Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har i mange år reagert på gluten.

Tatt tarmbiopsi 3 ganger, og fått diagnosen, irritabel tarm.

Jeg får en kraftig reaksjon med utslett på hender. Det stikker, klør, svir og brenner. Svært plagsomt.

Har lest om hudsykdommen, Dermatitis Herpetiformis. Mine symptomer, er identiske med denne sykdommen. Har gjentatte ganger nevnt plagene for leger. Ba selv om hudbipsi nå.

Den ble tatt for 7 uker siden, og plagene  blir bare verre, selv uten gluten. Det ble ikke funnet tegn til en sammenheng med gluten og hudsykdommen.

Er 100 % ufør og kronisk syk, med svak økonomi. Glutenfri kost er 2 1/2 dyrere enn vanlig mat.

Uten en diagnose, får jeg ingen grunnstønad.

Før tarmbiopsi, var det viktig å spise glutenholdig mat i minst 2 mnd.

Hudbiopsien ble tatt etter 14 dager med gluten, og jeg fikk ingen beskjed om hvor lenge jeg skulle innta gluten.

Hvor lenge er det eventuelt viktig å innta gluten før biopsien %

Kan dette være årsaken til at prøven var negativ %

Er frustrert !

Ser fram til et svar !

Mvh Wineke

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404288-gluten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har i mange år reagert på gluten.

Tatt tarmbiopsi 3 ganger, og fått diagnosen, irritabel tarm.

Jeg får en kraftig reaksjon med utslett på hender. Det stikker, klør, svir og brenner. Svært plagsomt.

Har lest om hudsykdommen, Dermatitis Herpetiformis. Mine symptomer, er identiske med denne sykdommen. Har gjentatte ganger nevnt plagene for leger. Ba selv om hudbipsi nå.

Den ble tatt for 7 uker siden, og plagene  blir bare verre, selv uten gluten. Det ble ikke funnet tegn til en sammenheng med gluten og hudsykdommen.

Er 100 % ufør og kronisk syk, med svak økonomi. Glutenfri kost er 2 1/2 dyrere enn vanlig mat.

Uten en diagnose, får jeg ingen grunnstønad.

Før tarmbiopsi, var det viktig å spise glutenholdig mat i minst 2 mnd.

Hudbiopsien ble tatt etter 14 dager med gluten, og jeg fikk ingen beskjed om hvor lenge jeg skulle innta gluten.

Hvor lenge er det eventuelt viktig å innta gluten før biopsien %

Kan dette være årsaken til at prøven var negativ %

Er frustrert !

Ser fram til et svar !

Mvh Wineke

Hei!

Jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt, men jeg har selv glutenintolleranse.

Fordi jeg ikke vil ta tarmbiopsi får jeg ingen stønad fra nav, men en jeg kjenner får ca 2000 kr pr mnd (eller mer) pga fordyret kosthold av sin milde glutenintolleranse. Det hun gjorde var å gå til en privatklinikk, betale for en dyrere legeerklæring og den holdt for nav.

Jeg fikk selv beskjed om å spise en pose hveteboller i 3 uker før tarmbiopsi, det betyr for min del ekstreme smerter, kvalme, kronisk diare og utmattehet, så det er helt utelukket.

Det var en lengre og dyr utredning hun jeg kjenner hadde på den private klinikken men ingen biopsi.

Hun spiser mat med gluten og blir ikke så syk som meg,

det fins derfor andre måter å få denne stønaden på.

jeg kunne få ta biopsi i narkose, men jeg har lest nok til at jeg er reservert, jeg vil ikke ha flere problemer. slangen skal forbi spiserør og magesekk og av og til medfører dette nye problemer:-(

Jeg har et barn med samme vevstype som meg og cøliaki, han veksler mellom forstoppelse og diare, og er like syk som meg om han får i seg gluten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404288-gluten/#findComment-3613532
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...