agre Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Hei, Mistet i november i 6 uke, og har akkurat mistet igjen (uke 7 pluss). To små spørsmål: i) I følge gynekolog er det greit å forsøke på nytt etter en normal menstruasjon, mens fastlege ber meg vente i minst to, helst tre sykluser. Jeg er lite hos legen min, og etter det vedkommende kjenner til (eller det jeg selv kjenner til for den sags skyld) er det ingenting ved min helse som tilsier at jeg er spesielt sårbar eller har ekstra behov for å roe ned, sammenlignet med andre jeg kjenner. Hvem har rett/hvem bør jeg høre på? Er det noe i veien for å prøve på nytt i neste periode? Da tenker jeg først og fremst på økt risiko for ny SA. ii) I følge fastlege har jeg ikke behov for å foreta meg noe for å avkrefte behov for utskrapning. Hun ba meg ta kontakt om jeg fikk feber/store blødninger og smerter. Gynekolog derimot ba meg ta en urinprøve om et par/tre uker. Hvem bør jeg høre på? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/404065-to-spontanaborter-p%C3%A5-rad-hvor-lenge-b%C3%B8r-jeg-vente/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Har jeg ikke svart på dette før? Her er et tidligere svar: Det fastlegen sier om å vente tre måneder er noe man sa i gamle dager, sannsynligvis fordi man ønsket større sikkerhet for at kvinnen skulle ha fått sin normale syklus tilbake. Så kunne man bedre beregne fødselstidspunktet. I dag har vi ultralyd til å gi et sikkert svar. Selv dette med å vente til etter første menstruasjon, er heller ikke vitenskapelig bevist. Rent logisk forestiller jeg meg at det er gunstig at livmorslimhinnen har vært skiftet ut en gang før den ‘blir gravid’ igjen. Heldig at du så fort blir gravid! Din fastlege forteller deg altså det man sa i ‘gamle dager’, gynekologene det man sier ‘i dag’. Det er minst 15 % risiko for abort, ca 2-3 % risiko for å ha to aborter på rekke. Det er 85 % sjanse for at det går bra neste gang. Har det vært 3 aborter på rekke, så kan man starte utredning for å påvise evt årsaker. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/404065-to-spontanaborter-p%C3%A5-rad-hvor-lenge-b%C3%B8r-jeg-vente/#findComment-3610237 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.