AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 Han velger selv å være gift med deg så jeg syns ikke du skal synes synd på han. mm Anonymous poster hash: 83c41...14a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/404457-ekstremasperger/page/2/#findComment-3615309 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 Han velger selv å være gift med deg så jeg syns ikke du skal synes synd på han. Ja det gjør han, men samtidig strever han, jeg skal finne en link som forklarer, vent litt Anonymous poster hash: 83c41...14a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/404457-ekstremasperger/page/2/#findComment-3615311 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 Her er linken, som fikk min mann til å gråte:-( http://www.aftenposten.no/amagasinet/thuen/Livet-med-en-asperger-5589603.html Anonymous poster hash: 83c41...14a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/404457-ekstremasperger/page/2/#findComment-3615312 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 Ja det gjør han, men samtidig strever han, jeg skal finne en link som forklarer, vent litt Anonymous poster hash: 83c41...14a Men du strever du også. Jeg tror ikke det er noe lettere for en med asperger å leve med en NT, enn det er for NT å leve med en med asperger. Du er skrudd sammen anderledes enn han, men hvem er det egentlig som bestemmer hva som er riktig. Skal kun du ta hensyn og synes synd på han fordi du tilhører en minioritet, eller skal dere ta like mye hensyn til hverandre? Jeg har så store problemer med å bo sammen med en annen at jeg har vlgt å bo alene. Jeg klarer bare ikke ha noen så tett på meg hele tiden og jeg klarer ikke det andre mener er en selvfølge i et forhold. Jeg ønsker ikke å være sånn, jeg er ikke sånn med vilje, jeg bare er sånn. Noen ting med seg selv får man ikke gjort noe med og den andre må ta et valg, om det er noe man kan leve med at er sånn eller ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/404457-ekstremasperger/page/2/#findComment-3615315 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gargamel Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 Ja det gjør han, men samtidig strever han, jeg skal finne en link som forklarer, vent littAnonymous poster hash: 83c41...14a Det finnes mange andre perspektiv her enn aspergerdiagnosen din. Du har en unik personlighet og det har mannen din også. Krangler og ufine kommentarer skjer i alle forhold, og nt-folk missforstår og gjør dumme ting også. Jeg tviler litt på at han var ironisk når han pirket på småfeilene. Det høres mer ut som en av hoc unnskyldning, men det kan jeg ikke være sikker på. Jeg var jo ikke der. Jeg vet ikke hvordan det er å "leve med en asperger" eller en i rullestol for den saks skyld. Det kommer jo an på hvem den personen er. Til slutt vil jeg si at dette ikke er en veldig stor og alvorlig sak hvis det ikke skjer ofte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/404457-ekstremasperger/page/2/#findComment-3615368 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 Men du strever du også. Jeg tror ikke det er noe lettere for en med asperger å leve med en NT, enn det er for NT å leve med en med asperger. Du er skrudd sammen anderledes enn han, men hvem er det egentlig som bestemmer hva som er riktig. Skal kun du ta hensyn og synes synd på han fordi du tilhører en minioritet, eller skal dere ta like mye hensyn til hverandre? Jeg har så store problemer med å bo sammen med en annen at jeg har vlgt å bo alene. Jeg klarer bare ikke ha noen så tett på meg hele tiden og jeg klarer ikke det andre mener er en selvfølge i et forhold. Jeg ønsker ikke å være sånn, jeg er ikke sånn med vilje, jeg bare er sånn. Noen ting med seg selv får man ikke gjort noe med og den andre må ta et valg, om det er noe man kan leve med at er sånn eller ikke. Det var sant skrevet! Jeg tilhører jo en minoritet. Og jeg har asperger, noe mer, enn feks mine barn, jeg forstår sjelden at noe som er sagt ikke er ment sånn, fordi de sier til meg, "men mamma da så de ikke utrykket i ansiktet", da tenker jeg, "nei selvsagt ikke, jeg ser jo ikke sånt". Jeg er imidlertid kjempeglad!!! for at mine barn har mindre asperger enn meg, det forenkler en hel del, feks mine døtre, de har begge asperger, er såå helt