Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Uten at jeg skjønte at jeg hadde sagt noe galt, ble min mann i dag sint på morgenen før han dro.

Det kom for meg helt brått og uventet,..... da han reiste seg for å gå på jobb, sa jeg "det er ingen hyggelig måte å gå på", Da kalte han meg en ekstremasperger.

Jeg vet han ser det sånn, men sagt i sinne, er det lite hyggelig å få høre.

Og ikke vet jeg helt hva dette skyldes heller.

Jeg satt kun å bladde gjennom en halvårsprøve i matematikk, og etter flere kritiske bemerkninger fra min mann om at små trekk/minus på prøven fordi glemt benevnelse osv..ikke var bra,.ble jeg til slutt lei og sa "nå syns jeg det er nok". Vår sønn hadde fått 88 av 92, feilene var slurv og jeg syns dette var kjempebra resultat.

Så mente han at han tullet, brukte ironi....og jeg benektet ikke det, men jeg sa jeg syns det var ikke greit måten han satt og kommenterte bittesmå slurvefeil. Jeg satt med dette på morgenen for å se igjennom hvor svakheten lå, få en oversikt over dette før jeg underskrev. Jeg syns da det ble mange kommentarer.

Jeg håpet han hadde tenkt seg om til han kom hjem, kanskje kjøpt vin, blomster og at han kanskje ville si unnskyld, men nei, det han gjorde var knapt å si hei.

Han spurte så om han kunne forsyne seg av pizzaene og jeg sa ja, og forklarte de ulike varianter jeg hadde laget, fem ulike, i smak og styrke. Han tok så pizza og spiste.

Jeg er også lei av å få høre hvem som har asperger i alle filmer.... :huh:

Når jeg startet for en uke siden å se, "Frikjent" fant jammen meg min mann ikke en asperger der og.

Jeg sa da "jaha" og "hm" og "merkelig", for jeg forstår ikke hva han ser.

Jeg forstod ikke det karikerte i broen heller, så jeg er vel ikke så opptatt av karakterene da, mulig mer krimgåten/saken.

Men å bli kalt ekstremasperger og andre ting i sinne liker jeg ikke!!

Anonymous poster hash: 83c41...14a
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404457-ekstremasperger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

Ja, han burde si unnskyld. Han gikk langt over grensen for normal oppførsel, og burde egentlig forstå det helt selv. Når han tydeligvis ikke forstår det bør du som ifra at du ble såret av den kommentaren.

Din oppførsel og reaksjon er helt normal og berettiget sånn som du beskriver dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404457-ekstremasperger/#findComment-3615253
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, han burde si unnskyld. Han gikk langt over grensen for normal oppførsel, og burde egentlig forstå det helt selv. Når han tydeligvis ikke forstår det bør du som ifra at du ble såret av den kommentaren.

Din oppførsel og reaksjon er helt normal og berettiget sånn som du beskriver dette.

Takk.

Den var sånn, jeg hevet ikke stemmen, sa bare at det var nok kommentarer.

Ok jeg forstår ikke alltid ironi, men jeg vet det ikke er så lett for barn heller å forstå,

så da jeg sa det, ble jeg helt overrasket over at han ble så sint at han reiste seg fort og gikk, osv...fulgte det med ekstremasperger:-(

Jeg forventet ikke vin og blomster, men en beklagelse, men så hadde han med poser han kom med inn på kjøkkenet mens jeg stekte den siste pizza, så jeg trodde han hadde kjøpt noe hyggelig, og var lei seg for sin oppførsel.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404457-ekstremasperger/#findComment-3615261
Del på andre sider

Syns ikke det er noe hyggelig av mannen din å kommentere små feil på en prøve når resultatet uansett var veldig bra. Det er ikke noe hyggelig å kommentere uansett, så lenge det gjelder egne barn. Det er vel ikke spesielt oppmuntrende å høre for sønnen din.

Kanskje du skulle spørre han om det er noe spesielt som plager han. Han burde jo være glad for resultatet på matteprøven. Også bør du kanskje fortelle han hva du syns om å bli kalt ekstremasperger og at han kommenterer at folk i filmer har asperger.

Haha...da jeg så broen tenkte jeg "hun er heldig som tør å oppføre seg slik som jeg egentlig er, men prøver så godt jeg kan å skjule". Nå har jeg spilt skuespill så lenge at jeg ikke kan noe annet føler jeg, selv om det er ekstremt slitsomt.

