AnonymBruker Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Er akkurat fylt 50 år, født 5 barn og aldri vært plaget med underlivet. Siste celleprøve for 1 1/2 år siden, alt ok. Har alltid hatt regelmessig mens med 28-29 dagers mellomrom for inntil 2 år siden. Da begynte den å komme med kortere mellomrom fra 21-25 dager. Noen ganger er blødningene sparsomme, mens andre ganger slik som før. Vanligvis har jeg mens 4-5 dager. Nå ved siste mens har den nå vart i ni dager, første dagene som normalt, men nå de siste dagene, bare sparsomt. Er dette normalt, eventuelt hvordan skal jeg forholde meg til dette? Vanligvis før mens er jeg i dårlig humør som varer ett par dager, mens denne gangen der mensen har vart så lenge har ikke humøret blitt bedre, blir fort sur og sint. Har svake/murrende menssmerter. Ellers har jeg lite svettetokter, men kan av og til våkne på natten å være svett, kanskje ett par dager pr mnd. Har også lavt stoffskifte og er medisinert med Levaxin. Anonymous poster hash: 35414...1fe 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/404535-mensen-er-forandret/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Det første tegn på begynnende overgangsalder er at syklus kan bli litt kortere, akkurat som du har erfart. Det skyldes at det kommer en liten øking av hypofysehormonet FSH som stimulerer til eggmodning, og prosessen skjer derfor fortere, syklus blir kortere. Neste steg er at eggløsningen kan bli forsinket eller helt utebli. Da kan menstruasjonen bli forsinket og blødningen evt langvarig når den først kommer. Det er det som tydeligvis også har skjedd hos deg. Hvis det blir for ustabilt, kan behandling med gestagen (Provera-tabletter) tatt i 14 dager hver måned ofte gi en mer normal syklus. Du beskriver PMS-plager, men de vil forsvinne når menstruasjonen starter, og PMS er bare til stede når det har vært eggløsning. Svettetokter er vanligst om natten, og de forekommer hos ca 25% før menopausen (som er den siste menstruasjon). Så dine symptomer er typisk for overgangsalderen og som du beskriver det er det ikke grunn til legebesøk. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/404535-mensen-er-forandret/#findComment-3616212 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.