Lene44 Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Hei Jeg har lest noen av dine artikler om sykdommen PMDD og var glad for å se at du var mulig å kontakte via dette forumet. Det er så få leger / gynekologer som kan noe om sykdommen, og jeg trenger hjelp. Har hatt PMDD i over 10 år og har fungert ganske godt ved hjelp av SSRI-medisiner. Men nå nærmer jeg meg overgangsalder og plagene forverres. Jeg vet ikke om det har en sammenheng? Jeg ble utbrent etter store belastninger på jobb og i privatlivet for halvannet år siden, dette kan også ha påvirket sykdomsbildet. Jeg er dårlig (sengeliggende og svært redusert) opp til 14 dager hver måned nå, både i eggløsningsdagene og før menstruasjon. Jeg skulle så gjerne snakket med en lege eller helst gynekolog som kan hjelpe meg. Har du noen navn å anbefale i Oslo / Østlandsområdet? Tusen takk!! Mvh Lene, 44 år 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/404198-pmdd-trenger-en-gynekolog-som-kan-sykdommen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 I Norge omtaler vi det heller som alvorlig PMS enn å bruke det amerikanske PMDD, en forkortelse som ikke så mange kjenner til. Det er ikke uvanlig at symptomene forverres i tiden før overgangsalderen, og ikke minst hvis det kommer i tillegg til stress i jobb og privat. SSRI er det best dokumenterte, men det hjelper deg altså ikke nok ? Siste utvei er å skape en kunstig overgangsalder. Det kan gjøres med GnRH-analog (Zoladex eller Procren) som stopper eggstokk-funksjonen. Det er drastisk behandling, men hvis du er så sterkt redusert i 14 dager, kan det overveies. Omkostningene er ganske høye, du får hetetokter og evt andre klimakterielle plager, og prisen er også høy ca 1100 kr per måned, og du bør i tillegg ha hormontilskudd (som i klimakteriet) for å beskytte mot f.eks. osteoporose (Activelle eller Livial). Jeg har dessverre ikke mulighet for å anbefale deg en gynekolog. De fleste gynekologer kan noe om dette som står beskrevet i Veileder i gynekologi som alle gynekologer bruker som håndbok. Jeg håper at du får hjelp, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/404198-pmdd-trenger-en-gynekolog-som-kan-sykdommen/#findComment-3612006 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.