Gå til innhold

Er arbeid det eneste saliggjørende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er bare flytende overganger alt sammen, og kunstige grupperinger basert på fordommer og overtro

For når alt kommer til alt, kan alle gjøre litt mer enn de gjør idag for å skape mer verdier for samfunnet. Absolutt alle, deg inkludert. Og det er moralsk forkastelig av deg å ikke jobbe 1 time mer i måneden ;)

Men noen er sikkert nærmere makspunktet sitt enn andre det er klart

At noen misbruker systemet det er det helt sikkert, spessielt folk som har jobbet kort tid med høy lønn får latterlig mye utbetalt i forhold til hva de har generert av verdier til samfunnet, dersom de ønsker det. Det er et problem som ingen tilsynelatende ser eller forstår

Man "får" vel ikke mer enn max 66% av 4G.

Anonymous poster hash: 76c2b...b82

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

11

• ISW

9

• Caylee

5

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Og jeg syns det er mange som kan ha utbytte av og jobbe, men som "sykliggjør" seg litt, og tenker at jeg har ikke noen mulighet for å jobbe. Jeg sier ikke at dere gjør det, men det er MANGE som heller hadde hatt utbytte av å være i jobb, i stede for å sitte hjemme og gruble på problemene sine. For min del høres det ut som en vond sirkel.

Hvor finnes alle disse små-stillingene til uføre? 

Skrevet

Man "får" vel ikke mer enn max 66% av 4G.

Man "får" vel 100% av 4G eller 66% av 6G, hvis man "fortjener"

Anonymous poster hash: 5b3b9...a9f

Skrevet (endret)

Med færre uføre/på APP ville det blitt flere arbeidsledige. Så det løser ikke noe problem. Ja, jeg vet dette teoretisk sett kan føre til økt verdiskapning som vil føre til flere yrkesaktive totalt sett, men det avhenger av om dette kommer i eksportrettet næring eller i det offentlige. Og selv om dette skulle skape flere arbeidsplasser vil det ikke monne særlig siden 90%+ av alle nye stillinger går til arbeidsinnvandrere i følge tall fra Statistisk Sentralbyrå. Eneste løsning er å stoppe arbeidsinnvandringen. Eller innføre kommunistisk kommando-økonomi (Øst-Tyskland hadde vel tilnærmet 0% arbeidsledighet?).

Interessant betraktning.

Arbeidsinnvandring har vi forpliktet oss til gjennom EØS/Schengen-samarbeidet, så det er det vel lite å gjøre med. Men:

Jeg tror en stor utfordring for Norge er at vi tilbyr for mye utdanning vi som nasjon ikke trenger så mye av. Jeg har ikke klare tall på dette, men inntrykket jeg sitter med er at i en del andre land har man langt mer "praktisk rettet" utdanning, av type yrkesfag, realfag, mv. Som en så oljeavhengig nasjon som vi er, så er det et paradoks å lese hvor få studieplasser vi har til ingeniører innenfor oljevirksomhet, og hvor mange studieplasser vi har innenfor f.eks sosialantropologi, historie og kunst. Vi mangler også desperat håndverkere og anleggsarbeidere. Det er slik sett interessant at en elektriker nesten tar samme timepris som en advokat (fordi de er mangelvare), og at veiene våre forfaller fordi vi ikke har noen til å bygge dem. I stedet har vi studier der folk nærmest utdanner seg til arbeidsledighet. De kan være interessante og berikende, men vi må også tenke på hva landet vårt trenger. Jeg mener i tillegg at når man utdanner seg, så bør man utdanne seg i noe hvor man er trygg på å få jobb, ikke bare følge sine sterkeste interesser.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Ja, ifølge noen brukere på dol er det bedre å gå på skolen enn å tenke på helsa. Det er faktisk best å dø i forsøket på å gå på skole og bli dårlige og dårlige, enn å ta slutte

Her tror jeg du misforstår det i alle fall jeg mener. Jeg mener at du ivaretar din helse best ved å fortsette på skolen parallelt med terapien. Jeg tror skole på lang sikt kan være med på å gjøre deg friskere, gi deg et bedre liv.

