Gå til innhold

Overgangsalder

Anbefalte innlegg

Frøkenbekymra

Hei, etter å ha slitt med hetetokter og sterk tørste dag og natt i over et år, ble de plutselig helt borte. Det følts helt fantastisk å endelig kunne sove en hel natt og dessuten slipe å drasse rundt på ei vannflaske bare jeg tok en liten tur på butikken. Jeg har heller ikke hatt menstruasjon på en "evighet" (1-2 år), men i dag våknet jeg med litt murring nederst i magen og konstaterte ganske rask at jeg har fått mensen. Er dette normalt?

Jeg ha hormonspiral som jeg egentlig trodde skulle vært fjernet, men legen mente at det ikke gjorde noe om den var litt på overtid. Han sa imidlertid at jeg kanskje burde fjerne den hvis jeg plutselig skulle begynne å få igjen blødningene. Bør jeg fjerne den og undersøkes av lege eler er det normalt å vær litt av og på når man nærmer seg 50?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404272-overgangsalder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt normalt, men jeg ville ikke latt spiralen sitte inne særlig lenge på overtid egentlig, men det er sikkert bare fordi jeg føler at det blir feil for min egen del. :)

Jeg har fra lege at det gjør ingen ting å la den sitte noen år, og om man absolutt ikke ønsker å bli gravid kan det være lurt. Det er sjelden, men det forekommer jo at noen blir overraskende gravide i denne perioden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404272-overgangsalder/#findComment-3613073
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Normalt sier man at en blødning mer enn ett år etter overgangsalderen bør utredes. Symptomer på overgangsalder kan komme og gå i en årrekke, og det samme kan blødninger. Det at du har hormonspiral kan gjøre det vanskeligere å vurdere hvor du befinner deg i klimakteriet. Jeg vil foreslå at du får  henvisning til en gynekolog som med ultralyd kan se på livmoren (og evt ta prøve av livmorslimhinnen), som kan se etter eggstokkcyster (som en sjelden gang kan produsere østrogen som kan stoppe hetetokter og gi blødning) og som kan vurdere din hormonstatus (østradiol, FSH og evt.LH samt sjekke stoffskiftet, måle TSH og tyroxin).

Det er mitt forslag.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404272-overgangsalder/#findComment-3613161
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...