises ved ultralyd, det er endometriose som kan gi smerter og øke væsken i bukhulen. Det er en godartet tilstand hvor vev av samme type som slimhinnen inne i livmoren har satt seg på feil plass som eggstokker eller bukhinne. Disse ‘implantater’ er vanligvis så små at de ikke ses på ultralyd. Typisk gir de smerter som kommer og går, gjerne smerter før og under menstruasjon. Tilstanden kan bare påvises ved laparoskopi (‘kikkhullsundereøkelse’) i narkose. Da p-pille er god behandling for endometriose, foreslår jeg at du forsøker å ta p-pille helt uten pause og man kan da håpe at menstruasjonene blir helt borte. Får du likevel blødninger, stopper du med p-pille i tre dager. Man beholder sikkerheten. Hvis du likevel får smerter, forsøk med en kombinasjon av paracet og ibux. Hvis det ikke hjelper eller du får økende smerter, så be om ny undersøkelse og vurdering hos gynekolog. Det er ikke sikkert at det er endometriose, men ut fra din beskrivelse er det en mulighet. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403401-cyster-p%C3%A5-eggstokkene/#findComment-3600514 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.