Reffotsirk Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 Kjære Lege og fagfolk, Jeg lever med store smerter i ryggen etter flere skiveutglidninger i nedre delen av ryggen min. Er 1,92 høy og har en S-rygg fra før av, ryggproblemene har vært der siden jeg var ca 18 år, er i dag 28. Har de siste 4 årene gått på Paralagin Forte, 2x4, altså 8 stk i døgnet. Før dette 1x4, som ble til 2x3 og ja, i dag er vi på maksdose. Så jeg går altså alltid rundt med en boks med piller på meg, som høres når jeg går og gjør meg forlegen. Bruker også Voltaren eller Naproxen ved siden av disse. Dette gir ikke god nok lindring av smertene. Jeg går mye turer og trener 3 ganger hver uke med oppsett fra en bekjent som jobber som personlig trener, så jeg unngår å trene feil samt får gode tips. Dette hjelper selvfølgelig i hverdagen på energien og den generelle livskvaliteten min. Jeg har også testet Tramadol, både kapsler og de sterkere Depot-Retartd tablettene. Men Tramadol har ikke like god lindrende effekt, og jeg blir i tillegg småkvalm og skjelven av de. Føles ut som jeg har drukket for mye kaffe. På fjelltur med familien i helgen hadde jeg dessverre glemt toalettmappen min hjemme. Jeg fikk da 4 stk. tabletter kalt Reltebon 30mg. av min onkel som har dårlig rygg samt anna revmatisk sykdom som jeg ikke husker navnet på. Dette var slike Depot-tabletter som jeg tok 1 av til frokost og 1 til kvelds. Det er de to beste dagene jeg har hatt det siste tiåret når det gjelder smertene, selv om de ikke forsvant helt, men det er vel heller ikke å forvente. Det er vanskelig å beskrive gleden av å kunne gå en hel skitur med min sønn og resten av familien uten å måtte ta pauser hele tiden grunnet smerter. Smertene sitter nede i ryggen og stråler/brenner nedover i benet og oppover mot skuldrene. Det å gå rundt med mye smerter går selvfølgelig også utover humøret mitt som jo da igjen smitter over på de rundt meg. Mitt spørsmål her er kan jeg si til legen min at jeg har fått og testet disse tablettene, da disse er sterkere enn de jeg får pr. dags dato av min fastlege. Og ihht loven så burde vel heller ikke min onkel gitt meg disse tablettene. Men jeg er glad for den helgen og å få delta på de tingene jeg ønsker å delta på men som regel ikke orker. Finnes det eventuelt noen andre tabletter som fungerer ca. likt som de jeg brukte denne helgen? Hva slags andre preparater kan jeg forhøre meg om? Mvh. En som ønsker en mer smertefri hverdag 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403423-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-vedr%C3%B8rende-smertestillende/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Kjære Lege og fagfolk, Jeg lever med store smerter i ryggen etter flere skiveutglidninger i nedre delen av ryggen min. Er 1,92 høy og har en S-rygg fra før av, ryggproblemene har vært der siden jeg var ca 18 år, er i dag 28. Har de siste 4 årene gått på Paralagin Forte, 2x4, altså 8 stk i døgnet. Før dette 1x4, som ble til 2x3 og ja, i dag er vi på maksdose. Så jeg går altså alltid rundt med en boks med piller på meg, som høres når jeg går og gjør meg forlegen. Bruker også Voltaren eller Naproxen ved siden av disse. Dette gir ikke god nok lindring av smertene. Jeg går mye turer og trener 3 ganger hver uke med oppsett fra en bekjent som jobber som personlig trener, så jeg unngår å trene feil samt får gode tips. Dette hjelper selvfølgelig i hverdagen på energien og den generelle livskvaliteten min. Jeg har også testet Tramadol, både kapsler og de sterkere Depot-Retartd tablettene. Men Tramadol har ikke like god lindrende effekt, og jeg blir i tillegg småkvalm og skjelven av de. Føles ut som jeg har drukket for mye kaffe. På fjelltur med familien i helgen hadde jeg dessverre glemt toalettmappen min hjemme. Jeg fikk da 4 stk. tabletter kalt Reltebon 30mg. av min onkel som har dårlig rygg samt anna revmatisk sykdom som jeg ikke husker navnet på. Dette var slike Depot-tabletter som jeg tok 1 av til frokost og 1 til kvelds. Det er de to beste dagene jeg har hatt det siste tiåret når det gjelder smertene, selv om de ikke forsvant helt, men det er vel heller ikke å forvente. Det er vanskelig å beskrive gleden av å kunne gå en hel skitur med min sønn og resten av familien uten å måtte ta pauser hele tiden grunnet smerter. Smertene sitter nede i ryggen og stråler/brenner nedover i benet og oppover mot skuldrene. Det å gå rundt med mye smerter går selvfølgelig også utover humøret mitt som jo da igjen smitter over på de rundt meg. Mitt spørsmål her er kan jeg si til legen min at jeg har fått og testet disse tablettene, da disse er sterkere enn de jeg får pr. dags dato av min fastlege. Og ihht loven så burde vel heller ikke min onkel gitt meg disse tablettene. Men jeg er glad for den helgen og å få delta på de tingene jeg ønsker å delta på men som regel ikke orker. Finnes det eventuelt noen andre tabletter som fungerer ca. likt som de jeg brukte denne helgen? Hva slags andre preparater kan jeg forhøre meg om? Mvh. En som ønsker en mer smertefri hverdag Du kan godt fortelle legen om virkningen du fikk av disse tablettene. Generelt sett så antas det som lite adekvat å behandle kroniske smerter med paralgin forte, da man på sikt ikke har effekt utover paracetamolen i tablettene. Dersom du ikke har blitt vurdert av en spesialist i smertemedisin, så synes jeg du bør be om det. De brennende smertene i benet, kan muligens lindres svært godt med neurontin. Hvis du bor i Oslo-området, så ville jeg bedt om henvisning til disse: http://www.smertespesialistene.no/Hvem_er_vi.aspx De er avtalespesialister, slik at du betaler ikke mer enn vanlig egenandel. Svært dyktige med lang erfaring, og de har også pleid å ha kort ventetid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403423-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-vedr%C3%B8rende-smertestillende/#findComment-3600790 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.