Gå til innhold

Vaginal flatulens ikke relatert til samleie

Anbefalte innlegg

Hei, 

jeg er en 26 år gammel kvinne som har et pinlig problem som oppstår når jeg gjerne har vært stillesittende over lengre tid, for eksempel på flyturer, eller på lesesalen. Problemet oppstår gjerne samtidig med et pågående tilfelle av irritabel tarm. Det hender da at jeg opplever at jeg, når jeg reiser meg opp og begynner å gå rundt, slipper ut vaginal flatulens. Dette kan skje helt ukontrollert, og til stor sjenanse. Selv om jeg forsøker etter beste evne "å holde igjen", så er det som om flatulensen "siver ut", med tilhørende lydeffekter. Jeg lurer på hva dette skyldes, og hvordan jeg kan unngå det. Spesielt er jeg nysgjerrig på hvordan denne luften oppstår, da jeg jo befinner meg i sittende stilling, og ikke i en posisjon der luften lett skulle slippe inn, som under samleie. 

Takker på forhånd for svar.

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er et velkjent fenomen som har sitt eget navn 'garrulitas'. Det er mest vanlig etter en fødsel hvor skjeden kan være endret i fasong så luft kan samle seg for så å komme ut ved bevegelse. Som du selv er inne på, er det mest vanlig i forb. med samleie hvor det kan virke ganske forstyrrende med 'prompelyder'. Få en gynekolog til å undersøke deg. Noen ganger kan et lite kirurgisk inngrep ved skjedeinngangen løse problemet.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...