Frøken Huff Skrevet 23. januar 2015 Del Skrevet 23. januar 2015 Mine ekstraslag oppsto helt plutselig for noen uker siden. Jeg har fått med meg at VES er en kjipere type ekstraslag enn SVES. Er det noen andre som opplever massive mengder med sterke ekstraslag, som kan komme opp til flere ganger i minuttet, og som er av typen VES? Det bekymrer meg veldig at disse oppsto så plutselig, og at det er så himla mange av dem. Jeg leser jo stadig om de som er livredde sine anfall med fem - seks ekstraslag i døgnet. Og da føles det ganske absurd å tenke på at jeg kan ha opptil fem - seks ekstraslag i minuttet. Det snakkes om at slike ekstraslag kan komme av stress. Selv har jeg et veldig lavt blodtrykk. Dette har ikke steget i perioden med ekstraslag. Burde ikke blodtrykket steget ved stress? Kan ekstrasystolene være utløst av stress dersom blodtrykket fortsatt er veldig lavt? Jeg er relativt tynn, og stoffskifteprøvene er normale. Den senere tiden har jeg slitt mye med kalde føtter. Kan det være i sammenheng med hjertet? Jeg skal til ultralyd og arbeids-EKG i midten av februar, men holder i mellomtiden på å forgå av engstelse Mvh ammende småbarnsmor på 34 år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403487-over-tusen-ves-ekstraslagekstrasystoler-i-d%C3%B8gnet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 23. januar 2015 Del Skrevet 23. januar 2015 Hvis du har et normalt EKG og et ellers strukturelt normalt hjerte (altså uten fortykkelser, gamle hjerteinfarkt, utvidelser, infeksjoner og vevsforandringer, og med normal pumpefunksjon), så er ikke VES noe spesielt kjipere enn SVES. SVES er typisk provosert av adrenalin og kan øke på ved stress, angst, kaffe, nikotin, osv. Alle har SVES, men vi har vanligvis bare noen titalls/et par hundre i løpet av et døgn. VES har en større tendens til å dukke opp i tusentall, helt plutselig, og pussig nok kan de forsvinne like brått igjen. Det har alltid en årsak, men ofte er årsaken irrelevant. Det hjertelegene gjør, er å utelukke farlige årsaker til VES. Når det er gjort, så spiller det ikke så stor rolle hva årsaken er. Da er det uskyldig. Når du har fokus på hjertet ditt, så irriteres nervene rundt hjertet. Dette fører til ekstraslag og er en vanlig årsak både til SVES og VES. Ofte hjelper det veldig på plagene at en hjertelege bekrefter at det ikke er noen farlig årsak til ekstraslagene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403487-over-tusen-ves-ekstraslagekstrasystoler-i-d%C3%B8gnet/#findComment-3602115 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.