Jeg syns du fortjener en unnskyldning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404457-ekstremasperger/#findComment-3615262
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns ikke det er noe hyggelig av mannen din å kommentere små feil på en prøve når resultatet uansett var veldig bra. Det er ikke noe hyggelig å kommentere uansett, så lenge det gjelder egne barn. Det er vel ikke spesielt oppmuntrende å høre for sønnen din.

Kanskje du skulle spørre han om det er noe spesielt som plager han. Han burde jo være glad for resultatet på matteprøven. Også bør du kanskje fortelle han hva du syns om å bli kalt ekstremasperger og at han kommenterer at folk i filmer har asperger.

Haha...da jeg så broen tenkte jeg "hun er heldig som tør å oppføre seg slik som jeg egentlig er, men prøver så godt jeg kan å skjule". Nå har jeg spilt skuespill så lenge at jeg ikke kan noe annet føler jeg, selv om det er ekstremt slitsomt.

Takk

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404457-ekstremasperger/#findComment-3615264
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk

jeg så ikke noe feil avvikende i Broen heller jeg:-(

derfor kanskje jeg er ekstrem...men det kan jeg ikke gjøre så mye med.

Jeg har tilpasset meg mye, justert meg, satt meg inn i vanskene det er å være gift med en med asperger, begynt med sminke, bh, og ja jeg forsøker så godt jeg kan å være søt og passe inn. Jeg vil dette, det er ikke noe jeg bare gjør, det er mer at jeg ikke visste mange ting før og nå som min psykiater har forklart mye, så vil jeg passe inn i den grad jeg kan.

sånne ytre ting er for meg lett, men de indre ting, slikt som feks min ærlighet og direktehet er verken enkelt eller ønskelig for meg å endre, så jeg er ganske sånn den jeg var og alltid har vært, men nå med små ytre justeringer og ganske mye mer kunnskap om andre mennesker og deres tankesett.

Men at jeg ikke ser noe påfallende ved hovedpersonen i Broen, sier jo også sitt, og at min psykiater tenkte på meg da hun så broen og en svensk trilogi, jeg ikke husker navnet på nå, fører jo til at jeg forstår at mennesker oppfatter noe,  jeg er veeldig direkte, men de vennene jeg/vi har, takler dette helt fint, de har sagt til min mann at det er noe befriende å snakke med meg, de vet at det jeg sier stemmer, osv...

Og det gjør det, jeg verken liker eller mestrer å lyve, men jeg forsøker så godt jeg kan, nå som jeg vet mer å si ting på en så hyggelig måte som mulig.

Det er også veldig mange på dol som har informert meg om alt fra metaforer, overført betydning, subtilt språk, osv...

Takk igjen for at dere forstår at jeg faktisk ble såret, det er ikke så ofte jeg blir så lei meg, men kanskje skyldes det at han kalte meg noe, jeg ikke kan endre på, som kanskje er akkurat sånn, så blir det så personlig og nært, på en rar måte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404457-ekstremasperger/#findComment-3615266
Del på andre sider

Annonse

Syns ikke du skal endre på den du er, ytre forandringer er jo en ting, dersom du er komfortabel med det, men det er ikke noe lurt av deg å prøve å være noen du ikke er.

Den svenske triologien, er det "Millennium" du tenker på? Hovedpersonen der har visstnok asperger, jeg har fått høre at jeg ligner på hun i de filmene. Jeg har jo aldri sett deg, men ut ifra hva du skriver her syns jeg ikke du ligner på henne, men det kan jo godt tenkes jeg tar feil. Hun er veldig direkte og det er jo du også, men det tror jeg er det eneste også, uten at jeg skal påberope meg noen menneskekjenner-egenskaper ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404457-ekstremasperger/#findComment-3615277
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns ikke du skal endre på den du er, ytre forandringer er jo en ting, dersom du er komfortabel med det, men det er ikke noe lurt av deg å prøve å være noen du ikke er.

Den svenske triologien, er det "Millennium" du tenker på? Hovedpersonen der har visstnok asperger, jeg har fått høre at jeg ligner på hun i de filmene. Jeg har jo aldri sett deg, men ut ifra hva du skriver her syns jeg ikke du ligner på henne, men det kan jo godt tenkes jeg tar feil. Hun er veldig direkte og det er jo du også, men det tror jeg er det eneste også, uten at jeg skal påberope meg noen menneskekjenner-egenskaper ;)

Ja det var den jeg tenkte på:-)

Men vet du hvem jeg er, jeg er jo anonym?

