sofusa2 Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Jeg er 48 år. Fikk plager med nattesvette/natte-hetetokter, noe varme/hetetokter på dagtid, hjertebank, magesmerter for 2 år siden. 1. året lite, men 2.året, dvs. for 1 år tilbake, startet på Novofem. Nevnte plager veldig redusert, men varme/svette ikke helt borte. Jeg har perioder med nattesvette hvor jeg må skifte på natten, og perioder hvor jeg blir veldig varm på dagtid. Akkurat nå er det natten som er verst. Andre ganger dagen, og blir fort svett ved små anstrengelser eller spesielt på kvelden uten å gjøre noe. Før jeg startet Novofem hadde jeg fortsatt regelmessig menstruasjon, selv om den ofte var mer sparsom, og jeg har f.eks. de siste månedene (men ikke siste syklus, eller da tror jeg at eggløsningen var ifb med mensen) fortsatt hatt regelmesmessig eggløsning (merker det fysisk). Mitt spørsmål: skal nå til gynekologen for å fornye resepten, men kan/bør jeg få noe sterkere (Trisekvens), eller er det andre ting som kan prøves, eller må jeg leve med dette? Det er litt plagsomt når det er sånn, er også litt mer plaget av hodepine akkurat nå, er vel fordi hormonnivået er lavere (pleier lettere å få migrenehodepine rundt menstider). Takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/404050-overgangsplager/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 I årene før menopausen (som er siste menstruasjon) kan hetetokter komme og gå i mage år. Hvis du ikke har hatt fullgod effekt av Novofem, synes jeg su skal forsøke Trisekvens. Jeg vil ikke anbefale det som går under betegnelsen 'kontinuerlige kombinert' behandling, det er nok for tidlig i forhold til sannsynlig 'menopause'. Når du bruker hormoner vet vi ikke hvordan menstruasjonene oppfører seg, da de er relatert til hormonbehandlingen. Jeg vil altså foreslå Trisekvens eller tilsvarende syklisk behandling i plasterform med respektive 2 mg østradiol eller 50 mikrogram i plaster. Etter noen år kan du forsøk å redusere dosen, f.eks. gå tilbake til Novofem. Din gynekolog kan sikkert gi deg et godt råd. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/404050-overgangsplager/#findComment-3610238 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.