Skrevet

NB: Det er ikke meningen her å tråkke på sosialantropologer/kunstnere/filosofer, osv.

Jeg snakker i et større perspektiv relatert til arbeidsledigheten vi har.

Skrevet

Interessant betraktning.

Arbeidsinnvandring har vi forpliktet oss til gjennom EØS/Schengen-samarbeidet, så det er det vel lite å gjøre med. Men:

Jeg tror en stor utfordring for Norge er at vi tilbyr for mye utdanning vi som nasjon ikke trenger så mye av. Jeg har ikke klare tall på dette, men inntrykket jeg sitter med er at i en del andre land har man langt mer "praktisk rettet" utdanning, av type yrkesfag, realfag, mv. Som en så oljeavhengig nasjon som vi er, så er det et paradoks å lese hvor få studieplasser vi har til ingeniører innenfor oljevirksomhet, og hvor mange studieplasser vi har innenfor f.eks sosialantropologi, historie og kunst. Vi mangler også desperat håndverkere og anleggsarbeidere. Det er slik sett interessant at en elektriker nesten tar samme timepris som en advokat (fordi de er mangelvare), og at veiene våre forfaller fordi vi ikke har noen til å bygge dem. I stedet har vi studier der folk nærmest utdanner seg til arbeidsledighet. De kan være interessante og berikende, men vi må også tenke på hva landet vårt trenger. Jeg mener i tillegg at når man utdanner seg, så bør man utdanne seg i noe hvor man er trygg på å få jobb, ikke bare følge sine sterkeste interesser.

Hørte du dagens nyhetsoppslag om arbeidsutsiktene for enkelte grupper ingeniører?

Skrevet

Her tror jeg du misforstår det i alle fall jeg mener. Jeg mener at du ivaretar din helse best ved å fortsette på skolen parallelt med terapien. Jeg tror skole på lang sikt kan være med på å gjøre deg friskere, gi deg et bedre liv.

Ja, det gjør meg friskere ved at jeg dør

Skrevet

Hørte du dagens nyhetsoppslag om arbeidsutsiktene for enkelte grupper ingeniører?

Nei, men det skulle vært interessant å lese :-)

Sto det i avis eller var det på TV?

Skrevet (endret)

OK, tusen takk.

Nå er jo oljebransjen i en bølgedal grunnet lave oljepriser. Det gjør jo at investeringsviljen og følgelig også bemanningsbehovet er lavere.

Men, jeg har liten tro på at dette blir en varig situasjon. Jeg tror oljeprisen på sikt vil bli høyere (bla. vil nok OPEC på sikt redusere produksjonen hvis dette prisnivået skulle holde seg slikt lenge). Dessuten tror jeg det ligger et ikke ubetydelig element i dette av å skulle svekke Russland (som er komplett avhengige av høy oljepris for å kunne være en militær stormakt) - det som er synd, er jo at investeringene i forsvaret er det siste som ryker, folket sulter i stedet - Putin må snart ta til vettet.

Skrevet

Ja, det gjør meg friskere ved at jeg dør

Kan du ikke prøve å ta et valg, og bestemme deg for at det å dø ikke er noe alternativ?

Du har ingenting å hente i døden. Du har derimot alt å hente i livet. 

Den dagen du greier å bestemme deg for dette, tror jeg du også vil oppleve mye mindre frykt.

Skrevet

Kan du ikke prøve å ta et valg, og bestemme deg for at det å dø ikke er noe alternativ?

Du har ingenting å hente i døden. Du har derimot alt å hente i livet. 

Den dagen du greier å bestemme deg for dette, tror jeg du også vil oppleve mye mindre frykt.

Jeg er redd for døden. Faktisk livredd. Men det er en ting jeg er mer redd for.

Den dagen jeg bestemmer meg for er det forsent. Jeg kommer sikkert til å ende opp med en ny overdose en gang, og uansett om jeg angrer eller ikke kan det være forsent.

Skrevet (endret)

Jeg er redd for døden. Faktisk livredd. Men det er en ting jeg er mer redd for.