Ikke skriv det om du vet det.

Min psykiater og mann syns jeg ligner, men ikke ytre sett, det går mer på personlighet.

Tror jeg...kanskje jeg tar feil, men sånn sier de det, siden min psykiater har sagt det ofte og kjenner meg best, tenker jeg det er noe idet.

Altså ikke ytre stil, men typen av kvaliteter ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404457-ekstremasperger/#findComment-3615282
Del på andre sider

Ja det var den jeg tenkte på:-)

Men vet du hvem jeg er, jeg er jo anonym?

Ikke skriv det om du vet det.

Min psykiater og mann syns jeg ligner, men ikke ytre sett, det går mer på personlighet.

Tror jeg...kanskje jeg tar feil, men sånn sier de det, siden min psykiater har sagt det ofte og kjenner meg best, tenker jeg det er noe idet.

Altså ikke ytre stil, men typen av kvaliteter ;)

Hehe...jeg er jo ikke dum selv om jeg er gal :P Skal ikke si hvem du er, egentlig bare leste jeg og så ikke at det sto anonym, men jeg føler meg rimelig sikker på at jeg vet hvem du er ja.

Tenkte ikke på ytre stil, men hun er en ganske mørk person inni, bryr seg ikke om andre. Du bryr deg om andre tror jeg. Jeg tror kanskje det er fordi dere begge har asperger. Jeg mener det er stor forskjell på hun i millennium og hun i broen, men jeg legger kanskje merke til andre ting enn det din psykiater og din mann gjør.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404457-ekstremasperger/#findComment-3615284
Del på andre sider

Uten at jeg skjønte at jeg hadde sagt noe galt, ble min mann i dag sint på morgenen før han dro.

Det kom for meg helt brått og uventet,..... da han reiste seg for å gå på jobb, sa jeg "det er ingen hyggelig måte å gå på", Da kalte han meg en ekstremasperger.

Jeg satt kun å bladde gjennom en halvårsprøve i matematikk, og etter flere kritiske bemerkninger fra min mann om at små trekk/minus på prøven fordi glemt benevnelse osv..ikke var bra,.ble jeg til slutt lei og sa "nå syns jeg det er nok". Vår sønn hadde fått 88 av 92, feilene var slurv og jeg syns dette var kjempebra resultat.

Så mente han at han tullet, brukte ironi....og jeg benektet ikke det, men jeg sa jeg syns det var ikke greit måten han satt og kommenterte bittesmå slurvefeil. Jeg satt med dette på morgenen for å se igjennom hvor svakheten lå, få en oversikt over dette før jeg underskrev. Jeg syns da det ble mange kommentarer.

Jeg håpet han hadde tenkt seg om til han kom hjem, kanskje kjøpt vin, blomster og at han kanskje ville si unnskyld, men nei, det han gjorde var knapt å si hei.

Han spurte så om han kunne forsyne seg av pizzaene og jeg sa ja, og forklarte de ulike varianter jeg hadde laget, fem ulike, i smak og styrke. Han tok så pizza og spiste.

Jeg er også lei av å få høre hvem som har asperger i alle filmer.... :huh:

Når jeg startet for en uke siden å se, "Frikjent" fant jammen meg min mann ikke en asperger der og.

Jeg sa da "jaha" og "hm" og "merkelig", for jeg forstår ikke hva han ser.

Jeg forstod ikke det karikerte i broen heller, så jeg er vel ikke så opptatt av karakterene da, mulig mer krimgåten/saken.

Men å bli kalt ekstremasperger og andre ting i sinne liker jeg ikke!!

Jeg synes du både skal spørre ham om hva som fikk ham sint i dag morges __og si fra at du blir lei deg når han kaller deg ekstremasperger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404457-ekstremasperger/#findComment-3615286
Del på andre sider

Det er kjempebra. Å klage på et slikt resultat er bare tullete.

d4a3e25eef3c6eda11caafd9d2dad476.jpg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404457-ekstremasperger/#findComment-3615293
Del på andre sider

Takk

jeg så ikke noe feil avvikende i Broen heller jeg:-(

derfor kanskje jeg er ekstrem...men det kan jeg ikke gjøre så mye med.

