Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg sitter i en hpåløs situasjon, og trenge noe råd og forklaring. Vil prøve å få alle fakta ryddig frem:

36 år, ingen barn, skal heller IKKE ha barn.

Min gynekolog fant tilfeldig ved en ultralysscanning en stor polypp i min livmor. Jeg hadde ingen problemer på grunn av den, jeg visste som sagt ikke at den var der. Hun gav meg lokabedøvelse og prøvde å få den ut,det gjor veldig vondt, og jeg kjente veldig godt der hun drev å "skrapte/stakk".

Hun fikk bare en del av den som hun ville sende til testing. Resultatene er fine.

Dagene etter dette inngrepet begynte jeg å få veldig vondt på det stedet hun hadde "holdt på"  Dette var midt i julen, så jeg fikk ikke kontakt med lege eller gynekologen, men legevakta sende meg til et sykehus hvor de undersøkte meg igjen med ultralyd og tok blodprøver.

Jeg hadde ikke feber eller andre tegn på infeksjon, men jeg fikk en 5 dagers antibiotika kur og ble sendt hjem. Kuren hjalp ikke, og en uke etter ringte jeg sykehuset igjen for å få hjelp. De undersøkte med ultralyd enda en gang, fortsatt uten resultat.

Jeg fikk kranglet meg til å få fjerne polyppen med hysteroskopi, så nå er det en uke siden jeg kom hjem fra den operasjonen. Og jeg har akkurat like vondt som før!! Som jeg har forstått det er de fleste på bena etter ca 3 dager..

Alt dette har foregått direkte med sykehuset, legen min visste ingenting før jeg skrev til dem via email-konsutasjon i går. (umulig å komme gjennom på tlf) Fikk svar fra legen om at jeg burde snakke med sykehuset, men de svarer at jeg skal snakke med legen.. Ingen vil jo hjelpe meg! og jeg ligger her hjelpeløs, jeg bor alene har ikke vært på jobb siden før jul og klarer knapt komme meg opp av senga for å spise.

Jeg har også skrevet til gynekologen som startet hele dette marerittet, hun svarte bare at jeg bør ta østrogen fordi smertene kanskje skylles adenomyose (hva er det??) - og selvølgelig at jeg bør kontakte legen... jeg føler jo at smertene kommer konkret fra det området hun rotet rundt, og frykter hun har skadet noe...

Som sagt har jeg ikke feber, ikke merkelig utflod, blødningen stoppet 3 dag etter operasjon.

Og jeg har Faktor 5 leiden mutasjon, så jeg kan ikke ta østrogen...

Så hvis jeg er så heldig å noen gang få tid hos legen, hva kan jeg forvente å få av hjelp? Hva slags fremtidsutsikter har jeg? Hadde ingen problemer før dette, vil så gjerne ha livet mitt tilbake!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403455-polypper-og-smerter-i-livmor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Her er det mye som er rart. Her er mine kommentarer punkt for punkt.

• Det er ikke vanlig å fjerne polypper hos kvinner før overgangsalderen hvis de ikke har symptomer (som blødningsforstyrrelser eller barnløshet)
  • Ut fra din beskrivelse virker det som polyppen ved første forsøk ble fjernet ‘blindt’, dvs uten bruk av hysteroskop. Det er ikke vanlig behandling
  • Resultat av den delvise fjerning viste at det var ‘fint resultat’. Ble det bekreftet at det var polypp og ikke en liten muskelknute?
  • Gynekologen som ‘startet det hel’ antyder at det kan være adenomyose. Det er en helt annen tilstand hvor det er kjertelvev i livmorens muskellag. Det ville man ha fått mistanke om ved ultralyd.
  • Man skal iallfall ikke behandle adenomyose med østrogen, tvert om, østrogen kan muligens gi forverring av symptomer (som er menstrausjonssmerter, ikke konstante smerter)
  • En lege bør ikke anbefale østrogenbehandling til pasient med Leiden-mutasjon. Det øker risiko for blodpropp.

Klart at du må få en ny vurdering på sykehusets gynekologiske avdeling for å utelukke at det kan være skjedd en skade på livmoren under første forsøk med fjerning. Hvis du ikke får hjelp, synes jeg du skal ta kontakt med pasientombudet i fylket, for det er ikke normalt at du skal være så lenge plaget etter et rutineinngrep. I mellomtiden anbefaler jeg at du tar paracet og ibux.

Jeg håper du snart kan få hjelp. Stå på!

Vennlig hilsen Mette H Moen

• 2 uker senere...

Nå er det 3 uker siden polyppen ble fjernet, og jeg har fortsatt smerter. Jeg har vært hos legen, som ga meg Gabapentin 300mg mot nærvesmerter. Har tatt dem 3 ganger daglig i 5 dager uten å merke bedring. Ibux og paracet hjelper heller ikke.

Var hos gynekologen  for to dager siden og tok en ultralyd. Hun sier at "stilken" etter polyppen fortsatt er der. I tillegg så hun noe hun kalte "friveske". Hun sier bare at man ikke vet hva det er, eller hvor det kommer fra. Er det riktig? Og kan det ikke fjernes?

Jeg lurer på hva jeg skal gjøre nå... For meg virker det som smertene etter selve operasjonen er borte, men at jeg fortsatt har de samme smertene jeg hadde før operasjonen (altså de som gynekologen lagde) Jeg fykter at hun har laget en skade som har blitt oversett under operasjonen. Det virket ikke som legen som opererte kjente historien min, men bare visste hva hans oppgave var..

Bør jeg be om en kikkertundersøkelse for å se om alt ser ut som det skal? Det virker ikke som noe annet hjelper, og jeg synes det er så merkelig at ingen har foreslått det..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...