Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Spørsmål til Mette Moan: Har i over fem år slitt med dråpelekkasje. Det lekker bitte litt stort sett hele tiden, uansett om jeg er stillesittende eller aktiv. Det er likt natt og dag. Må alltid gå med bind og plagsom lukt. Det hele startet over natten, altså helt plutselig. Jeg lekker ikke mer om jeg f.eks hoster eller nyser.

Har vært hos både gynekolog og urolog. De finner ingen slapphet eller annen årsak. Har også prøvd mange typer medikamenter. Det siste var Betmiga, også uten effekt. Knipøvelser har heller ikke vært til hjelp.

Jeg er forøvrig snart 50 år. Røyker ikke, trener og lever sunt. Tar ingen faste medisiner. Mensen har akkurat begynt å bli litt uregelmessig. Det føles i blandt som om noe trykker på blæren. Er ekstra ille når jeg er hard i magen og rundt eggløsing. Litt bedre i tiden rundt mensen.

Er dette noe jeg må lære meg å leve med resten av livet?. Det verste er luktangsten. Har fått bemerkninger om at jeg lukter vondt (bruker Tena Lady). Eller er det noe mer jeg kan gjøre og prøve?

Anonymous poster hash: bd5cf...c47
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404148-lekkasje/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Her vil jeg gjerne ha litt tilleggsinformasjon. Skjedde noe spesielt for fem år siden, som f.eks. operasjon eller skade på underlivet? Hvis det er kontinuerlig urinlekkasje tenker jeg på muligheten for at det kunne være  en fistel, altså at urin ledes gjennom en kanal utemom det vanlige systemet med nyre-urinleder-urinblære og urinrør. Slikt oppstår imidlertid ikke av seg selv i voksen alder (kan være medfødt), det må være en årsak som anført. Jeg vet ikke hvilke undersøkelser som er gjort, men en CT undersøkelse av urinveier kan kanskje være på sin plass? hvis det ikke er gjort.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404148-lekkasje/#findComment-3611546
Del på andre sider

Her vil jeg gjerne ha litt tilleggsinformasjon. Skjedde noe spesielt for fem år siden, som f.eks. operasjon eller skade på underlivet? Hvis det er kontinuerlig urinlekkasje tenker jeg på muligheten for at det kunne være  en fistel, altså at urin ledes gjennom en kanal utemom det vanlige systemet med nyre-urinleder-urinblære og urinrør. Slikt oppstår imidlertid ikke av seg selv i voksen alder (kan være medfødt), det må være en årsak som anført. Jeg vet ikke hvilke undersøkelser som er gjort, men en CT undersøkelse av urinveier kan kanskje være på sin plass? hvis det ikke er gjort.

Hei igjen og tusen takk for svar. Jeg var ikke gjennom noen operasjon eller lignende før dråpelekkasjen begynte. Det eneste spesielle var at jeg hadde et ekstra kraftig sopputbrudd som jeg prøvde å behandle med stikkpiller kjøpt på apoteket (husker ikke navnet). Av undersøkelser har jeg vært og fylt opp blæen med vann og hoppet etterpå, ingen problem, Og så har jeg vært hos urolog og undersøkt blære/urinveier, alt ok. Men da bør jeg kanskje be om CT undersøkelse? Nevner også at jeg har Fibromyalgi, som påvirker det meste i kroppen min, inkl tarmproblemer. Men kan dette også evt påvirke urinveiene? Lekkasjen er på ca 10 g i døgnet.

Anonymous poster hash: bd5cf...c47

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404148-lekkasje/#findComment-3611626
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Takk for tilleggsinformasjon. Din tilstand har ikke relasjon til sopp eller fibromyalgi. Jeg synes du skal få henvisning til gynekologisk avdeling med spesialkompetanse innen urininkontinens og diskutere videre utredning med dem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404148-lekkasje/#findComment-3611780
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...