Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en ung(!) dame på 42 år. Jeg har tre store barn (alder 20, 18, 14).

For 15 år siden hadde jeg grove celleforandringer og fikk foretatt konisering.

Alle prøver har vært fine siden. Tok celleprøve sist for 2 år siden, og innvendig ultralyd.

Har samme partner som før.

Den siste måneden har jeg hatt en soppinfeksjon. I hvert fall tror jeg det. Jeg fikk symptomer som kløe og utflod, og faktisk også litt rosa på papiret i forbindelse med dette. Ingen stor blødning, men altså slik sporblødning. Disse symptomene ble borte etter en ukes behandling med Canesten, krem og tablett.

Ved eggløsning fikk jeg også en liten blødning- bare på papiret, og utflod. Nå i uken før mens har jeg hatt en blødning igjen, men denne gangen med lit mørkere blod og brunfarge. Ikke mer enn på papiret nå heller.

Jeg har likevel begynt å tenke på at blødningen omkring eggløsning, og denne siste blødningen, kom etter fysisk anstrengelse. Den siste måneden har jeg også startet livsstilsendring- da jeg er ganske overvektig, og har tatt av 7 kg- og mange flere skal det bli!

Det jeg lurer på er; er disse symptomene som jeg beskriver illevarslende- skal jeg oppsøke lege/ gynekolog, eller kan jeg trygt vente til den kontrollen jeg skal ha om noen måneder. (Undersøkelse hvert tredje år).

Er det forresten for tidlig å tenke i baner av overgangsalder? At dette kan ha hormonell forklaring? Jeg føler meg jo ikke "gammel", men vet at flere begynner endringer i den retningen allerede ved min alder. Jeg kan også oppleve korte- kanskje av 1 minutts varighet, med plutselig varme- hvor jeg kaster jakka. Så går det over igjen.

Ble litt langt dette- men håper på svar :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403900-sporbl%C3%B8dninger-utenom-mens/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det jeg kan forstå, har du normale menstruasjoner og så mellomblødninger? Det er ikke typisk for overgangsalderen, selv om blødningsforstyrrelser med helt uregelmessige blødninger kan komme i opp til ti år før det stopper opp. Du er konisert, og da er det ikke uvanlig at slimhinnen inne i livmorhalsen 'krenger seg' ut på overflaten. Den er blodrik og det blir lett blødninger, f.eks, ved samleie eller bevegelser. For å utelukke andre årsaker, du har jo hatt forstadier til kreft, synes jeg du skal få en sjekk nå og ikke vente tre (?)  måneder.  Så er du roligere.

Flott at du reduserer din vekt, men jeg tror ikke det har relasjon til blødningen.

Med hensyn til overgangsalder, så kan det i flere år før menopausen (siste menstruasjon) komme hetetokter og varmebyger fra tid til annen. Det er typiske hetetokter -du beskriver- med så kort varighet.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Mette Moen, Gynekolog

Det er absolutt ikke grunn til å være redd. Det er stor sannsynlighet for at dette er helt normalt, men man bør utelukke også de sjeldne årsaker til symptomet. Først da kan man føle seg trygg. Ikke sant?

Vennlig hilsen Mette H MOen

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...