AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 Jeg er en kvinne på 40 år. Da jeg mistet mensen et par perioder, tenkte jeg umiddelbart "overgangsalder". Jeg har hatt ubeskyttet sex på noenlunde riktig tidspunkt, vet jeg, men min mann har redusert fruktbarhet og vi forsøkte å få barn i mange år uten å lykkes. Jeg hadde en spontanabort for rundt 10 år siden, i uke 10. Ingen symptomer på graviditet da, bortsett fra positiv test. Så får jeg plutselig mensen igjen. Blør mye mer enn vanlig, og er ekstremt mye mer smertefull enn vanlig. Men det er ikke før jeg sitter på toalettet og presser ut klumper som jeg faktisk tenker tanken på om dette er en spontanabort... Både blødningsmengde og smerter minner veldig om den gangen jeg mistet. Var jeg gravid, ville jeg ha vært rundt 11 uker på vei. Ingen symptomer, men det hadde jeg som sagt ikke forrige gang heller. Dette skjedde 3.-4. mars. Vil en graviditetstest kunne fastslå om jeg virkelig var gravid nå? Er det nødvendig å oppsøke lege hvis en test eventuelt vil slå ut som positiv? Anonymous poster hash: 19a13...eb1 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/404441-viktig-%C3%A5-finne-ut-om-jeg-faktisk-var-gravid/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 8. mars 2015 Del Skrevet 8. mars 2015 Det er ikke uvanlig med menstruasjonsforstyrrelser når man kommer i 40 års alderen. Noen får litt kortere intervaller (syklus på 24-5 dager i stedet for 28-29) og andre får lengre intervaller. De korte intervaller skyldes at hypofysen produserer mer av stimuleringshormonet FSH. De lange og ofte uregelmessige intervaller, evt med store blødninger som du har beskrevet, skyldes ofte sviktende eggløsning. Da produseres ikke progesteron som regulerer syklus og blødning. Det kan da bli langvarig og voldsom blødning. Så er det selvsagt mulighet for graviditet selv om fruktbarheten hos kvinnen avtar sterkt i de årene. En graviditetstest kan være positiv i noen uker etter en abort, så du kan alltid ta en graviditetstest. Er den positiv og du ikke har blødning, kan du se det an, men får du mye blødning (som ikke er neste menstruasjon !) eller smerter, så bør du søke lege. Ved positiv test kan du gjenta testen en gang i uken til den er negativ. De bør skje innen 2-3 uker. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/404441-viktig-%C3%A5-finne-ut-om-jeg-faktisk-var-gravid/#findComment-3615731 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.