utrolig flinke til å forstå seg på merkelige ting, da mener jeg sånt som NT`ere forstår av seg selv, og jeg må ha inn med T-skje. Asperger kommer jo i ulike varianter, man strever mer eller mindre på ulike områder. Jeg er flink til å gjøre rutiner, arbeide hardt, pliktoppfyllende, nøyaktig og pålitelig, og alltid ærlig, osv...det er positive ting, det negative er at jeg oppfatter bokstavelig ikke forstår overført betydning, uvarslet ironi osv... Takk for at du minnet meg om at det jeg ikke klarer, det er jo ikke med vilje, for meg er asperger å være blind på en del områder. Anonymous poster hash: 83c41...14a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/404457-ekstremasperger/page/2/#findComment-3615479 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 Det finnes mange andre perspektiv her enn aspergerdiagnosen din. Du har en unik personlighet og det har mannen din også. Krangler og ufine kommentarer skjer i alle forhold, og nt-folk missforstår og gjør dumme ting også. Jeg tviler litt på at han var ironisk når han pirket på småfeilene. Det høres mer ut som en av hoc unnskyldning, men det kan jeg ikke være sikker på. Jeg var jo ikke der. Jeg vet ikke hvordan det er å "leve med en asperger" eller en i rullestol for den saks skyld. Det kommer jo an på hvem den personen er. Til slutt vil jeg si at dette ikke er en veldig stor og alvorlig sak hvis det ikke skjer ofte. Ja jeg vet det Det skjer ikke så ofte tror jeg... men han er sånn at han husker så godt tidligere krangler, setter dem kjapt sammen, og er flink med ord. Han kan rett og slett få meg taus med sine lange forklaringer om husker du hva du sa for to år siden Han er superflink på de mellommenneskelige relasjoner, men til slutt han er et godt menneske, men jeg ble veldig såret av å bli kalt ekstremasperger. Anonymous poster hash: 83c41...14a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/404457-ekstremasperger/page/2/#findComment-3615480 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 Det hyggelige er at han på morgenen i dag kom mot meg og sa "beklager", så ble det mange men og mange lange forklaringer, da sa jeg, "er dette en helhjertet eller halvhjertet beklagelse?", da lo han, bøyde seg ned og hikstlo i nakken min, så sa han "det er en helhjertet beklagelse", da sa jeg, "det er fint". Han stod lenge bøyd over meg i lenestolen som jeg satt i, jeg syns det var rart, at han fortsatte å stå sånn, liksom sperret meg inne i lenestolen, dette fordi han holdt en hånd på hvert armlen, jeg lurte inni meg på hvorfor han stod der så lenge, det vet jeg ikke enda, men han var veldig hyggelig mot meg. Sånne NT menn er rare, Han syns jeg er veldig pen og søt, men det er jo ytre ting, jeg skulle ønske han også likte den indre meg, der aspergeren sitter. Jeg tror han liker den jeg er også, for han sier ofte at jeg er "billig i drift", det er positivt, fordi NT kvinner bruker mye penger på tull og tøys sier han. Anonymous poster hash: 83c41...14a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/404457-ekstremasperger/page/2/#findComment-3615481 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gargamel Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 Den der er enkel å forklare. Han sto lenge bøyd over lenestolen fordi han er glad i deg. Kanskje han hadde lyst til å holde rundt deg, men ikke helt turte fordi du ikke er så glad i sånt 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/404457-ekstremasperger/page/2/#findComment-3615482 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 Den der er enkel å forklare. Han sto lenge bøyd over lenestolen fordi han er glad i deg. Kanskje han hadde lyst til å holde rundt deg, men ikke helt turte fordi du ikke er så glad i sånt ok Han kunne jo godt holdt rundt meg, han snuste meg jo i halsen nakken, helt til jeg også spurte , "hva er det? lukter jeg?" og han sa "ja kanskje litt", og fortsatte å snuse. Tydeligvis luktet jeg ikke vondt. Jeg dusjer jo hver dag. Det er helt ok for meg å bli holdt rundt, særlig etter en ekte beklagelse, for det er ikke hyggelig å bli kalt ekstremasperger. Min psykiater kalte meg en gang/flere ganger, prototype, men dette var sagt i en forklaringssituasjon, det var ikke sagt i sinne, feks "Ååå din prototypeasperger". Takk for