Gå til innhold

lavt jernlager og hyppige menstruasjoner

Anbefalte innlegg

hei, jeg lurer på en ting. jeg har mensen to ganger i mnd og har store blødninger, jernlageret mitt er nå på 6 og jeg regner med at dette har med blødningene å gjøre. hva vil du anbefale meg å gjøre for å få mindre blødniger? har ikke så lyst å sette inn spiral da jeg ikke har en partner og ikke er sexuelt aktiv. men jeg er så lei av å være konstant trøtt og MÅ gjøre noe nå. takker for svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404243-lavt-jernlager-og-hyppige-menstruasjoner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du nevner dessverre ikke din alder. Før overgangsalderen er det ikke uvanlig at det kommer tettere blødninger på grunn av hormonforstyrrelser med uregelmessig eller fravær av eggløsning. Hvis østrogenproduksjonen fortsatt er normal, kan det gi overstimulering av livmorslimhinnen med tettere eller uregelmessige blødninger. Det kan rettes med hormonet gestagen tatt i 10-14 dager hver måned. Du kan også bruke p-pille (noen egner seg bedre enn andre), hvis du ikke ønsker hormonspiral som ellers er bra behandling. Du kan be din fastlege om henvisning til gynekolog så du kan få grundig undersøkelse og råd om behandling.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Du nevner dessverre ikke din alder. Før overgangsalderen er det ikke uvanlig at det kommer tettere blødninger på grunn av hormonforstyrrelser med uregelmessig eller fravær av eggløsning. Hvis østrogenproduksjonen fortsatt er normal, kan det gi overstimulering av livmorslimhinnen med tettere eller uregelmessige blødninger. Det kan rettes med hormonet gestagen tatt i 10-14 dager hver måned. Du kan også bruke p-pille (noen egner seg bedre enn andre), hvis du ikke ønsker hormonspiral som ellers er bra behandling. Du kan be din fastlege om henvisning til gynekolog så du kan få grundig undersøkelse og råd om behandling.

hei takk for svar, jeg er 44 år. har hatt disse blødningene i ca 5 år nå. syns de ble verre etter konisering. Kan i grunnen leve med blødninger men det er verre med svimmelheten som følge av lavt jernlager. syns det er ubehagelig. Men skal til legen 9 mars,og vil høre med henne da,om event. p-piller eller henvisning til gynekolog.

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Det var en viktig informasjon, det at du er konisret. Da er det ikke uvanlig at det kommer mellomblødninger da livmorhalsen ekan være 'krengt utover' og det kan gi blødning utenom menstruasjon.Hvis det er tilfelle, så kan laserbehandling være en bedre mulighet enn p-pille. Eksperter mener ikke at lavt jernlager gir noen symptomer så lenge blodprosenten er OK. Så svimmelheten kan ha annen årsak. Snakk med legen om det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...