Gå til innhold

NHD: Konsentrasjonsvansker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Mitt problem er at jeg har vanskelig for å konsentrere meg, oppmerksomheten avledes hurtigt, og det føles som om det er en mental barriere i det jeg setter i gang med å lese akademiske tekster. Glemmer hurtig det jeg har lært, og andre trivielle ting. Prokrastinerer mer enn normalt. Negativ utviling over tid.

Har mest sannsynlig en udiagnosert PTSD, tar 195 mg  gabapentin (lyrica) daglig. Konsentrasjonsvanskene synes å øke jevnt over tid selv om PTSD tilstand varierer. 

Utdannelsen vil ikke kunne bli fullført hvis ting ikke endrer seg, men jeg vet ikke hva jeg kan gjøre. 

Anonymous poster hash: c2866...d95

Anonymous poster hash: c2866...d95

Fortsetter under...

Skrevet (endret)

Jeg har akkurat det samme problemet som deg. Og jeg bekymrer meg svært mye over dette.

Jeg har dog ikke PTSD eller tar gabapentin.
Har tilbakevendende depressiv lidelse og tar lamictal daglig.

Endret av neella
Skrevet

Hyggelig du tok deg tid til å skrive neella. 

Jeg har undersøkt litt, og ser at i mange tilfeller så matcher konsentrasjonsvanskene man har ved depresjon og PTSD, de man har i form av oppmerksomhetssvikt ved ADHD uten impulsivitet. 

Ut fra den logikk kan det kanskje være noe å hente ved å se på noen av medisinene som brukes, i disse tilfeller en ikke-sentralnerve stimulant som noradrenalin reopptakshemmer (NRI) eller en dopamin/noradrenalin reopptakshemmer (NDRI). 

Jeg kommer til å høre med min lege, så må du gjerne holde meg oppdatert om du finner ut noe på din side. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg får tanker om tre faktorer som bør undersøkes:

Depresjon?

ADD?
Bivirkning av Lyrika?

Skrevet

Takk for svar Nils Håvard

Kan en kvalifisere for utredning for/diagnosen ADD hvis en ikke har hatt symptomer siden barndom? Mine problemer har oppstått etter psykisk traume i tenårene.

Mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Takk for svar Nils Håvard

Kan en kvalifisere for utredning for/diagnosen ADD hvis en ikke har hatt symptomer siden barndom? Mine problemer har oppstått etter psykisk traume i tenårene.

Mvh

Nei, da faller det med ADD bort. I hvert fall rykker det ned på lista.

Annonse

Skrevet (endret)

Nei, da faller det med ADD bort. I hvert fall rykker det ned på lista.

Takk igjen. 

Kan jeg spørre hva ville du anbefalt en person som er ferdig med en langvarig depresjon/PTSD, men som sliter i etterkant med de patofysiologiske konsekvenser?

Mvh

Endret av jejuneum
påskelilje
Skrevet

Uff, det første avsnittet kjenner jeg meg veldig godt igjen i :-(

Skrevet

Hvordan går det med deg, jejuneum?

Jeg føler mitt tilfelle har forverret seg. Jeg har i det siste hatt episoder der jeg har glemt å skru av plater på ovnen, og jeg husker ingenting av oppgaver jeg skal gjøre selv om jeg minner meg selv på dem igjen og igjen. Hva skal jeg gjøre? Vil en samtale med fastlegen om hvilke muligheter jeg har til forbedring, være av hjelp?

Skrevet

Hei neella

Det går jevnt fint med meg, takk som spør. 

Jeg har kontaktet fastlegen og bedt om en NRI medisin. Har fått tilbakemelding om at det er aktuelt, men det må gjøres i samråd med psykiater og med jevnlig kontroll. Oppstart blir i april. 

I forhold til dine prolemer, og alt annet der er vanskelig å takle, så synes jeg det er unødvendig å skulle gjøre det alene. Det mest naturlige sted å starte er å snakke med fastlegen. Hvis du studerer på universitet eller høyskole i Norge, så har du også muligheter for å få en hjelpende hånd fra studentsamskibnaden. Det kan også være en god start, da de har psykologer som kan nettopp det med studievansker.

Hvordan går det med deg, jejuneum?

Jeg føler mitt tilfelle har forverret seg. Jeg har i det siste hatt episoder der jeg har glemt å skru av plater på ovnen, og jeg husker ingenting av oppgaver jeg skal gjøre selv om jeg minner meg selv på dem igjen og igjen. Hva skal jeg gjøre? Vil en samtale med fastlegen om hvilke muligheter jeg har til forbedring, være av hjelp?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...