Gå til innhold

Jerntilskudd-misfarging

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Gutten min på 13 mnd, tok i en periode ( 3mnd ) jerntilskudd. Dette fikk han 2 ganger pr.dag, uten å blande det i mos e.l. Rett i munnen med skei. Dette førde jo selvsagt til at han fikk en del misfarginger. Var til tannpleier, som prøvde å pusse bort dette på ene tannen. Men det lot seg ikke fjerne. Misfargingen låg liksom "inne" i tanna. Er det noe mer å gjøre? Det er svært "skjemmende".

( Har us. med tanke på karies- det er det ikke..)

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40462-jerntilskudd-misfarging/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Jern kan misfarge tenner, men egentlig bare på overflaten slik at det skulle være lett å pusse det bort. Tidligere var det sukker i slike tabletter og det ga av og til dels katastrofale følger for små¨melktenner.

Jeg synes tannpleier bør følge dette opp.

Sjekke hvilken jernmedisin som er gitt, hvorfor den er gitt slik den ble og eventuelle kjente bivirkninger i forhold til tenner.

Jeg synes hun bør ta kontakt med legen og forhøre seg om saken. Det kan selvfølgelig også være kombinasjoner ute og går. For eksempel manglende mineralisering av tennene på grunn av sykdom e.l og misfarging som derfor trenger lengre inn i tennene.

Dette er sikkert bare et kosmetisk problem, men bør følges opp til man kjenner årsaksammenhengen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...