Gå til innhold

PCOS, p-piller og migrene

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg fikk påvist PCOS for ca. 15 år siden, og har brukt Diane med god effekt. Har vært mest plaget med uren hud, økt hårvekst og menstruasjonsforstyrrelse, ikke overvekt. Var hos gynekolog i fjor og fikk byttet p-pillemerke til Yasmin fordi jeg hadde utviklet kraftig hodepine og migrene (uten aura). Desverre hjalp det ikke på hodepinen, og nå har jeg sluttet helt med p-piller. Har mindre hodepine nå, men huden min forverret seg raskt, og mensen er foreløpig uteblitt. Jeg lurer på om det er noe annet jeg kan bruke for å holde symptomene under kontroll, ettersom det virker som jeg ikke lenger tåler p-pillene jeg har brukt? På forhånd takk for svar.

Anonymous poster hash: f3fac...3d5

Anonymous poster hash: f3fac...3d5
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404320-pcos-p-piller-og-migrene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du er ikke overvektig, det er bra for tilstanden. For å regulere blødninger og evt få bedre hud, kan du forsøke metformin 850 mg x 2-3. Hvis det ikke gir regelmessige blødninger etter noen måneders bruk, kan du sikkert få frem en menstruasjon ved å bruke et gestagen(f.eks. 10 mg Provera daglig) i 14 dager. Det kan gjentas hver måned, evt hver 2.-3. måned. Hårvekst kan reduseres med spironolakton 25-100 mg daglig, men det kan ta over et halvt år før det kan komme resultat.

Hvis fastlegen er usikker overfor behandling, kan du henvises til gynekolog.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...