Jeg har tilpasset meg mye, justert meg, satt meg inn i vanskene det er å være gift med en med asperger, begynt med sminke, bh, og ja jeg forsøker så godt jeg kan å være søt og passe inn. Jeg vil dette, det er ikke noe jeg bare gjør, det er mer at jeg ikke visste mange ting før og nå som min psykiater har forklart mye, så vil jeg passe inn i den grad jeg kan.

sånne ytre ting er for meg lett, men de indre ting, slikt som feks min ærlighet og direktehet er verken enkelt eller ønskelig for meg å endre, så jeg er ganske sånn den jeg var og alltid har vært, men nå med små ytre justeringer og ganske mye mer kunnskap om andre mennesker og deres tankesett.

Men at jeg ikke ser noe påfallende ved hovedpersonen i Broen, sier jo også sitt, 

Det er rart, den hovedpersonen syntes jeg var veldig overdreven.

Men men.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404457-ekstremasperger/#findComment-3615295
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg synes du både skal spørre ham om hva som fikk ham sint i dag morges __og si fra at du blir lei deg når han kaller deg ekstremasperger.

Ja,

men da blir han så sint :(

Min datter sa det samme....for jeg sa til henne at jeg ikke forstod reaksjonen, heller ikke hun forstod den, men hun sa,

hvis du prøver oppklare blir det ikke bra mamma, jeg sa, det vet jeg, og videre sa jeg at jeg skal ikke prøve få noen forklaring,

da sa hun "bra".

Under alt dette vet jeg at han strever med å være gift med meg, og at det er synd på han, osv...

men det leie er bare at jeg greier ikke endre på mer:-(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404457-ekstremasperger/#findComment-3615296
Del på andre sider

AnonymBruker

Hehe...jeg er jo ikke dum selv om jeg er gal :P Skal ikke si hvem du er, egentlig bare leste jeg og så ikke at det sto anonym, men jeg føler meg rimelig sikker på at jeg vet hvem du er ja.

Tenkte ikke på ytre stil, men hun er en ganske mørk person inni, bryr seg ikke om andre. Du bryr deg om andre tror jeg. Jeg tror kanskje det er fordi dere begge har asperger. Jeg mener det er stor forskjell på hun i millennium og hun i broen, men jeg legger kanskje merke til andre ting enn det din psykiater og din mann gjør.

Hm.

Ok jeg bryr meg om andre, mye, jeg har sett filmene men oppfattet ikke at hun ikke brydde seg om andre.

Min psykiater mener jeg bryr meg mye om andre, så det er korrekt, jeg tar ansvar for de som har behov, i den grad jeg klarer.

Noen ganger orker jeg ikke, men jeg gjør det likevel, fordi hvem andre har mine ensomme forlatte eldre naboer, da overtar logikken. Jeg står opp selv om jeg har 40 i feber, det er i vertfall en bra egenskap.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404457-ekstremasperger/#findComment-3615306
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei!

Slabbedask: svarfunksjon får jeg ikke mulighet for nå..rart

neida du har sikkert rett .

Lillemus: jeg tenkte det var lurt å unnlate Hei, men takk for at dere ikke avslørte meg, for noen ganger trenger man å være anonym,                     om ikke for ens egen del, for andres.

Jeg tror imidlertid ikke alle skjønte det, feks G  ;)

Jeg hadde nok gjort meg dårlig som spion, min mann sier når jeg skal være lur og tror jeg blunker med ett øye, så blunker jeg med begge og heeele ansiktet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404457-ekstremasperger/#findComment-3615307
Del på andre sider

Ja,

men da blir han så sint :(

Min datter sa det samme....for jeg sa til henne at jeg ikke forstod reaksjonen, heller ikke hun forstod den, men hun sa,

hvis du prøver oppklare blir det ikke bra mamma, jeg sa, det vet jeg, og videre sa jeg at jeg skal ikke prøve få noen forklaring,

da sa hun "bra".

Under alt dette vet jeg at han strever med å være gift med meg, og at det er synd på han, osv...

men det leie er bare at jeg greier ikke endre på mer:-(

Han velger selv å være gift med deg så jeg syns ikke du skal synes synd på han.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404457-ekstremasperger/#findComment-3615308
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...