forklaringen da vet jeg det, da skal jeg gjøre noe hyggelig for han senere:-) Det er ikke så lett å vite sånt, komme på sånt av seg selv, derfor er det fint med NT mennesker, de kan sånt. Jeg leste det du skrev om at du ikke trodde han var ironisk...jeg vet ikke, men han sa han var det og jeg pleier forholde meg til det som blir sagt, jeg greier ikke noe annet. Anonymous poster hash: 83c41...14a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/404457-ekstremasperger/page/2/#findComment-3615486 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 Det hyggelige er at han på morgenen i dag kom mot meg og sa "beklager", så ble det mange men og mange lange forklaringer, da sa jeg, "er dette en helhjertet eller halvhjertet beklagelse?", da lo han, bøyde seg ned og hikstlo i nakken min, så sa han "det er en helhjertet beklagelse", da sa jeg, "det er fint". Han stod lenge bøyd over meg i lenestolen som jeg satt i, jeg syns det var rart, at han fortsatte å stå sånn, liksom sperret meg inne i lenestolen, dette fordi han holdt en hånd på hvert armlen, jeg lurte inni meg på hvorfor han stod der så lenge, det vet jeg ikke enda, men han var veldig hyggelig mot meg. Sånne NT menn er rare, Han syns jeg er veldig pen og søt, men det er jo ytre ting, jeg skulle ønske han også likte den indre meg, der aspergeren sitter. Jeg tror han liker den jeg er også, for han sier ofte at jeg er "billig i drift", det er positivt, fordi NT kvinner bruker mye penger på tull og tøys sier han. Anonymous poster hash: 83c41...14a Høres ut som om dere hadde en fin start på dagen:-) Jeg er ikke sikker på at han bare mener ytre ting når han sier du er "pen og søt". Særlig "søt" har noe med hvilke følelser en annen vekker i oss, og da handler det som regel om mer enn utseende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/404457-ekstremasperger/page/2/#findComment-3615487 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gargamel Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 Kan godt være at han var ironisk. Det var feil av meg å prøve å bedømme det ut ifra den korte beskrivelsen her. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/404457-ekstremasperger/page/2/#findComment-3615488 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 Høres ut som om dere hadde en fin start på dagen:-) Jeg er ikke sikker på at han bare mener ytre ting når han sier du er "pen og søt". Særlig "søt" har noe med hvilke følelser en annen vekker i oss, og da handler det som regel om mer enn utseende. Ok, det var en nyttig informasjon. Han snakker så ofte om søt...og det henger igjen fra langt tilbake jeg er veldig søt og uskyldig på brudebilde, men det ser jo ut som jeg er 13 år, så jeg har lurt på hvordan han kunne bli tiltrukket av meg? Andre sa ofte, de som ikke visste alderen min at, "disse vestlige foreldrene har ikke fornuft som sender barn alene på den måten", jeg var jo voksen, men alle så meg som et barn, det skapte mange problemer og misforståelser at jeg så så ung ut. Imidlertid visste min mann min reelle alder, så han sa det til andre at hun ser bare yngre ut. Men fint å høre/bli minnet om at søt kan bety noe annet, nå kommer jeg på at jeg har sagt det til noen selv, mer som utrykk for at de var snille på en eller annen måte?? Da kan det være derfor psykiateren en gang sa det der at "nei du er for søt for å ha asperger". Takk Anonymous poster hash: 83c41...14a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/404457-ekstremasperger/page/2/#findComment-3615490 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 Han syns jeg er veldig pen og søt, men det er jo ytre ting, jeg skulle ønske han også likte den indre meg, der aspergeren sitter. Jeg tror han liker den jeg er også, for han sier ofte at jeg er "billig i drift", det er positivt, fordi NT kvinner bruker mye penger på tull og tøys sier han. Han og jeg har nok ulik definisjon av tull og tøys, for jeg har flere ganger vært målløs over hvor mye tull og tøys hans AS-kvinne bruker penger på Men godt å høre at det går bedre med dere i dag. Jeg hadde sikkert gått i samme fella som din mann hvis du og jeg skulle sett på TV sammen en kveld. Jeg hadde kommentert aspergerne. Hvorfor? Fordi jeg har fått inntrykk av at du elsker å snakke om asperger/aspergere. Jeg