Den dagen jeg bestemmer meg for er det forsent. Jeg kommer sikkert til å ende opp med en ny overdose en gang, og uansett om jeg angrer eller ikke kan det være forsent.

Så lenge du har bestemt deg for å leve, så trenger du ikke være redd for overdoser. Det angår jo da ikke deg, for du skal ikke gjøre det.

Overdoser er ikke noe som "bare skjer". Det er en aktiv handling, som du ikke trenger å gjøre. Det er lett å unngå.*

(*=Fritt sitert etter Frosken, som fortalte meg det en gang. Det hjalp virkelig)

Skrevet

Så lenge du har bestemt deg for å leve, så trenger du ikke være redd for overdoser. Det angår jo da ikke deg, for du skal ikke gjøre det.

Overdoser er ikke noe som "bare skjer". Det er en aktiv handling, som du ikke trenger å gjøre. Det er lett å unngå.*

(*=Fritt sitert etter Frosken, som fortalte meg det en gang. Det hjalp virkelig)

Det er lett å unngå i gode perioder. Men ikke i dårlige. Jeg er ikke en sterk person.

En gang kommer de overdosene til å gå veldig galt, er egentlig rart det ikke har skjedd allerede

Men uansett takk for råd, og støtte. Betyr mye:)

<3

Skrevet

Det er lett å unngå i gode perioder. Men ikke i dårlige. Jeg er ikke en sterk person.

En gang kommer de overdosene til å gå veldig galt, er egentlig rart det ikke har skjedd allerede

Men uansett takk for råd, og støtte. Betyr mye:)

<3

Bare hyggelig :) Håper det går greit med deg!

Skrevet

Det virker som om enkelte her på DOL mener det å stå i arbeid er det viktigste av alt.

Kan man ikke ha en ok liv selv om man står utenfor arbeidslivet? Eller blir man da regnet som en verdiløs snylter?

Jeg vet ikke hva alle andre mener, men jeg vet hva jeg tenker om saken.

Jeg tror at for veldig mange vil det være til det bedre hvis en klarer å stå i arbeid så sant det lar seg gjøre. Det bringer rutine til dagen og tilfredstillelse over å ha gjort noe meningsfylt.

Betyr det at alle andre som ikke er i arbeid er ubetydelige ? Absolutt IKKE ! Vi har ett velferds samfunn på plass for å ta oss av mennesker som ikke kan jobbe av ulike grunner. Jeg vet det er mange som skjemmes over det, selv om de gjør så godt de kan.

Det er andre måter en kan få meningsfylte dager uten å være i arbeid. Det blir vel det som er jobben å finne ut noe en kan gjøre som bringer tilfredstillelse over å ha utført. :-)

Skrevet

Bare hyggelig :) Håper det går greit med deg!

Akuratt nå går det greit. Spiser jo trossalt kvikk lunsj:)

Skrevet

Her er det et par ting du har misforstått. Antall studieplasser innen ingeniøryrker styres av etterspørselen. Hadde det vært behov for flere ingeniører så hadde det også blitt flere skoleplasser. Uansett etterspørsel så fyller de nok opp en klasse. Dersom det er en stilling utlyst som sosialantropolog så er det kanskje 20 som utdanner seg til arbeidsledighet. (vet ikke hvor mange det er i en klasse så det var bare et eksempel). Disse studieplassene er nok ikke styrt så mye av bedriftene heller tror jeg.

Hvor har du det fra at en elektriker tar nesten samme timepris som en advokat. En elekriker tar 1/3-1/2 pris av hva en advokat tar og har i tillegg høyere utgifter enn en advokat. Det er ikke noe poeng i å utdanne flere håndtverkere så lenge det er mangel på lærlingeplasser. Men samfunnet har også blitt sånn nå at alle skal bli ingeniører og ingen skal jobbe som håndtverker fordi det ikke er lukrativt nok. Veiene våre forfaller heller ikke fordi vi ikke har noen til å bygge dem, men fordi vi ikke gidder bruke penger på det.

Gjest Gargamel
Skrevet

Kall meg fordomsfull, men jeg tror ganske få av dem blir langtidsledige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...