Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har påvist candida hos legen og har slitt med det noen måneder nå. 
Spiser sunt vil jeg påstå. Er opptatt av at det skal være variert. Unngår sukker så langt det lar seg gjøre og bytter ofte ut vanlig sukker med sukrin. F.eks på grøt o.l. Tar og melkesyrebakterier.

Men problemet er at jeg er så forvirret. Hva er "sunt" og hva er det ikke?
Jeg er opptatt av at meieriprodukter skal være originale. Dvs ikke lettvarianten. Jeg er og litt tilhenger av at det skal være økologisk og at mat skal være hjemmelaget. 

Er veldig glad i bygg, spelt og rug. Synes det å kutte hvitt hvetemel helt blir litt vanskelig og ser ikke nødvendigheten av det når jeg ikke har glutenallergi. Men jeg unngår f.eks hveteboller fra rema. Stinn av sukker og sikkert masse tilsetningstoffer. Da unner jeg meg heller et kakestykke eller hjemmelagede boller en gang i blant med god samvittighet. 

Men så kommer jeg til pålegg. Skal jeg velge lette og magre påleggstyper? Jeg er i tyveårene og nokså slank. Har også jernmangel noe som gjør at jeg trenger mat med jern i. 
Jeg er så i tvil om dette. Det det går mest på er om jeg skal velge lettprodukter eller "vanlig". Jeg går ikke på lavkarbo så da burde jeg kanskje velge lettmelk og lettrømme? 

Hva er bra for kroppen min? Dette er jo "common sense", men jeg leser om alt som kan være med å påvirke sopp og jeg er kjempeforvirret. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403424-candida-dietten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 2 uker senere...

Mistenker forøvrig at det kan være p-pillene og da. Nå prøver jeg å gjøre alt "riktig". Unngår hvetemel i for store doser, men synes jeg må ha lov til å unne meg en baguett av og til... Byttet ut sukker med sukrin og hvis jeg "må" ha brus så er det pepsi max det går i. Prøver å få i meg "sure" yoghurter, men akkurat nå er jeg matlei på grunn av at jeg ikke vet hva som er bra og ikke. 

Er fan av et variert kosthold med kornprodukter, masse vann, og grønnsaker. Samt "ekte" rømme, majones, og andre ting. Jeg liker ikke ting som er kunstig, men må innrømme at jeg tyr heller til yoplait 0% enn vanilje yoghurt fra tine med vanlig sukker... 

Jeg er litt sliten av å tenke ut måter jeg kan endre mitt kosthold på når jeg egentlig synes jeg spiser bra. 

En dagsmeny kan se slik ut: 

Frokost: Grøt fra fjordland, som regel byggryn eller så skal jeg også begynne med smoothie tenkte jeg. Det er bare at jeg noenganger synes det er litt "tungvint" også kan jeg ikke nok oppskrifter enda. Knekkebrød er og godt med fiskepålegg eller kalkunskinke og ost. 

Lunch: Salat, baguett eller grove kesamboller med sukrin. Ostesmørbrød, eller vanlig brødskiver. 

Middag: Alt fra pizza til fisk. Men det meste er hjemmelaget. 

Ellers kan jeg godt like mørk sjokolade eller grønnsaker med dip. 
I helgene skeier jeg av og til ut med potetgull og smågodt, men i måteholdige doser. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403424-candida-dietten/#findComment-3604812
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...