Gå til innhold

Udiagnotisert mageplager

Anbefalte innlegg

Rundt begynnelsen av august ifjor, slet jeg med en forferdelig magesjau. Måtte på toalettet minst 4-5 ganger om dagen, og avføringen var løs\diare. Dette foregikk over en uke før jeg dro til fastlegen.

Hos legen fikk jeg beskjed om å kun innta væske i ca 2 dager. Legen anbefalte blåbærsaft, te og eplejuice. Etter 2 dager har gått, så skulle jeg begynne å spise litt forsiktig, med for eksempel mariakjeks. Etter de 2 dagene har gått, så begynte jeg å spise et par mariakjeks samtidig som jeg drakk mye væske. Dagen etter, fikk jeg løs avføring om morgen, og jeg tenkte kanskje magen\tarmen fikk en slags reaksjon etter 2 dager uten mat.

Men jeg ble ikke bedre. Diaren hadde roet seg, men jeg fikk fortsatt løs avføring og avføringstrang. Tok en tur til legen igjen, og tok fecaltest og blodprøve. Fikk svar ca en uke etter og fecaltesten viste ikke noe, men prøvene viser at et av stoffskifte i hormonene er marginalt forhøyet, og dette kunne jeg sjekke med de igjen om 3 måneder.

Jeg har ikke vært legen siden. Jeg begynte å forandre litt på matvanen min. Droppet hvetemel og melk. Da var avføringen nesten normalt igjen. Må nå kun på do 1-2 ganger, men de fleste gangen er 1 gang. Men jeg får løs avføring hvis jeg inntar andre type mel, for eks rugmel, spelt. Uansett så føler jeg fortsatt magen er ikke helt som den var før magesjauen kom ifjor august. Jeg hadde null problemer med melk og hvetemel før dette. Greit nok det var mye luft i magen hver gang jeg spiste eller drakk melk eller matvarer som inneholder hvetemel, men fikk aldri løs avføring av det.

Avføringen har også endret former. Ut ifra Bristol Stool Scale, så lå jeg mellom type 2 og 4 før magesjauen. Og jeg fikk sjeldent diare, med mindre jeg ble matforgiftet. Nå ligger jeg mellom type 3, blandet med type 5 innimellom.

Hva synes folk jeg bør gjøre videre med dette? Begynner å bli litt plagsomt  :( 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404444-udiagnotisert-mageplager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...