Gå til innhold

Irritabel tarm eller annet??

Anbefalte innlegg

Jeg har opplevd ubehag i magen i 3 mnd og periodevis med plager i ryggen. Les under for mer beskrivelser, vil gjerne vite om flere har det sånn eller om noen har råd.

Symptomer:

- Litt vondt i korsryggen, i ulike stillinger/bevegelser litt mer vondt en i stille sitting.

- Veldig plaget mage. Startet i slutten av november. Løs mage først, vurderte da laktose intoleranse men virker ikke som jeg reagerer sterkt på det. Har planlagt å prøve to uker uten laktose for så å starte som mange anbefaler for å sjekke om man har intoleranse. Periodevis har jeg hard mage og så løs, og iblant stabil.

- Har fra før jernmangel, veldig lav prosent så trenger mye jerntilskudd, derfor vanskelig å sjekke dette med mage besværet for jerntablettene gir meg veldig hard mage og mørk avføring.

- Iblant får jeg ekle frysninger enda jeg er innendørs. Men drtte bekymrer jeg meg ikke over, jern mangel gir jo lite oksygen i blodet som fører til sånt. Har også opplevd tungpust men regner med at dette går under jernmangelen min.

Dette med magen og ryggen bekymrer meg mest. Er det bare irritabel tarm? Har opplevd omtrent alt av litt løs mage til diaré, og fra normal til ekstremt hard mage. Og ryggsmertene er noe jeg tenker på at har med menstruasjon å gjøre da jeg får det om ca en uke. Men har jo slitt med dette periodevis i 3 mnd, begynner å bli slitsomt.

Anonymous poster hash: e3d61...994

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404133-irritabel-tarm-eller-annet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt råd er å gå til fastlegen, ta tester og etter dét - bli undesøkt av spesialister om legen mener du har behov for dét.

Noe må du sannsynligvis finne deg i å leve med, mens noe kan du kanskje gjøre noe med via koshold og trening. Nettforum kan neppe gi deg svar på dette, så start heller hos fastlegen og kjenn selv hva som gjør deg bedre/ dårligere.

Det beste er å gå til legen og få det undersøkt. Du kan også prøve å legge merke til om du stresser mer enn vanlig når plagene kommer, om det er noen sammenheng mellom menssyklusen og mageplagene eller om du har spist noe spesielt når plagene kommer. Har du hatt en endret livssituasjon like før plagene begynte?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...