AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Jeg er en gravid kvinne med PCOS som snart har termin. Når barnet kommer vil jeg ha fylt 38 år. Dersom jeg ønsker et barn til bør jeg vel forsøke å bli gravid igjen før det har gått for lang tid. Samtidig trenger kanskje kroppen å hvile etter en graviditet? Vil det være en god ide å starte på Diane igjen (Gikk på det før)? Har forstått det slik at det ikke bare fungerer som prevensjon, men at det også kan "booste" fruktbarheten ved at hormonene blir mer normalisert. Stemmer det? Hvor lang tid etter fødsel er det lurt å ta en hormontest? Hvilke hormoner er da mest relevant? Jeg har forresten BMI på 25 (Til vanlig), og bruker Metformin. Anonymous poster hash: 34458...4c5 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403735-planlegge-nytt-svangerskap-38-%C3%A5r-og-pcos/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Det er vel optimalt med ca to år mellom barnefødsler, men her er andre faktorer å forholde seg til, ikke minst din alder. Den prosentvise sjanse for å bli gravid reduseres sterkt i din alder og abortrisikoen øker, og så har du PCOS i tillegg. Det har ingen hensikt å ta hormontest så lenge du ammer, det vil påvirke hormonforholdene, og med evt hormonell prevensjon kan man ikke ta hormonstatus. Diane kan hjelpe på å regulere blødningene ved PCOS og holde de mannlige hormoner under kontroll. De har ikke effekt på senere mulighet for å bli gravid. Fint at du holder deg slank, det er beste 'medisin' ved PCOS. Jeg foreslår følgende opplegg: hvis du ikke har fått menstruasjon etter avsluttet amming, kan det tas en hormontest. Ved PCOS kan det ofte oppnås graviditet med pergotime-tabletter. Du kan fortsette med metformin. Så var det prevensjon. Er det kanskje best med en vanlig kobber-spiral så du kan følge med i din menstruasjonssyklus? P-pille kan hemme amming, men minipille kan brukes, men det vil også påvirke menstruasjonssyklus. Jeg kjenner ikke din forhistorie om symptomer, behandling for barnløshet etc., så jeg foreslår at du snakker med gynekolog og får et tilpasset opplegg. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403735-planlegge-nytt-svangerskap-38-%C3%A5r-og-pcos/#findComment-3608892 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.