frustrertperson Skrevet 24. februar 2015 Del Skrevet 24. februar 2015 (endret) Hei! Jeg skal prøve å gjøre dette så kort som mulig. Jeg er 23 år og har aldri født barn, men jeg har siden jeg var baby hatt treg mage og fortstoppelse oppover årene. Det siste året har jeg hatt flere langvarige forstoppelser som har gått utover underlivet mitt. Det begynte med at jeg fikk problemer med å få ut avføringen, og fikk påvist svakt fremfall av bakre skjedevegg. Jeg ble stadig mer og mer nødt til å presse ut avføringen ved hjelp av en finger i skjeden. Siden november 2010 har jeg også hatt vannlatingproblemer. Urolog og ultralyd ga ingen svar. Fra 5 januar i år har jeg hatt konstant avføringsproblemer, og underlivet mitt er blitt helt fremmed for meg. Jeg har vært hos 2 gynekologer på en måned men begge mener at alt ser normalt ut. Ingen av dem har verken bedt meg presse eller røsket i livmoren min med tang. Hovedproblemet mitt er uansett at jeg har fått løs hud bulende ut av fremre skjedevegg som legger seg foran livmortappen. Gynekologene hadde ingenting å si på dette, mente bare at det var normalt. Ved samleie blir dette dratt frem og tilbake, og er i veien slik at penis ikke kommer langt nok inn. Det er ubehagelig, sårt og jeg får null glede av det og smerter en hel dag i ettertid. DET VAR IKKE SLIK FØR. Samboer merker stor forskjell han også, og det at vi ikke har noe aktivt sexliv lenger er klart tærer på forholdet. Når jeg presser, buler både fremre og bakre skjedevegg inn i skjedeveggen som synlig ses i skjedeinngangen og det blir trangt om plassen der inne og det kjennes ut som at det er hele underlivet mitt som er på vei ut. 1. Hvordan kan en gynekolog mene at dette er normalt? 2. Kan bekkenbunnsøvelser virkelig gjøre så stor nytte at den løse huden ved fremre skjedevegg vil trekke seg tilbake? 3. Er det vanskelig å se om noen har fremfall? For jeg skjønner ikke hva annet det kan være. 4. Kan man ha fremfall som ikke synes ved en vanlig gynekologundersøkelse? Jeg må vel bare gi opp, men gjør et siste forsøk her i håp på å få et svar. Vær så snill kjære gynekolog, hva tenker du? Mvh frustrertperson Endret 24. februar 2015 av frustrertperson 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/404238-forandret-underliv-men-ingen-hjelp-%C3%A5-f%C3%A5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Jeg forstår at du blir frustrert når legene ikke påviser noe unormalt. Jeg skal prøve å svare på dine spørsmål Du har vært hos to forskjellige gynekologer som ikke har funnet noe unormalt, men det kan være fordi de ikke vurderer deg i den situasjon hvor du får symptomer. Det du beskriver som ‘løs hud’ er sannsynligvis det man betegner som cystocele (når området for til i skjeden poser seg frem) eller rectocele (når bakkre skjedevegg inn til rektum poser seg fram). Det er ganske vanlig etter fødsel, men uvanlig hos de som ikke har født. Bekkenbunnsøvelser kan være bra for at du får bedre ‘kontakt’ med ditt underliv. Hvis en kvinne ligger ned, kan det være vanskelig å se fremfall. Legen skal be henne presse, og det er unormalt hvis livmortappen kommer helt ned til skjedeinngangen. Legen kan også sette en tang (kuletang) på livmortappen og se hvor langt den kan dras ut. Du kan evt stå opp og presse som ved hard avføring, så kan legen se om noe blir synlig i skjedeåpningen. Jeg har sett mange kvinner med fremfall gjennom 4å år som gynekolog, men jeg har ikke hørt at det blir trangt i skjeden av den grunn, tvert om er fremfall tegn på at det er mer romslig i skjeden. Jeg foreslår at du ber om henvisning til fysioterapeut med spesiell interesse/kunnskap om bekkenbunnen, evt til sexolog. Uten å undersøke deg, kan jeg dessverre ikke vurdere din tilstand. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/404238-forandret-underliv-men-ingen-hjelp-%C3%A5-f%C3%A5/#findComment-3613156 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.