hadde gjort det for å være hyggelig mot deg altså, og for å vise deg at jeg kjente dem igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/404457-ekstremasperger/page/2/#findComment-3615513 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 Han og jeg har nok ulik definisjon av tull og tøys, for jeg har flere ganger vært målløs over hvor mye tull og tøys hans AS-kvinne bruker penger på Men godt å høre at det går bedre med dere i dag. Jeg hadde sikkert gått i samme fella som din mann hvis du og jeg skulle sett på TV sammen en kveld. Jeg hadde kommentert aspergerne. Hvorfor? Fordi jeg har fått inntrykk av at du elsker å snakke om asperger/aspergere. Jeg hadde gjort det for å være hyggelig mot deg altså, og for å vise deg at jeg kjente dem igjen. Ok, Når det gjelder det med pengene syns han jeg er billig i drift generelt, ikke bare fordi jeg ikke kjøper vesker og sko. Nå vil Fretex bruke mine hjemmesydde kostymer i en kampanje, dette er gjenbruk, glede for mange og økologisk. De har spurt om bilder m.m. jeg må bare få tid å sende det. Jeg skal snart i gang med å sy til middelalderfestivalen også, slik at min kreativitet her er vistnok i følge min psykiater uaspergerisk Når det gjelder det med asperger, snakker jeg aldri om asperger, jeg er ganske taus. Ikke bare om det, men om mye. Når min manns venner har spurt meg om ting, svarer jeg oftest med "vet ikke", ikke fordi jeg ikke vet, men fordi jeg ikke er så spontan. Skrive er noe annet, det er lettere. Min datter sa en dag fordi jeg spurte, "hvorfor forteller ikke din bror meg at han har fått kjæreste?", hun visste nemlig dette. Så sa min datter, "fordi mamma her i huset snakker vi bare naturfag". Det har hun rett i, slik at derfor snakker vi heller ikke om sykdom og andre ubehageligheter. Men jeg sa til henne at bare ta tak i meg og snakk, om jeg ikke tenker på det så tåler jeg det. Til det mener min datter at jeg ikke egner meg særlig godt for visse typer samtaler. Jeg vet ikke helt hva hun mener med det. Heldigvis klemmer hun meg mye og sier jeg er den beste mamma, så jeg gjør det vel bra på andre områder, feks matpakker, kostymer osv.... Anonymous poster hash: 83c41...14a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/404457-ekstremasperger/page/2/#findComment-3615516 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 Ok, Når det gjelder det med pengene syns han jeg er billig i drift generelt, ikke bare fordi jeg ikke kjøper vesker og sko. Nå vil Fretex bruke mine hjemmesydde kostymer i en kampanje, dette er gjenbruk, glede for mange og økologisk. De har spurt om bilder m.m. jeg må bare få tid å sende det. Jeg skal snart i gang med å sy til middelalderfestivalen også, slik at min kreativitet her er vistnok i følge min psykiater uaspergerisk Når det gjelder det med asperger, snakker jeg aldri om asperger, jeg er ganske taus. Ikke bare om det, men om mye. Når min manns venner har spurt meg om ting, svarer jeg oftest med "vet ikke", ikke fordi jeg ikke vet, men fordi jeg ikke er så spontan. Skrive er noe annet, det er lettere. Min datter sa en dag fordi jeg spurte, "hvorfor forteller ikke din bror meg at han har fått kjæreste?", hun visste nemlig dette. Så sa min datter, "fordi mamma her i huset snakker vi bare naturfag". Det har hun rett i, slik at derfor snakker vi heller ikke om sykdom og andre ubehageligheter. Men jeg sa til henne at bare ta tak i meg og snakk, om jeg ikke tenker på det så tåler jeg det. Til det mener min datter at jeg ikke egner meg særlig godt for visse typer samtaler. Jeg vet ikke helt hva hun mener med det. Heldigvis klemmer hun meg mye og sier jeg er den beste mamma, så jeg gjør det vel bra på andre områder, feks matpakker, kostymer osv.... Anonymous poster hash: 83c41...14a Å jøss, har du begynt å sy? Synes å huske du sa at du ikke kunne det. Da må du være mer enn dugelig siden de vil bruke klærne i en kampanje. Gjenbruk er bra Der ser man, det er så lett å danne seg et inntrykk av folk basert på hva som er typisk for dem her inne. Jeg var sikker på at asperger var hovedtema hjemme hos deg også siden du skriver så mye om det her. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/404457-ekstremasperger/page/2/#findComment-3615628 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.