Reffotsirk Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 Kjære Lege og fagfolk, Jeg lever med store smerter i ryggen etter flere skiveutglidninger i nedre delen av ryggen min. Er 1,92 høy og har en S-rygg fra før av, ryggproblemene har vært der siden jeg var ca 18 år, er i dag 28. Har de siste 4 årene gått på Paralagin Forte, 2x4, altså 8 stk i døgnet. Før dette 1x4, som ble til 2x3 og ja, i dag er vi på maksdose. Så jeg går altså alltid rundt med en boks med piller på meg, som høres når jeg går og gjør meg forlegen. Bruker også Voltaren eller Naproxen ved siden av disse. Dette gir ikke god nok lindring av smertene. Jeg går mye turer og trener 3 ganger hver uke med oppsett fra en bekjent som jobber som personlig trener, så jeg unngår å trene feil samt får gode tips. Dette hjelper selvfølgelig i hverdagen på energien og den generelle livskvaliteten min. Jeg har også testet Tramadol, både kapsler og de sterkere Depot-Retartd tablettene. Men Tramadol har ikke like god lindrende effekt, og jeg blir i tillegg småkvalm og skjelven av de. Føles ut som jeg har drukket for mye kaffe. På fjelltur med familien i helgen hadde jeg dessverre glemt toalettmappen min hjemme. Jeg fikk da 4 stk. tabletter kalt Reltebon 30mg. av min onkel som har dårlig rygg samt anna revmatisk sykdom som jeg ikke husker navnet på. Dette var slike Depot-tabletter som jeg tok 1 av til frokost og 1 til kvelds. Det er de to beste dagene jeg har hatt det siste tiåret når det gjelder smertene, selv om de ikke forsvant helt, men det er vel heller ikke å forvente. Det er vanskelig å beskrive gleden av å kunne gå en hel skitur med min sønn og resten av familien uten å måtte ta pauser hele tiden grunnet smerter. Smertene sitter nede i ryggen og stråler/brenner nedover i benet og oppover mot skuldrene. Det å gå rundt med mye smerter går selvfølgelig også utover humøret mitt som jo da igjen smitter over på de rundt meg. Mitt spørsmål her er kan jeg si til legen min at jeg har fått og testet disse tabletten