AnonymBruker Skrevet 4. mars 2015 Skrevet 4. mars 2015 Hei Mitt problem er at jeg har vanskelig for å konsentrere meg, oppmerksomheten avledes hurtigt, og det føles som om det er en mental barriere i det jeg setter i gang med å lese akademiske tekster. Glemmer hurtig det jeg har lært, og andre trivielle ting. Prokrastinerer mer enn normalt. Negativ utviling over tid. Har mest sannsynlig en udiagnosert PTSD, tar 195 mg gabapentin (lyrica) daglig. Konsentrasjonsvanskene synes å øke jevnt over tid selv om PTSD tilstand varierer. Utdannelsen vil ikke kunne bli fullført hvis ting ikke endrer seg, men jeg vet ikke hva jeg kan gjøre. Anonymous poster hash: c2866...d95 Anonymous poster hash: c2866...d95 0 Siter
neella Skrevet 5. mars 2015 Skrevet 5. mars 2015 (endret) Jeg har akkurat det samme problemet som deg. Og jeg bekymrer meg svært mye over dette. Jeg har dog ikke PTSD eller tar gabapentin. Har tilbakevendende depressiv lidelse og tar lamictal daglig. Endret 5. mars 2015 av neella 0 Siter
jejuneum Skrevet 6. mars 2015 Skrevet 6. mars 2015 Hyggelig du tok deg tid til å skrive neella. Jeg har undersøkt litt, og ser at i mange tilfeller så matcher konsentrasjonsvanskene man har ved depresjon og PTSD, de man har i form av oppmerksomhetssvikt ved ADHD uten impulsivitet. Ut fra den logikk kan det kanskje være noe å hente ved å se på noen av medisinene som brukes, i disse tilfeller en ikke-sentralnerve stimulant som noradrenalin reopptakshemmer (NRI) eller en dopamin/noradrenalin reopptakshemmer (NDRI). Jeg kommer til å høre med min lege, så må du gjerne holde meg oppdatert om du finner ut noe på din side. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 6. mars 2015 Skrevet 6. mars 2015 Jeg får tanker om tre faktorer som bør undersøkes: Depresjon? ADD? Bivirkning av Lyrika? 0 Siter
jejuneum Skrevet 6. mars 2015 Skrevet 6. mars 2015 Takk for svar Nils Håvard Kan en kvalifisere for utredning for/diagnosen ADD hvis en ikke har hatt symptomer siden barndom? Mine problemer har oppstått etter psykisk traume i tenårene. Mvh 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 6. mars 2015 Skrevet 6. mars 2015 Takk for svar Nils Håvard Kan en kvalifisere for utredning for/diagnosen ADD hvis en ikke har hatt symptomer siden barndom? Mine problemer har oppstått etter psykisk traume i tenårene. Mvh Nei, da faller det med ADD bort. I hvert fall rykker det ned på lista. 0 Siter
jejuneum Skrevet 6. mars 2015 Skrevet 6. mars 2015 (endret) Nei, da faller det med ADD bort. I hvert fall rykker det ned på lista. Takk igjen. Kan jeg spørre hva ville du anbefalt en person som er ferdig med en langvarig depresjon/PTSD, men som sliter i etterkant med de patofysiologiske konsekvenser? Mvh Endret 6. mars 2015 av jejuneum 0 Siter
påskelilje Skrevet 6. mars 2015 Skrevet 6. mars 2015 Uff, det første avsnittet kjenner jeg meg veldig godt igjen i :-( 0 Siter
neella Skrevet 10. mars 2015 Skrevet 10. mars 2015 Hvordan går det med deg, jejuneum? Jeg føler mitt tilfelle har forverret seg. Jeg har i det siste hatt episoder der jeg har glemt å skru av plater på ovnen, og jeg husker ingenting av oppgaver jeg skal gjøre selv om jeg minner meg selv på dem igjen og igjen. Hva skal jeg gjøre? Vil en samtale med fastlegen om hvilke muligheter jeg har til forbedring, være av hjelp? 0 Siter
jejuneum Skrevet 16. mars 2015 Skrevet 16. mars 2015 Hei neella Det går jevnt fint med meg, takk som spør. Jeg har kontaktet fastlegen og bedt om en NRI medisin. Har fått tilbakemelding om at det er aktuelt, men det må gjøres i samråd med psykiater og med jevnlig kontroll. Oppstart blir i april. I forhold til dine prolemer, og alt annet der er vanskelig å takle, så synes jeg det er unødvendig å skulle gjøre det alene. Det mest naturlige sted å starte er å snakke med fastlegen. Hvis du studerer på universitet eller høyskole i Norge, så har du også muligheter for å få en hjelpende hånd fra studentsamskibnaden. Det kan også være en god start, da de har psykologer som kan nettopp det med studievansker. Hvordan går det med deg, jejuneum? Jeg føler mitt tilfelle har forverret seg. Jeg har i det siste hatt episoder der jeg har glemt å skru av plater på ovnen, og jeg husker ingenting av oppgaver jeg skal gjøre selv om jeg minner meg selv på dem igjen og igjen. Hva skal jeg gjøre? Vil en samtale med fastlegen om hvilke muligheter jeg har til forbedring, være av hjelp? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.